يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : 16990
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

قم در معرض خطر گرد و غبار و ریزگردهاست

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: اکانون های گرد و غبار و ریزگردها بیشتر در اطراف شهر قم و دشت های شمالی و جنوبی استان به صورت گسترده قرار گرفته‌اند که تهدیدی برای قم به حساب می‌آیند.
قم در معرض خطر گرد و غبار و ریزگردهاست
به گزارش قم نیوز، محمودعلی رکنی در قم، درباره کانون گرد و غبارهای استان خاطرنشان کرد: کانون های گرد و غبار و ریزگردها بیشتر در اطراف شهر قم و دشت های شمالی و جنوبی استان به صورت گسترده قرار گرفته‌اند که تأثیر مستقیمی بر کیفیت هوای شهری و تأثیر بر کانون‌های جمعیتی و شهرهای اطراف دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: چهار تالاب عمده در سطح استان شامل دریاچه نمک، تالاب شکار ممنوع حوض سلطان، تالاب مره و تالاب غدیر وجود دارد که بیش از 200 هزار هکتار مساحت بوده که ساختار نمکی و رسی آن ها همراه با عدم تامین حقابه و خشک شدن آن می تواند تهدید عمده ای در انتشار ریزگردها باشد.
 
وی با اشاره به جنس این ریز گردها خاطرنشان کرد: این ریزگردها از گرد و غبار خطرناک تر هستند چون جنس آن ها عمدتا  از نمک است  که سطح جذب بالایی نیز دارند. ذرات گرد و غبار همراه با دود ماشین ها و آلاینده ها برای سلامت مردم مضر است و منجر به بیماری های آسم و آلرژی و برخی از سرطان ها نیز می شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر خشکسالی های اخیر بیان کرد: اگر الگو کشت را از کشاورزی به باغداری تغییر دهیم 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود. اگر الگوی کشت تغییر پیدا کند، آب صرفه جویی شده را برای حلقاب ها و تالاب ها می توانیم استفاده کنیم.
 
رکنی با اشاره به این که اگر حداقل دبی وجود نداشته باشد روند حیاتی رودخانه دچار چالش می شود، تصریح کرد: برای جلو گیری از این چالش ها، منابع آبی باید مدیریت شود و رودخانه ها از یک حداقل دبی برخوردار باشند. باید فضای سبز را بالا ببریم و مثل شهر ها و کشورهای پیشرفته کمربند سبز را دور شهرها ایجاد کنیم تا از حرکت ریز گردها جلوگیری شود.
 
وی تصریح کرد: این درخت ها مانند یک فیلتر طبیعی هستند که جلو ورود ریز گردها را می گیرند و خاک را تصفیه می کنند. برای این لازم است  در استان بوستان های محله ای، پارک های جنگلی و فضای سبز را گسترش دهیم.
 
رکنی افزود: اگر تامین حقابه های زیست محیطی برای این تالاب ها در نظر گرفته نشود مشکل ریز گردها نیز برطرف نمی شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به کار زیبا سازی قمرود، عنوان کرد: این کار زیبا سازی رودخانه اگرچه از نظر روانشناختی کار خوبی است، اما لازم است که در این مسیر آب هم در جریان باشد. تا علاوه بر تلطیف هوا و زیبایی محیط از ورود ریز گردها به آن محیط جلوگیری کند.
 
وی با اشاره به راه کار حل چالش‌های زیست محیطی در حوزه انسانی گفت: اتخاذ تدابیر لازم برای مجهز شدن به تکنولوژی های پیشرفته، نوین و بدون آلایندگی در استان و حمایت از واحدهای صنعتی قدیمی برای نوسازی فرآیند تولید به طوری که استفاده از تکنولوژی‌های برتر در دستور کار آنها قرار گیرد.
 
رکنی با تاکید بر تامین حقابه ی زیست محیطی اظهار کرد: تامین حقابه‌های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه ها، تسریع در فرآیند بیابان زدایی با کاشت گونه‌های بومی سازگار مثمر و ایجاد و گسترش فضای سبز به صورت کمربند و حلقه سبز در پیرامون شهر گسترش پارکها و بوستان‌های محله ای و فضای سبز عمومی نقش موثری در کنترل ریزگردها دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر طبیعت را دست کاری نکنیم، می توانیم شرایط مطلوب را ایجاد کنیم. 
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdce7o8z.jh8poi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما