چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 17381
روز سه شنبه صورت گرفت

حضور کارشناسان کشاورزی سازمان بهره‌وری آسیا در قم

قم نيوز : قم نیوز: کارشناسان کشاورزی کشورهای آسیایی برای آشنایی با تولید ارگانیک کشاورزی و محصول سالم امروز از مزارع پرورش ماهی خاویار و زیتون در قم بازدید کردند.
حضور کارشناسان کشاورزی سازمان بهره‌وری آسیا در قم
به گزارش قم نیوز، علی‌محمد ملاتقی ظهر سه شنبه در حاشیه کارگاه آموزش «بهترین تجارب بهره‌وری سبز در بخش کشاورزی» اظهار کرد: این کارگاه آموزشی برای نخستین بار در کشور با همکاری سازمان بهره‌وری ایران و سازمان بهره‌وری آسیا APO به میزبانی جهاد کشاورزی قم برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه افتتاحیه این برنامه روز شنبه در تهران بوده ‌است، گفت: کارشناسانی از کشورهای ژاپن، تایوان، تایلند، فیلیپین، مالزی، اندونزی، هند و پاکستان در این برنامه حضور دارند.
 
مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: برنامه کارگاه آموزشی در استان قم با بازدید از مزرعه پرورش ماهی خاویاری در دهستان قمرود و مزرعه پرورش زیتون در جاده کاشان انجام شد.
 
ملاتقی هدف از برگزاری کارگاه آموزشی در این مزارع را آشنایی کارشناسان دیگر کشورها با محصول سالم و ارگانیک در منطقه دانست.
 
وی در خصوص مزرعه پرورش ماهیان خاویاری اضافه کرد: پرورش خاویار و استحصال آن در کویر با شرایط سخت و استفاده بهینه از آب و خاک در این مزرعه از نمونه‌های بی‌نظیر در کشور است.
 
مزرعه پرورش ماهیان خاویاری «جوادالائمه (ع) قم» در فاصله 35 کیلومتری شهر قم در دهستان قمرود واقع شده که از سال 81 فعالیت خود را با رهاسازی 756 قطعه فیل ماهی با میانگین وزن 575 گرم شروع کرد.
 
منبع آبی این مزرعه یک حلقه چاه عمیق با آب‌دهی 35 لیتر در ثانیه با دمای 23 درجه سانتی‌گراد است.
 
استخرهای پرورشی به صورت گرد و از جنس بتن ساخته شده که تعداد آن 25 باب با قطرهای چهار متر و 10 متر بوده، همچنین استخرهایی نیز برای پرورش بچه ماهی‌ها در نظر گرفته شده است.
 
ظرفیت تولید مزرعه با استفاده از سیستم هوادهی و برگشت آب، 15 تن در سال است؛ طی مدت یک‌سال بچه ماهی از وزن 15 گرم به سه کیلوگرم می‌رسد.
 
میزان تولید گوشت خاویاری در مزرعه پرورش ماهیان خاویاری جوادالائمه (ع) تا‌کنون 95 کیلوگرم بوده است؛ همچنین در آبان‌ماه 1387 برای نخستین بار در کشور خاویار پرورشی گونه هیبرید به میزان 6.5 کیلوگرم در این مزرعه تولید شد.
 
پیش‌بینی می‌شود برای نیمه دوم سال آینده صادرات خاویار از این مزرعه 40 کیلوگرم باشد.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcjvtev.uqeaozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما