قم نيوز : قم نیوز: عمر دولت دهم به پايان رسيد اما تورم و گراني همچنان وجود دارد و در حال حاضر پس از ماه‌ها گراني سيب زميني‏، گوشت‏‌ و تخم مرغ و لبنيات‏‌ و بسياري اقلام ديگر، بايد گراني حبوبات و غلات را نيز به آن اضافه كرد.
ديگر دنبال نخود سياه هم نمي‌توان رفت/حبوبات نیز وارد اقلام اساسي شد
به گزارش قم نیوز، پرده اول: وقت عطر و بویش را حس می‌کنی با وجود ناشی‌گری می‌توانی تشخیص دهی که محصول کدام منطقه است. در برتری نسبت به سایر همردیفانش شک نداری و همین می‌شود که برای بهترین ساعات و عزیزترین افراد زندگیت چنین چیزی را در نظر می‌گیری. اما این روزها عطر و بویش کمتر احساس می‌شود و همردیفان بی‌مرتبه‌اش گوی سبقت را برده‌اند و همه جا را قبضه کرده‌اند.
 
این روزها صف‌های طویل را نه برای به دست آوردن آن که برای رسیدن به رقبای ناچیزش باید شاهد باشی.
 
پرده دوم: از گذشته‌ها یادمان دادند که نمی‌توان همیشه از انواع گوشت‌ها ارتزاق کرد و باید مواد غذایی دیگری نیز مصرف شود. اسلاف این سرزمین خوراک‌های با محصولات زمین‌هایشان طبخ می‌کردند که این روزها با خاطرات همه ما درآمیخته است و از سنت‌های غذایی‌مان شده است. طبخ سنگکی یا عدسی‏‌، خوراک لوبیا چیتی‏، قرمه سبزی و حیلم بادمجان با لوبیای سفید‏، آبگوشت و سایر خوراک‌هایی که جزئی از سنت‌های این ملت شده‌اند همه و همه طعمشان را مدیون حبوبات ایرانی‌اند.
 
اما این روزها افزایش قیمت حبوبات و غلات خاطرات جدیدی برای ما نمی‌سازند، این روزها خاطرات گذشته شیرین تر است و این روزها سبد خرید خانوار سبک‌تر شده است.
 
پرده آخر: براساس آخرین آمار، بانک مرکزی قیمت انواع برنج در اولین هفته از مردادماه سال جاری 65 درصد و حبوبات 101 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
 
حق کشاورزان در حال اجحاف است
 
رئیس اتحادیه خواربار فروشان قم با بنیادی خواندن مشکل کنونی افزایش قیمت‌ها گفت: کشاورزان در حال حاضر حمایت نمی‌شوند و همین منجر به این شده که در شمال بیشتر مناطق و زمین‌ها تبدیل به زمین‌های باقلا و باغ شده است.
 
مهدی رضوانی با بیان اینکه آنطور که باید به کشاورزان کمک نشده و این برمی‌گردد به نارسایی‌ها و کارهای بیهوده، گفت: این در حالی است که محصولات غلات و حبوبات تولید ایران بسیار کیفیت مناسبی دارد، نخود یکی از محصولات کرمانشاه است و قبلا انبارها پربوده و هم اکنون اینگونه نیست.
 
به گفته رضوانی ایران نیازی به واردات این محصولات ندارد و حدود سه سالی است که این شرایط ایجاد شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون واردات غلات از قرقیزستان صورت می‌گیرد و این در حالی است که ما در کشورمان مناطقی داریم که مردم پیشنهاد فروش حبوبات به ما می‌دهند، افزود: در حال حاضر انبارها خالی است و کشاورزان نیاز به کمک دارند، کشاورزان تولیداتشان کم شده و خیلی از دامداری‌ها در حال تعطیلی هستنند که نتوانسته‌اند مواد اولیه خود را تامین کنند، محصولات غلات و حبوبات ایرانی بسیار مرغوب است و لوبیا وارداتی قرقیزستان اصلا مزه ندارد و در مقابل لوبیاهای خمین بهترین محصول در این زمینه است به نظر من رسیدگی به این شرایط دلسوزی می‌خواهد و توجه به محصولات داخلی به طور بنیادی باید حل شود.
 
رضوانی تصریح کرد: اگر کشاورز، دامدار، گوسفند دار، مرغدار و سایر اقشار تولید کننده حمایت نشوند این وضعیت ادامه می‌یابد، مردم به هرصورت و با وجود افزایش قیمت خریدشان را انجام می‌دهند اما با وجود سختی‌های کنونی در حال حاضر بسیاری خانواده‌ها به جای خرید برنج با کیفیت ایرانی برنج نیم دانه یا انواع برنج وارداتی را مصر ف می‌کنند.
 
واردکننده و مصرف کننده حبوبات هستیم
 
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز پیرامون افزایش قیمت حبوبات در هفته‌های گذشته گفته است: در حال حاضر واردکننده و مصرف کننده حبوبات هستیم و این محصولات از کشورهای کانادا و ترکیه وارد می‌شوند که مشکلات نوسانات ارزی، عوارض گمرکی و انتقال ارز باعث افزایش قیمت آنها شده است.
 
قاسمعلی حسنی افزود: دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها کاهش تولید به دلیل کسری بارندگی و عواملی از این دست است، البته عواملی از جمله افزایش مالیات،افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر و هزینه های حمل ونقل نیز مزید بر علت شده که نسبت به سال گذشته اگر هر کدام از مولفه های فوق افزایش ۲۰درصدی داشته باشند شاهد افزایش صددر صدی محصول نهایی خواهیم بود واین مساله ای مشخص است.
 
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره تدابیر اتخاذشده برای کنترل بازار حبوبات و ایجاد تعادل در این بازار می‌گوید: در حال حاضر واردات حبوبات از اتیوپی، قزاقستان، چین و کانادا در حال انجام است و برخی کشورها نیز صادرات مجدد حبوبات به ایران دارند.
 
در حالی که حبوبات در سال 1388 فاصله قیمتی بین 1500 تا 2500 تومان داشت، در سال جاری این فاصله قیمتی به 5900 تا 11 هزار تومان رسیده است‌.
 
سازمان حمایت از مصرف کننده دلایل افزایش قیمت‌ها را چه می‌داند؟
 
سازمان حمایت از مصرف کننده طی جوابیه‌ای برای یکی از سایت‌های خبری دلیل افزایش قیمت را افزایش قانونی و غیرقانونی قیمت‌ها و کاهش تولید، نرخ تورم سالیانه به صورت عام، وابستگی به واردات حبوبات و مشکلات ناشی از تحریم های همه جانبه و کاهش تولید دانسته است.
 
همچنین از طرف دیگر با افزایش نرخ دلار، افزایش صادرات حبوبات چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی، افزایش هزینه بسته بندی، نگهداری، افت و ضایعات، درصد ضرایب سود عمده و خرده فروشی و افزایش قیمت تمام شده برای کشاورزان از دیگر عوامل افزایش قیمت حبوبات شده است.
 
وقتی صادرات موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود
 
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که آیا کمبودی در بازار حبوبات کشور وجود دارد که شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، گفت: به هر حال حبوبات در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش تولید گران شده است اما دلیل اصلی گرانی حبوبات در این فصل، صادرات این کالاست‌.
 
وی ادامه داد: با افزایش نرخ ارز، صادرات بسیاری از کالاها سودآور شد به طوری که الان برای خیلی‌ها می‌ارزد که حبوبات را صادر کنند به جای اینکه در بازار داخلی بفروشند‌، بر همین اساس بخشی از حبوبات ایران از طریق مرزهای غربی به عراق می‌رود و کشورهای همسایه بازار بسیار خوبی برای حبوبات ایرانی به شمار می‌روند.
 
حسنی با اشاره به اینکه حبوبات یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی مورد مصرف در سفره ایرانی است، گفت: باید توجه داشت که در سال‌های گذشته به دلیل کاهش سطح زیر کشت از یک‌سو و افزایش قیمت دلار از سوی دیگر، افزایش قیمت حبوبات مسئله‌ای عادی است‌.
 
وی در جواب این سئوال که چرا واردات این کالا نیز نتوانسته است بازار را تنظیم کند؟ اظهار کرد: در مورد واردات باید به مسئله تحریم توجه داشته باشید‌، به هر حال جابه‌جا کردن پول کار ساده‌ای نیست‌، تاجران ایرانی نمی‌توانند بدون مشکل پول‌هایشان را جا‌به‌جا کنند و کالاهای مورد نیازشان را وارد کشور کنند‌.
 
حسنی افزود: هم اکنون هزینه واردات همه کالاها افزایش یافته، طبیعی است که هزینه واردات حبوبات نیز بر اثر تحریم‌ها افزایش یابد و همین امر موجب شود حبوبات گران وارد شود و نتواند در ایجاد تعادل در بازار موثر باشد‌.
 
همیشه پای محتکران در میان است
 
عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، در واکنش به افزایش قیمت حبوبات در بازارهای کشور گفت: عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات از سوی دولت منجر به ورود دلالان به این حوزه شده است که این دلالان از شرایط بحرانی کشاورزان نیز سوء استفاده کرده و با خرید فله‌ای حبوبات از کشاورزان و احتکار آن موجب بی ثباتی و افزایش قیمت حبوبات در بازارهای داخلی شده‌اند.
 
رحمت اله نوروزی درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به افزایش 1.3 درصدی قیمت حبوبات در بازارهای کشور، گفت: با توجه به اینکه تولید حبوبات در سال جاری 850 هزار تن برآورد شده و این میزان تولید نسبت به مدت مشابه درسال قبل حدود 50 هزار تن افزایش یافته است، اما متأسفانه با توجه به این حجم تولید شاهد افزایش 1.3 درصدی قیمت این محصول در بازارهای مصرف هستیم.
 
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عملکرد ضعیف مسئولان دولتی منجر به راهیابی دلالان به این حوزه شده است، تصریح کرد: عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات ازسوی دولت موجب شد که هزینه های تولید حبوبات برای کشاورزان بسیاربیشترازدرآمدهای حاصل از فروش آن باشد که این امر برای کشاورزان نه تنها سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار داشت: واسطه گران و دلالان از شرایط بحرانی کشاورزان نیز سوءاستفاده کرده و با خرید فله‌ای حبوبات از کشاورزان و احتکار آن موجب بی ثباتی و افزایش قیمت در بازارهای داخلی شده‌اند.
 
نوروزی افزود: متأسفانه موضوع قیمت‌گذاری و تنظیم بازار از معضلات اصلی بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شود به طوری که تا به امروز از سوی مسئولان دولتی در جهت تنظیم بازار و قیمت گذاری مناسب برای محصولات عملکرد مؤثر و جدی مشاهده نشده است.
 
وی، با بیان اینکه وزارت صنعت و معدن و تجارت متولی اصلی تنظیم بازار در بخش کشاورزی کشور است، تصریح کرد: قانون طرح انتزاع و تمرکز وظایف که از مفاد آن صادرات، تنظیم بازار و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است باید از وزارت صنعت و معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود که متأسفانه به علت نبود دستگاه تخصصی در بحث حاکمیت و نظارتی تا به امروز این اقدام صورت نگرفته است.
 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دولت جدید با برنامه ریزی مدون و دقیق درخصوص تنظیم بازار و نیز خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید بتواند از کشاورزان حمایت عملیاتی کند و کشور را دراین زمینه به استقلال اقتصادی نیز برساند.
 
قیمت کنونی برنج و حبوبات در استان قم
 
به گفته رئیس اتحادیه خوار و بارفروشان استان قم هم اکنون قیمت یک کیلو برنج کهنه سال قبل بین 6 هزار و 900 تا هفت هزار تومان‏ و برنج جنس نو امسال پنج هزار و 700 تومان است.
 
همچنین حال حاضر یک کیلو لوبیا سفید که این روزها کمیاب شده است 6 هزار و 200 تومان، لوبیا هفت هزار و 200 تومان، لوبیا قرمز 6 هزار و 500 تومان، عدس 6 هزار تومان و لپه هفت هزار و 500 تومان است.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdca6mn6.49nmo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

علیرضا
سلام راه تشخیص حبوبات داخلی و وارداتی چی هس؟