چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 18262

شهردار قم بودجه سال 93 را تقدیم اعضای شورای شهر کرد

قم نيوز : قم نیوز: بودجه سال 1393 شهرداری کلانشهر قم سه شنبه شب طی مراسمی و در سی و هشتمین جلسه رسمی و فوق العاده شورای اسلامی شهر با حضور جمعی از مسوولان و مدیران شهرداری و دیگر نهادهای استان و همچنین اصحاب رسانه در اتاق جلسات این شورا از سوی شهردار تقدیم اعضای آن شد.
شهردار قم بودجه سال 93 را تقدیم اعضای شورای شهر کرد
به گزارش قم نیوز، شهردار قم در این مراسم اظهار داشت: قانون 67 شهرداری ها، شهرداری را مکلف به ارایه بودجه سال بعد تا پایان دیماه به شورای شهر می کند.
 
ˈمحمد دلبریˈ افزود: ولی ما این کار را با کمک همکاران و با هدف توسعه و آبادانی شهر مقدس قم و با استناد به منویات رهبر معظم انقلاب و سفارشات مراجع تقلید و همچنین با استناد به سیاست های کلان نظام اسلامی و سند چشم انداز مدیریت شهری قم در افق 20 ساله و برنامه راهبردی مدیریت شهری قم، بودجه سال 93 شهرداری این شهر را زودتر از موعد مقرر به جهت اینکه اعضای شورای شهر فرصت بیشتری برای رسیدگی و همفکری در راستای بر نامه ریزی برای تحقق این بودجه را داشته باشند، ارایه می کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: این بودجه پیشنهادی است و اصل بودجه پس از تصویب اعضای شورای شهر ابلاغ می شود و مبنای کار مدیریت شهری برای سال آینده قرار می گیرد.
 
وی ادامه داد: آچه که امروز ارایه می شود نظر کارشناسان و مشاوران و اعضای شورای مدیریت شهری قم است که شامل شهرداران مناطق، کارشناسان، معاونان و مدیران و مدیران عامل سازمان های وابسته به شهرداری است تا در راستای خدمت به شهر کریمه اهل بیت و زایران و مجاوران آن قدم هایی را برداریم و باقیات و صالحاتی برای آیندگان قم از خودمان بر جای بگذاریم.
 
وی با بیان اینکه در تدوین این بودجه دو رویکرد را داریم، افزود: یک رویکرد به نوعی، مدیریت شهری شامل شهردار و تیم شهرداری را ملزم به تحقق آن می کند یعنی چیزی که در ید شهرداری و همکاران است و رقم این بودجه، هفت هزار و 633 میلیارد ریال می باشد که این چیزی است که ما مکلف به تحقق آن هستیم.
 
دلبری با بیان اینکه این بودجه، یک بودجه پیوست دارد که همه آن در ید ما نیست، افزود: پیگیری و بحث رایزنی نسبت به تحقق آن وجود دارد که در مجموعه هم دولت هم مجلس وهم دستگاه های ذیربط باید همه، این همکاری را داشته باشند تا این بودجه پیوست را که 15 هزار و 500 میلیارد ریال است را بتوانیم از طریق فاینانس، اوراق مشارکت و تسهیلات و سایر روش های تامین منابع تامین کنیم و در عمران و آبادانی قم از آن بهره بگیریم.
 
شهردار قم تصریح کرد: مجموعه بودجه ای که ما امروز چه بودجه تکلیفی که در موضوع آن ملزم شدن مدیریت شهری است و چه بودجه پیوست 24 هزار و 783 میلیارد ریال است که 7 هزار و 633 میلیارد ریال آن مربوط به خود شهرداری و مناطق آن است یک هزار و 650 میلیارد ریال بودجه سازمان های شانزده گانه وابسته به شهرداری است و پانزده هزار و 500 میلیارد هم بودجه ای است که انشاالله با کمک و همیاری شورای شهر و مجلس شورای اسلامی و مجموعه دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها حاصل شود البته ما منابع اعتبارات ملی و استانی را که بنابر ابلاغ وزارت کشور در بودجه خودمان باید ملحق کنیم آن را هم در پیوست ها آوردیم.
 
وی با بیان اینکه از مجموع 15 هزار و 500 میلیارد ذکر شده، 5 هزار میلیارد آن مربوط به انتشار اوراق مشارکت ، 4 هزار میلیارد حاصل از فاینانس و از منابع ملی و استانی یک هزار و 500 میلیارد و همچنین مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های شهری که جلب و جذب مشارکت سرمایه گذار و مشارکت های مردمی است نیز 3 هزار میلیارد و منابع حاصل از مطالبات دستگاه های دولتی هم 2 هزار میلیارد ریال برای آن پیش بینی کردیم که مجموع اینهاعدد 24 هزار و 783 میلیارد ریال را تشکیل می دهد.
 
وی ادامه داد: ولی آن چیزی که مجموعه شهرداری و مدیریت شهری مصمم به تحقق آن هستند، 7 هزار و 633 میلیارد است که نسبت به بودجه سال گذشته که 5 هزار و 500 میلیارد بوده، 35 درصد افزایش دادیم.
 
دلبری با اشاره به شاخص هایی که مبنای بودجه سال 93 است و به عنوان راهبردهای استراتزیک مدیریت شهری در تدوین بودجه بوده است افزود: مهمترین شاخص رویکرد بودجه محوری و برنامه محوری است که آن شفاف سازی یا اتاق شیشه ای رویکرد مالی بوده که ما به آن اعتقاد داشتیم و پایبند بودیم و در گزارش های حسابرس هم که از سوی اعضای شورا تعیین شده نیز مشهود است که بندهای حسابرسی رو به کاهش است و انشالله بتوانیم در سنوات آتی شاهد یک گزارش بدون بند باشیم و هیچ گونه اشکالی در مجموعه مدیریت شهری و سازمان ها شاهد نباشیم.
 
وی افزود: نکته دومی که در این بودجه به آن خیلی توجه شده و امیدواریم که در خدمت رسانی به مردم و کاهش فرایندهای خدمات ارایه شده به مردم بسیار موثر باشد با کمک مشاوران و اعضای شورا کار خوب کوچک سازی و چابک سازی ساختار مدیریت شهری است که به یاری خدا برای سال 93 ، ما با بهره گیری از این ساختار بتوانیم خدمت به مردم را سرعت ببخشیم.
 
وی حفظ و استمرار سیاست اقتصاد مقاومتی را یکی از این شاخص ها برشمرد و افزود: ما درصد هزینه های جاری را به رغم اینکه مجموعه شهرداری قم جزء شهرداری های کلانشهر است و به همین خاطرهزینه های آن نیزبیشتر است ولی ما به عنوان یکی از نادرترین شهرداری ها درصد هزینه جاری را 22 درصد در نظر گرفتیم و 78 درصد بودجه عمرانی برای آن در نظر گرفته ایم که درصد خیلی قابل قبولی است در حالی که اکثر شهرداری ها 60 به 40 درصد است.
 
دلبری با اشاره به تاکید و تصریح قانون مبنی بر اینکه نباید بودجه عمرانی کمتر از 40 درصد باشد، افزود: تا 60 درصد قانون دست شهرداری ها را برای هزینه کرد هزینه های جاری باز گذاشته ولی ما با رویکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و واقعا ضرورت کار است درصد هزینه های جاری و عمرانی را به 22 و 78 درصد بسته ایم که از ویژیگی های این بودجه است.
 
شهردار قم توجه ویژه به تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام را جزء اولویت های مدیریت شهری در این بودجه عنوان کرد و گفت: پروژه هایی که شروع کردیم باید بتوانیم با وقت گذاری بیشتر و بودجه بیشتری که برای آن اختصاص می دهیم به اتمام رسانده و در اختیار مردم قرار دهیم.
 
وی با اشاره به تملک اراضی و املاک که از شاخص های دیگر این بودجه می باشد و در توسعه و عمران شهر نیاز است، افزود: 31 درصد از بودجه عمرانی را در بودجه 92 با نظر کمیسیون تلفیق بنا به رویکرد آنها به این امر اختصاص دادیم.
 
دلبری اضافه کرد: افزایش منابع پروژه های داخلی احداث قطار شهری هم یکی دیگر از رویکردهای شاخص در بودجه 93 است که طبق قانون 50 درصد بودجه قطار شهری را باید خود شهرداری ها و نیمی دیگر را دولت تامین کند.
 
وی گفت: تا امسال در اصلاحیه و متمم این دو را درخواست دادیم گرچه به نوعی اتکای ما به بودجه دولت بوده ولی با نگاه بلند اعضای شورای چهارم نسبیت به تسریع در پروژه قطار شهری که واقعا در خصوص رفع معضل ترافیک بسیار حایز اهمیت است در بودجه سال 93 از منابع داخلی هم برای این پروژه اختصاص داده ایم.
 
وی افزایش 30 درصدی بودجه فرهنگی و ورزشی نسبت به بودجه امسال به لحاظ رویکرد مدیریت شهری و کمیسیون فرهنگی شورا نسبت به جبران عقب ماندگی های اجتماعی با همان رویکردهای اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر ارزش های اسلامی و ارتقای سطح فرهنگ شهروندی را نیز از شاخص های دیگر این بودجه عنوان کرد.
 
دلبری گفت: توجه ویژه بر بخش سرمایه گذاری با تاکید بر رویکرد مشارکت مردم در اداره امور شهر است که این مهم از طریق مشارکت در سرمایه گذاری و برون سپاری پروژه هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند با هدف جذب سرمایه سرمایه گذاران صورت گرفته است.
 
وی تمرکز بر گسترش حمل و نقل عمومی در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه و کاهش مصرف سوخت و آلاینده های زیست محیطی با در نظر گرفتن 36 درصد از بودجه عمرانی را از نیز دیگر شاخص های بودجه 93 برشمرد که همواره از دغدغه های مدیریت شهری و اعضای شورای شهر می باشد.
 
دلبری افزود: همچنین حرکت به سمت شهر پاک و زیبا با ساماندهی مناظر شهری و ارایه خدمات مناسب در حوزه جمع آوری و مدیریت پسماند با توجه ویژه در بودجه سال 93 با افزایش 27 درصدی نسبت به ردیف بودجه بهبود محیط را امسال شاهد هستیم که این هم از رویکردهای جدید مدیریت شهری و شورای شهر است.
 
وی با تاکید بر مطالعه و استاندارد سازی فرایندها و پروژه ها به عنوان دیگر شاخصه این بودجه، افزود: این هم نگاه علمی به مدیریت شهری است تا از سیستم سنتی بتوانیم آن را به مدل علمی مدرن با مدیریت بر منابع در راستای تحقق شهر هوشمند با افزایش یکصد و 78 درصدی بودجه نسبت به سال 92 به نوعی با رویکرد تمرکز بر هویت شهر اسلامی ایرانی و معماری اسلامی در پروژه های شهری را شاهد خواهیم بود.
 
شهردار قم همچنین موضوع تعامل و همکاری شورای شهر در تدوین این بودجه را حایز اهمیت دانست و از زحمات فراوان اعضای شورا به خاطر تشکیل جلسات مشترک با معاونت های مختلف شهرداری به ویژه معاونت برنامه ریزی قدردانی کرد و خواستار تبادل فکری، مشارکت جمعی و خرد جمعی هر چه بیشتر بین اعضای شورا ی شهر و شهرداری شد.
 
لازم به ذکر است: بودجه پیشنهادی پس از بحث و بررسی اعضای شورای شهر پیرامون جزییات آن در کمیسیون های مربوطه تصویب نهایی خواهد شد و سپس کلیات آن از طریق رسانه ها در اختیار مردم قرار می گیرد.

انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcirraz.t1avq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما