سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : 15574
منبع : قم نیوز

چه کسی بر صندلی استانداری قم در دولت یازدهم تکیه خواهد زد؟

علی بنایی، محمد حسین موسی پور و قربانعلی سعادت، کاندیداهای اصلی استانداری قم
قم نيوز : قم نیوز: چند روزی از رای اعتماد مجلس به وزیر کشور دولت یازدهم می گذرد. اگر چه انتخاب وزیر کشور اثر مستقیمی در فعالیت های استان قم نداشته است اما انتصاب استاندار قم که توسط وزیر کشور صورت خواهد گرفت، یکی از رخدادهایی است که از چندی قبل به دلیل اهمیت آن، در مرکز توجهات قرار گرفته است.
چه کسی بر صندلی استانداری قم در دولت یازدهم تکیه خواهد زد؟
سرویس سیاسی قم نیوز: قم استان حساسی است. اگر چه در بین استان های کم مساحت ایران قرار دارد اما به دلیل حضور حوزه علمیه و مراجع تقلید و طلاب و فضلای همیشه در صحنه، برای همه دولت ها به شمشیری دو لبه شبیه است و تاثیرگذاری آن حتی فراتر از حد مرزهای جغرافیای ایران است.

در دولت های گذشته، اعتراض یا همراهی طلاب و مراجع تقلید، عامل نقص یا قوت دولت بود و این مساله برای دولت فعلی هم صادق است اگر چه روابط خوب حجت الاسلام روحانی با روحانیت و مراجع تقلید، احتمالا باعث خواهد شد تا حوزه های علمیه و روحانیون، بیشتر در تقویت دولت بکوشند.

در این میان نقش استاندار قم در ارتباط موثر دولت و حوزه های علمیه و مراجع تقلید، انکار نشدنی است. استاندار قم، نماینده عالی دولت است و ارتباط منظم وی با دولت از یک سو و ارتباط هر روز با محل خدمتش یعنی استان قم، باعث می شود تا وی مهره کلیدی ای در ارتباط دولت با حوزه های علمیه باشد.

اینکه چه کسی بر مسند استانداری قم قرار می گیرد، یکی از سوالاتی است که این روزها در قم زیاد پرسیده می شود و کاندیداهایی را هم برای آن نام می برند.

استاندار روحانی برای ام القرای جهان تشیع
تنها استاندار روحانی ای که در تاریخ بعد از انقلاب منصوب شده است، حجت الاسلام و المسلمین موسی پور بوده است. موسی پور که اصلیت کرمانی دارد، در دوران استانداری خود که در دولت دهم بود، خاطره خوبی در اذهان مردم قم باقی گذاشت اما به طور ناگهانی مانند بسیاری از عزل و نصب های دولت دهم، از پست خود برکنار شد. گفته می شود برکناری وی به خاطر این بوده است که در عین روابط پر از مشکل دولت با روحانیون و مراجع، روابط شخصی خوبی با مراجع تقلید داشته است و شخص رییس دولت دهم از اینکه وی از این روابط شخصی برای بهبود روابط دولت دهم با مراجع و علما استفاده نمی کند، شاکی بوده است.

نام موسی پور که در زمان حضور حجت الاسلام پورمحمدی در سازمان بازرسی، معاون وی بوده است، این روزها در بین نامزدهای استانداری قم به چشم می خورد و موافقین وی استدلال می کنند که وی به علت آشنایی با قم و روحانی بودن و کارنامه خوبی که دارد، گزینه مناسبی است.

اما موسی پور تنها گزینه از میان روحانیون برای استانداری قم نیست!

یک بومی قم، استاندار خوبی خواهد شد
اگر چه حجت الاسلام موسی پور، به عنوان یک روحانی و با سابقه مدیریت در استانداری قم، به نظر گزینه مناسبی می رسد اما شاید گزینه دیگری که هم روحانی باشد و هم سابقه مدیریتی مناسبی داشته باشد و در عین حال بومی استان قم نیز باشد، برای تصدی پست استانداری قم در دولت یازدهم، تقدم بیشتری داشته باشد.

این خصوصیات در میان نامزدهای احتمالی پست استانداری قم در یک نفر جمع است، حجت الاسلام علی بنایی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از قم و مشاور فعلی ریاست قوه قضائیه.

بنایی قمی، روحانی فعالی است که قبل از مجلس شورای اسلامی نیز سابقه اجرایی مناسبی داشت اما حضور در مجلس به نمایندگی از مردم قم در مجلس شورای اسلامی، باعث شد تا تجربه حضور در قوه مقننه را که تجربه منحصر به فردی است، در کارنامه خود بگنجاند. اگر چه علی بنایی از ورود به مجلس در مجلس نهم باز ماند اما به سرعت از سوی رییس قوه قضائیه به عنوان مشاور پارلمان برگزیده شد و این بار تجربه حضور در قوه قضائیه را به تجربه های دیگر خود اضافه کرد.

اگر بنایی به عنوان استاندار قم معرفی شود، تجربه دو قوه دیگر به مسوولیت در قوه مجریه اضافه خواهد شد اما در این میان زمزمه هایی مبنی بر انتصاب وی به عنوان رییس دفتر آیت الله آملی لاریجانی نیز در جریان است و باید دید خدمت در قوه مقننه مقصد بعدی این روحانی خوش صحبت قمی است یا فعالیت در قوه مجریه!

سعادت، تجربه دوباره یک استاندار قدیمی
پس از برکناری حجت الاسلام موسی پور از استانداری قم، کرمرضا پیریایی به انتخاب رییس جمهور در استانداری قم قرار گرفت تا سکان دولت در این شهر مهم به یک استاندار قدیمی و با تجربه سپرده شود، شاید این تجربه توسط دولت یازدهم نیز تکرار شود.

یکی از کسانی که در صورت تکرار تجربه معرفی یک استاندار قدیمی، در دولت حجت الاسلام روحانی مطرح است، قربانعلی سعادت، استاندار قم در دولت سید محمد خاتمی بود. وی با 15 سال سابقه استانداری، پر سابقه ترین استاندار کشور به حساب می آید و شاید حجت الاسلام روحانی بخواهد سکان دولت در استان قم را به دست استاندار با سابقه و توانای زمان اصلاحات بگذارد، امری که البته با توجه به سن آقای سعادت و بالا رفتن توقع مردم قم از استاندار در تحرک و چاپکی، به نظر بعید می رسد.


کاندیداهای دیگری نیز برای هدایت استانداری قم مطرح هستند اما به نظر می رسد سایه سنگین دو کاندیدای اول یعنی حجج اسلام علی بنایی قمی و محمد حسین موسی پور از شانس بیشتری برای تصدی این پست برخوردار هستند. البته ممکن است گمانه زنی های انجام شده در این مطلب، کاملا بر خلاف واقع باشد و آقای رحمانی فضلی، شخص دیگری را برای استانداری قم در نظر گرفته باشد!

انتهای پیام /105
https://qomnews.ir/vdcbasb8.rhbszpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

خدا نكند بنايي بشود
عباس
فقط آقای علی بنایی قمی
صاحب خانه
ميهمان هزارفكر وخيال ميكند كه يكي از آن فكرها را صاحبخانه نميكند....!
قمدوست
حجت الاسلام بنایی آزمون پس داده و فرد مدیر، مدبر و با نفوذی و بسیار لایقی برای این پست است. خیلی افراد در پست های ریز و درشت از این خبر دلهره پیدا کرده اند. مثل رییس ما!
رضایی
با حضور آقای بنایی در استانداری بومی زدایی به شایسته سالاری از نوع بومی تبدیل می شود. نخبگان استان تحلیل رفته و مسئولین غالبا غیر بومی هستند. کاش قم نیوز عزیز لیستی از مسئولین استان با محل تولد یا اطلاعات مشابه ارایه می کرد تا ببینیم چند مسئول بومی داریم!
یک شهروند قمی
اگر چه شما سعی کردید همه را مطرح کنید اما از نام یکی از کاندیدهای استانداری قم یعنی آقای سید مهدی طباطبایی، معاون سابق برنامه ریزی استان قم، غفلت کردید.
ایشان از مردان نیک روزگار هستند و حضورشان در دولت های مختلف نشان داده است که برای آبادانی قم تلاش می کنند.

به رسالت خبری خودتان عمل کنید و ایشان را هم مطرح کنید!
اولا مشكلات و اختلافات شهردار قم يعني دلبري با آقاي موسي پور يك دليل اصلي موسي پور بود چراكه شهردار قم روابط خوبي با دولت و شخص رئيس جمهور و .... داشت
ثانيا به دليل مخالفت شديد دو نماينده قم انتخاب آقاي بنايي كلا منتفي شده است و گويا شما از اخبار عقب هستيد.
محبوبه
شنیده ها حاکی از آنه است که استاندار شدن علی بنایی قطعی است پس کاندیدا معرفی نکنید...
قمي
دكتر ابوالقاسم اقباليان سوابق روشني قبل از انقلاب، دوران دفاع مقدس و بعد از آن داشته اند و روحيه ي شهامت و ايثار و خدمتگزاري صادقانه به مردم در سمت هايي كه داشته اند نشان دهنده ي آن است كه ايشان خودشان را وقف خدمت به مردم كرده اند.
جانباز 40 درصد با 62 ماه حضور در جبهه هاي جنگ مردي خستگي ناپذير است، ايشان اكنون در مجمع تشخصي مصلحت نظام مشغول فعاليت هستند.
دكتراي معارف و كارشناس عالي مسائل سياسي سوابق اجرايي بسيار روشني دارند و در طول عمر مسئوليت خود هميشه اعتدال گرا بوده و هستند.
ايشان در انتخابات مجلس هشتم كانديداي مردم تهران، ري شميرانات و اسلامشهر بودند كه بين 860 نفر،91 شدند و حائز راي اكثريت نشدند.
ايشان از شخصيت هايي هستند كه سالها در استان قم بوده اند و ساكن آنجا بوده اند و از تمام مسائل ريز و درشت استان قم مطلع هستند و ايشان سابقه ي مفيدي در انقلاب دارند و داراي برنامه ي اقتصادي خوب و مدوني هستند و...
ايشان شايستگي آنرا دارند كه به عنوان استاندار قم در دولت تدبير و اميد انتخاب شوند.
علی
با سابقه ترین استاندار آقای سید حمید طهایی است با 25سال استانداری
تنها گزینه روحانی که هم مقبولیت عمومی داشته باشد و هم در دوران مسئولیت اجرایی رضایت مردم را جلب نموده باشد و هم به دولت نزدیک باشد فقط و فقط حاج اقا مصیبی رییس اسبق دادگستری قم و مسئول تشکیل ستاد انتخاباتی دکتر روحانی هست.
مردم دیگر تحمل چنبره زدن سیاسیونی که فقط به فکر جیب خود هستند و می خواهند موسسات خود را گسترش دهند را ندارند.
تورا به خدا از این گونه افراد حمایت نکنید.