سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : 15819
حجت الاسلام فاطمی نیا:

اسلام بیش از ادیان دیگر تشویق به علم کرده است

قم نيوز : قم نیوز: محقق علوم اسلامی گفت: هیچ دینی به اندازه ی اسلام تشویق به علم نکرده است.
اسلام بیش از ادیان دیگر تشویق به علم کرده است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام سید عبدالله فاطمی نیا شامگاه دوشنبه در مسجد اعظم قم در جمع عزاداران امام صادق (ع) با اشاره حجیت به عقل اظهار کرد: عقل نعمت بزرگ و مهمی است و انسان ها با استفاده عقل توانسته اند که پیشرفت های بزرگی را داشته باشند و وسایل زیادی را اختراع کند.
 
محقق علوم اسلامی با اشاره به جایگاه عقل گفت: امام صادق (ع) فرموده اند که ستون شخصیت انسان عقل است و انسان با عقل می بیند و کلید کار انسان عقل است و اگر عقل انسان موید به نور شود، گذشته انسان را جبران می کند.
 
وی اضافه کرد: در کدام مذهبی به این زیبایی عقل را معرفی کرده است و هیچ دینی به اندازه اسلام تشویق به علم نکرده است، البته انسان نباید در ظواهر غرق شود، چون معلوم نیست ظواهر انسان را به کجا می برد.
 
فاطمی نیا غرق شدن در غیر معصومان را درست ندانست و افزود: اما نباید از نام عرفا و فلاسفه وحشت کرد، یکی از علمای هم عصر سید علی قاضی به سبب شنیدن توصیفات دیگران درباره او، به سید علی قاضی علاقه ای نداشت، اما زمانی که در درس او حاضر شد سخنان او را زیبا دید و سخنان دیگران را در خصوص سید علی قاضی بر خطا دانست.
 
محقق علوم اسلامی با اشاره به مخالفان عرفان اظهار کرد: آقایان ضد عرفان باید بدانند اگر مثلا پزشکی در قرن پنجم یک اشتباهی را انجام داده است، نمی توان به سبب این نظر تمام پزشکان را رد کرد و برخوردهایی اینگونه تنگ نظری است.
 
فاطمی نیا با اشاره به راه های سلوک الهی گفت: دو راه استدلال و مجاهده، راه های سلوک الهی است و از 1000 سال پیش دعوایی است که این دو راه را جدا از هم بدانند، در حالی که این دو راه موازی هم هستند.
 
محقق علوم اسلامی اسلام را تنها انجام چند عبادت ندانست و افزود: اسلام آن اسلامی است که علمایی همچون آیت الله بهجت را پرورش دهد و آیت الله اراکی از مراجع تقلید هر گاه به مشکلی برمی خورد، فاتحه بر سر قبر میرزای قمی می خواند و آن مشکل حل می شد، چون این علما مرده نیستند، بلکه زنده هستند.
 
فاطمی نیا با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت علمی خطبا اظهار کرد: داشتن اجازه روایت در این عصر لازم است تا هر کسی بدون داشتن معلومات بر بالای منبر نرود و احادیثی را نخواند که ضعیف هستند.
 
محقق علوم اسلامی انسان ها را از نظر یکی از علمای برجسته بر دو قسم دانست و افزود: یک عده واقف هستند، یعنی چند چیزی را از اسلام می دانند و آنها را سیر نهایی فرض کرده اند و در جا می زنند، در حالی که گروه دوم مسافر هستند که یک عده از این گروه راه رونده هستند و گروهی دیگر در حال پرواز هستند.
 
فاطمی نیا با اشاره به اثرات امام صادق (ع) در حوزه ها گفت: هر استادی که در حوزه تدریس می کند، در ابتدای صحبتش قال الصادق می گوید و دشمنان امام صادق (ع) چون دستشان به علم ایشان نمی رسید، قبر امام صادق (ع) را خراب کردند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcdnj0f.yt0kf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما