جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 12100
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تاکید کرد

مشارکت حوزه علمیه در تدوین دیپلماسی بین‌المللی علم

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تاکید بر مشارکت مراکز حوزوی در دیپلماسی علم در جهان اسلام گفت: در عرصه دیپلماسی علم باید از ظرفیت علمی حوزه‌های علمیه استفاده شود.
مشارکت حوزه علمیه در تدوین دیپلماسی بین‌المللی علم
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌های بالای مراکز حوزوی اظهار کرد: پژوهش به مثابه فرآیند تولید دانش از ظرفیت‌های چشمگیری بهره می‌برد.

وی افزود: حجم در خور توجه نشریات علمی پژوهشی حوزوی نشان‌دهنده اهمیت این امر در میان حوزویان است؛ هم‌اکنون در نمایه نشریات دینی بیش از ۱۲۰ نشریه علمی که توسط حوزویان منتشر می‌شود وجود دارد.

فعالیت ۱۴۰ مرکز پژوهشی در حوزه
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۰ مرکز پژوهشی در حوزه‌های علمیه فعالیت می‌کنند گفت: برخی از این مؤسسات از میانگین ظرفیت مراکز علمی ایران فراتر هستند.

وی ادامه داد: پایان‌نامه‌های حوزوی نیز ظرفیت گسترده‌ای است که می‌تواند کارآمدی بیشتری از امروز داشته باشند؛ بیش از ۵۰۰ نشست علمی کاربردی نیز توسط مراکز حوزوی در طول سال برگزار می‌شود و دروس خارج فقه حوزه‌های علمیه نیز باید در این میان مورد توجه قرار گیرند.

فضلای حوزوی حضور جدی‌تری در سطح بین‌المللی داشته باشند
عماد با اشاره به ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های پژوهشی و تحقیقی حوزه‌های علمیه و طلاب عنوان داشت: فضلای حوزوی باید حضور جدی‌تری در تولید علم در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: علوم انسانی ایران از سال‌ها پیش و از زمان شکل‌گیری با تکیه بر علوم و باورهای غربی پدید آمد و امروز ما به دنبال بازبینی و پیرایش آن هستیم که این کار با وجود ضروری بودن بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حداقل شش ستاد بزرگ علم و فناوری در ایران فعال هستند ابراز کرد: این ستادها قلمروهای دانش را راهبری می‌کنند؛ دور ماندن حوزه‌های علمیه از این مراکز بعدها مشکلاتی را به وجود می‌آورند زیرا سال‌ها بعد نمی‌توان برخورد اصلاح‌گرانه داشت بلکه باید همزمان با تولید علم به اصلاح آن پرداخت.

عماد با تاکید بر مشارکت مراکز حوزوی در دیپلماسی علم در جهان اسلام تصریح کرد: در عرصه دیپلماسی علم باید از ظرفیت علمی حوزه‌های علمیه استفاده شود؛ معنای حقیقی این امر این است که نهاد حوزه به کمک نظام اسلامی بیاید و تعاملات میان همه مسلمانان را هدایت کند.

تدوین همزمان ۱۹ طرح نیازسنجی در حوزه علمیه

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به همکاری انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های علمی اجرایی کشور در تدوین کلان‌پروژه نیازسنجی پژوهشی بیان داشت: باید وضعیت مطلوب و موجود را به خوبی بشناسیم و برای برطرف کردن این فاصله طرح‌های نیازسنجی را اجرا کنیم.

وی از تدوین همزمان ۱۹ پروژه نیازسنجی در حوزه‌های علمیه خبر داد و خاطرنشان کرد: نخستین طرح در این زمینه نیازسنجی فقه است که امروز رونمایی از آن صورت می‌گیرد هرچند بازنگری در آن باید چند سال دیگر انجام شود.

عماد ادامه داد: مدیریت پیشین و فعلی حوزه‌های علمیه حمایت‌هایی جدی از تدوین طرح‌های نیازسنجی داشته‌اند و این کار موجب دلگرمی محققان و پژوهشگران خواهد شده است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcdzf0f.yt0xz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما