شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : 1705
مبلغی خبر داد:

کنفرانس بین‌المللی الگوهای دموکراسی از نگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی از برگزاری کنفرانس بین المللی الگوهای دموکراسی از نگاه مذاهب اسلامی در قم خبر داد.
کنفرانس بین‌المللی الگوهای دموکراسی از نگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در سخنانی با تشریح اهداف برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: زمینه‌های گفتگو میان اتباع و علمای مذاهب باید هر چه بیشتر گسترش یابد از این رو ضرورت دارد به صورت ویژه، ساختارشناسی اجتماعی، محور جدی بحث‌های میان عالمان و نخبگان مذاهب و کشورهای اسلامی قرار گیرد.

وی گفت: بر همین اساس ما به فراخور شرایط حاصل شده و پیش آمده در منطقه و جهان اسلام، تلاش فکری و علمی در راستای شناخت هرچه بهتر ساختارهای اجتماعی بر پایه دیدگاه‌های مذهبی را ضروری می‌بینیم.

وی تصریح کرد: باید به صورتی ویژه، تلاشی دسته‌جمعی برای استحصال دیدگاه‌های مشترک مذاهب اسلامی نسبت به ساختارهای حکومتی بر اساس اسلام انجام بپذیرد.

مبلغی گفت: پیروان مذاهب اسلامی شرکت کننده در چنین همایش‌هایی، در کنار محورهای غیرمشترک، تبعا به موارد مشترکی دست پیدا می‌کنند که این محورهای مشترک می‌تواند دیدگاه‌های برجسته و مورد قبول مذاهب را در مسئله حساس مرزهای ساختاری در حکومت مبین کند.

وی با اشاره به انگیزه دوم برگزاری این کنفرانس تصریح کرد: گفتمان دموکراسی اسلامی باید به ادبیات سیاسی جامعه بزرگ اسلامی راه یابد و این تلاش دسته جمعی با توجه به تلاش دین گریزان و سکولارها ضرورت بیشتری می‌یابد.

مبلغی گفت: این کنفرانس در پنج محور از جمله مبانی فلسفی و اندیشگی نهفته در ورای باور به دموکراسی اسلامی در نگاهی تطبیقی میان مذاهب و ادبیات دموکراسی اسلامی در نگاهی تطبیقی میان مذاهب اسلامی همچون طاعت، بیعت، شوری، استبداد، حریت، حکومت، دولت و... برگزار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: جوهر دموکراسی اسلامی در نگاهی تطبیقی میان مذاهب اسلامی از دیگر موضوعاتی است که ذیل آن چند محور جزئی نیز مورد بحث قرار می گیرد.

وی این محورها را شامل نسبت و رابطه میان سیادت مردم و حاکمیت خداوند در دموکراسی اسلامی، مفهوم دولت در اسلام با تطبیق با مفهوم دولت به معنای مدرن و تفکیک قوا در دموکراسی اسلامی ذکر کرد.

وی بیان داشت: قالب دموکراسی در اسلام در نگاهی تطبیقی میان مذاهب اسلامی نیز در این کنفرانس با محوریت جایگاه انتخابات در دموکراسی اسلامی و شیوه‌ها و ابزارهای نظارت بر حاکمان در دموکراسی اسلامی و نقاط اشتراک پیگیری می‌شود.

این همایش روز شنبه ۲۸ آبان ماه با حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.78zbjh8fn9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما