شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : 1717
خرمشاد تأکید کرد:

لیبرال دموکراسی غربی به سرنوشت سوسیال دموکراسی شرقی دچار خواهد شد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: لیبرال دموکراسی ترک برداشته غربی به سرنوشت سوسیال دموکراسی شرقی دچار خواهد شد.
لیبرال دموکراسی غربی به سرنوشت سوسیال دموکراسی شرقی دچار خواهد شد
به گزارش قم نیوز، محمدباقر خرمشاد پیش از ظهر شنبه در همایش مدل های دموکراسی اسلامی از دیدگاه مذاهب اسلامی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اهداف این همایش گفت: این همایش در صدد یافتن پاسخ سئوالاتی مانند این است که مردم‌سالاری اسلامی چیست؟ بنیادهای نظری آن کدام است؟ و آیا این مدل دارای پیشینه تاریخی هست و فرق آن با مردم‌سالاری لیبرال و سوسیالیست در چیست؟

وی با بیان اینکه واقعیات دنیای امروز پرداختن به دموکراسی را ضروری ساخته است اظهارداشت: با پیروزی انقلاب اسلامی به اذعان بسیاری، پدیده ای بدیع و بی‌سابقه رخ داد که دامنه اثرگذاری آن نه تنها در ایران و منطقه محدود نشد بلکه به همه دنیا سرایت کرد.

انقلاب اسلامی روز به روز جهان را دچار تحولات جدید می کند
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: در طول سالهای بعد از انقلاب نیز یکی از مهمترین قطب‌های فکری و سیاسی جهان یعنی سوسیالیسم در مقابل چشمان حیرت‌زده جهانیان فروریخت و هم اکنون هم شاهد سلسله انقلاب‌های منطقه ای هستیم که در جهان عرب با شور و هیجان ادامه دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطبات اسلامی با بیان اینکه امروز انقلاب های خاورمیانه به الگو برای مردم غرب تبدیل شده است تصریح کرد: بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در کشورهای غربی به اذعان بسیاری از اندیشمندان و تحلیلگران به سمت چالشهای سیاسی و فرهنگی پیش می رود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بازگشت دوباره به شعارهای انقلاب اسلامی به خصوص شعار نه شرقی و نه غربی نمود بارزی دارد زیرا سوسیالیسم نابود شده و لیبرال دموکراسی هم ترک برداشته است و به سرنوشت سوسیالیسم دچار خواهد شد.

خرمشاد با اشاره به دموکراسی اسلامی در ایران به بندهایی از قانون اساسی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر دو بعد حاکمیت مردم و خدا را با هم جمع کرده است و تضادی میان این دو نمی بیند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطبات اسلامی بیان داشت: بر اساس قانون اساسی در زمان غیبت امام زمان(عج) ولایت امر و امامت امت بر عهده ولی فقیه شجاع، فقیه، مدیر، مدبر و آگاه به زمان است که قدرت کافی برای رهبری بر جامعه را دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس همین قانون اساسی اگر رهبری فاقد این شرایط باشد از مقام خود برکنار می‌شود و رهبری در قانون با سایر افراد مساوی است و چنین مدلی در امر حکومت در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و امری بدیع به شمار می‌آید.

نظام اسلامی مول موفق مردمسالاری دینی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: آنچه در ایران اجرا می‌شود قطعا دموکراسی است که با هیچ کدام از دموکراسی‌های شرقی و غربی یکی نیست و مردم سالاری اسلامی قابل ارائه برای الگو به دیگران است.

وی تاکید کرد: در این مدل همان طور که نظارت بر قول‌ها و وعده وعیدهای مسئولان امری لازم است حضور دین و ایفای نقش آن هم امری لازم و ضروری معرفی شده است.

خرمشاد با بیان اینکه در نظام مردم سالار دینی ایران انتخاب رهبران به وسیله مردم اصلی بنیادی است اضافه کرد: در این مدل و در چارچوب فرهنگ اسلامی راهکارهایی برای تضمین مردمسالاری دینی تعبیه شده است.

وی گفت: مردم ‌سالاری اسلامی نظامی نیست که افراد بر مبنای ثروت و انتصاب و زور و قدرت به رهبری مردم برسند بلکه بر اساس انتخابات آزاد مسئولان انتخاب می شوند و بعد از مدت معینی هم کنار می روند و حتی قانون‌هایی برای عزل و برکناری آنان نیز اندیشیده شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: امروزه بخش اعظم فرهنگ ایرانی را اسلام و تشیع درست می‌کند از این رو کشورهای اسلامی هم می‌توانند متناسب با فضای کشورشان به مدلی از مردم سالاری دینی دست یابند.

مردم سالاری در کشورهای اسلامی نمی تواند دینی نباشد
خرمشاد تاکید کرد: با قاطعیت می‌توان گفت مردم سالاری در ایران و هیچ جامعه اسلامی دیگر نمی‌تواند دینی نباشد و اگر قرار است اسلام مبنای عمل باشد باید حتما دموکراسی دینی حاکم باشد.

وی با اشاره به تزاحم مسیحیت به عنوان دین با مردم سالاری در دوره ای در غرب بیان داشت: ممکن است در غرب این اتفاق افتاده باشد اما مردم سالاری دینی در نظام اسلامی ایران این طور نیست که میان مردم  و دموکراسی بخواهد دین را کنار بزند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: امروز باید بازتعریفی بهینه از نقش اسلام در زندگی و سیاست صورت گیرد تا بتوان مدلی قابل استفاده ارایه داد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdch.znzt23nqqftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما