شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : 13665
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور تاکید کرد

اهتمام جدی به نظام آموزش پژوهشگرا برای تربیت نیروی انسانی کارآمد

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: باید به تربیت نیروی انسانی مناسب و کارآمد که مهمترین زیرساخت آن دستیابی به نظام آموزش پژوهش‌گراست توجه کرد.
اهتمام جدی به نظام آموزش پژوهشگرا برای تربیت نیروی انسانی کارآمد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید علی عماد در پنجمین جشنواره علامه حلی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار کرد: طلاب و روحانیون باید با هدف دستیابی به بهره‌وری حداکثری در چارچوب مطالبات دین و عقل به فعالیت بپردازند و این امر در واقع مدیریت صحیح زندگی طلبگی محسوب می‌شود.

وی افزود: طلاب در هر مرحله زندگی و تحصیل خود باید از برنامه‌ریزی دقیقی که راه و هدفشان را مشخص کرده باشد برخوردار باشند و علاوه بر این تمهیدات لازم برای رسیدن به این هدف‌ها را نیز در نظر بگیرند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه زندگی انسانی نیازمند سه عنصر اساسی است گفت: اراده حکیمانه، امکانات لازم و زمان این سه نیاز اساسی هستند و چنانچه اراده حکیمانه بر اساس خرد وجود داشته باشد امکانات و زمان هم در خدمت انسان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی انسان باید بر پایه این سه عنصر و ارتباط میان آنها صورت گیرد و نهادهای راهبری کننده علمی جامعه نیز باید این موارد را در نظر بگیرند.

عماد خطاب به طلاب و حوزویان بیان داشت: هر فرد حوزوی باید برای خود یک نقشه راه برای رسیدن به هدف داشته باشد و در واقع کارنامه‌ای پژوهشی، تبلیغی، آموزشی و تحقیقی ویژه خود ترسیم کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر طراحی کارنامه‌های تحصیلی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تبلیغ و مدیریت هم در این میان دارای اهمیت ویژه‌ای هستند و باید در دستور کار قرار گیرند.

وی با بیان اینکه نظام آموزش کشور و حوزه‌های علمیه باید پژوهش گرا باشد گفت: برای تحقق این هدف باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده و مسیر راه مشخص شود.

عماد از تحصیل ۳۰ هزار نفر در مقطع خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیه خبر داد و افزود: چنانچه هر یک از این افراد سالانه یک مقاله پژوهشی بنویسند یا مصاحبه شفاهی بر اساس مقالات پژوهشی ارائه دهند، حجم انبوهی از دانش در حوزه‌ها تولید می‌شود و در این میان اگر تنها سه هزار مورد به چرخه نمایه‌سازی علوم انسانی جهان اسلام وارد شود رتبه ایران بیش از ۱۰ پله ارتقا می‌یابد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه دو هزار اثر الزامی در قالب پایان‌نامه‌ها از خواهران طلبه در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفته‌اند خاطرنشان کرد: چنانچه این امر در حوزه‌های برادران هم الزامی باشد به یقین سهم عمده‌ای در پیشرفت حوزه‌ها خواهند داشت.

وی ادامه داد: هر اقدامی که از سوی طلاب صورت می‌گیرد در ساحت تمرین و تجربه یا تولید خواهد بود بنابراین روحانیون نباید زودتر از وقت به تولید بپردازند زیرا این امر بر عهده افراد با تجربه است و طلاب جوان باید ابتدا تسلط کافی بر اصول تولید دانش پیدا کنند.

عماد با تاکید بر نیازشناسی صحیح در حوزه پژوهش گفت: جریانی که با عنوان نیازسنجی پژوهشی در حوزه‌های علمیه در حال شکل‌گیری است و نخستین سند آن در قالب سند نیازسنجی پژوهشی فقه تجلی یافته می‌تواند معیار خوبی برای انتخاب موضوعات پژوهشی باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه برای ارتقای وضعیت پژوهشی باید سه راهکار را در نظر داشت افزود: این سه راهکار شامل توجه به نظام و چرخه کارآمد نیازسنجی برای دستیابی به نیازهای روزآمد و معاصر، طراحی و نهادینه سازی فرآیند مناسب برای تولید دانش و تربیت نیروی انسانی مناسب و کارآمد که مهمترین زیرساخت آن دستیابی به نظام آموزش پژوهش‌گرا است.

وی وجود سازمان مناسب راهبری و اجرایی در امر پژوهش که باید دائماً در حال بازسازی و روزآمدسازی خود باشد را از دیگر بسترهای لازم برای ارتقای وضعیت پژوهشی دانست و افزود: هر طلبه در هر پایه و مقطع باید به صورت الزامی فعالیت‌هایی در عرصه پژوهش داشته باشد؛ در این مدل هر استاد قادر خواهد بود با توجه به فرآیند استاندارد و شاخص‌ها، نیاز پژوهشی را شناسایی و به طلاب معرفی کند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcamin6.49nei15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما