يکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 1723
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

سرانه مطالعه در قم به حد مطلوب نرسیده است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: تلاش­هایی زیادی در استان قم در سال­های اخیر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شده است اما سرانه مطالعه هنوز به حد مطلوب نرسیده است.
سرانه مطالعه در قم به حد مطلوب نرسیده است
به گزارش قم نیوز، سید مرتضی اسماعیلی طبا شنبه شب در همایش تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی استان قم که در تالار شهید آوینی برگزار شد تصریح کرد: از آنجایی که قم مرکز علوم دینی در جهان اسلام است هفته کتاب در این استان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی یادآور شد: کتاب از مزیت­های نسبی و مطلق استان قم است، چرا که هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ تعداد عناوین و تیراژ کتاب­هایی که چاپ می­شود، استان قم در رتبه برتر کشوری قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: گرامیداشت و ترویج کتاب و کتابخوانی تنها مربوط به یک هفته نیست، بلکه تمام طول سال باید هفته کتاب باشد.

وی با اشاره به روایاتی که قم را در آخر الزمان پایگاه نشر علوم معرفی می­کند، افزود: نشر کتاب یکی از راه­های نشر علوم است و این نکته اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی در شهر قم را نشان می‌دهد. قم مرکز تولید علم در جهان اسلام است و بزرگترین حوزه علمیه کشور در این شهر قرار دارد.

وی اظهار داشت: قم در کنار دریای از علوم قرار دارد اما متاسفانه میزان استفاده مردم قم از این منابع کم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم عنوان کرد: در عین توجه به بعد جهانی علم در شهر قم باید ساز­و­کاری به وجود بیاید تا مردم عادی از این بحث محروم نشوند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش­هایی زیادی در استان قم در سال­های اخیر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شده است اما سرانه مطالعه هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

اسماعیلی طبا ادامه داد: یکی از بهترین طرح­هایی که در این زمینه هم اکنون در دست اقدام است، راه اندازی کتابخانه­های سیار در اتوبوس­ها و تاکسی­های شهر قم و کتابخانه­های باز در مکان­های عمومی است.

وی با اشاره به نقش کتابخانه­های باز در استفاده مفید شهروندان از فرصت­های خود برای مطالعه، گفت: ۵۰ مرکز کتابخانه­ باز در سطح شهر ایجاد شده و ۵۰ مرکز دیگر نیز در دست احداث است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ابراز داشت: این کتابخانه­ها غالبا در مکان­های عمومی که اوقات مردم در آنها می­گذرد، مانند آرایشگاه­ها، نانوایی­ها، مراکز اورژانس و خوابگاه­های عمومی احداث می­شوند.

وی اظهار کرد: همچنین در هفته کتاب امسال تعداد ۱۵۰ جلد کتاب به هریک از کتابخانه­های مدارس آموزش و پرورش توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اهدا شده است.

اسماعیلی طبا گفت: یکی از برنامه­های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برای ترویج کتابخوانی توجه بیشتر به نشر الکترونیک در برابر نشر مکتوب است.

وی یاد­آور شد: گرچه کتاب به شکل فعلی باید همواره وجود داشته باشد اما در شرایط امروز، گسترش کتب الکترونیک به منظور دسترسی آسان محققین به اطلاعات ضروری به نظر می­رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: ناچاریم توانایی­های خود را در زمینه­ فعالیت­های مختلف ترویج کتابخوانی افزایش دهیم و تلاش کنیم تا به سطح مطلوب در زمینه مطالعه در استان دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdce.w8zbjh8fx9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما