سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 19884
به منظور گزیده‌سازی شناخت‌نامه قرآن

گزیده شناخت‌نامه قرآن برپایه قرآن و حدیث منتشر شد

قم نيوز : قم نيوز: گزیده شناخت‌نامه قرآن برپایه قرآن و حدیث به همت انتشارات دارالحدیث به چاپ رسید.
گزیده شناخت‌نامه قرآن برپایه قرآن و حدیث منتشر شد
به گزارش قم نيوز، گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث از فصل‌هایی مانند مبانی شناخت قرآن، برکات قرآن، ویژگی‌های قرآن، یاد دادن و یاد گرفتن قرآن، تلاوت قرآن و تفسیر و تاویل قرآن تشکیل شده است.‌

شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث که در چهار جلد و بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ صفحه منتشر شده بود که در واقع قرآن‌شناسی از منظر بهترین قرآن‌شناسان است.

با توجه به گستردگی نسبی شناخت‌نامه قرآن تلخیص و گزیده‌سازی این کتاب در دستور کار قرار گرفت بنابراین مورد استقبال علاقه‌مندانی قرار می‌گیرد که فرصت کمتری برای مطالعه متون مفصل دارند.

به همین دلیل این کتاب با عنوان گزیده شناخت‌نامه قرآن با حجم یک جلد تنظیم و آماده ارائه شده است، این گزیده اکثر مباحث شناخت‌نامه قرآن را در مقیاس کوچک‌تر در خود جای داده و اغلب مقالات تحلیلی مندرج در شناخت‌نامه در این گزیده آمده است.

تمام عنوان‌های اصلی و بیشتر عنوان‌های فرعی کتاب در گزیده قابل دستیابی است و گویاترین متن‌ها از منابع معتبر در ذیل هر عنوان انتخاب شده و ترجمه آیات و روایات در متن کتاب و متن عربی آنها در پانوشت نوشته شده و در پانوشت‌ها به ذکر حداکثر دو منبع دارای اعتبار برای هر حدیث بسنده شده است.

بخش اول این کتاب شامل مباحثی در زمینه گزیده شناخت‌نامه قرآن، نام‌ها و اوصاف قرآن، فرود آمدن قرآن، گردآوری قرآن، نگاه داشتن قرآن از تحریف، اعجاز قرآن، جامعیت قرآن، رویارویی در قرآن و‌ نسخ در قرآن و حدیث است.

نخستین گام در پایان دادن به مهجوریت قرآن، شناخت درست و همه جانبه از این کیمیای هدایت و سعادت است، تا زمانی که جامعه به طور عام و مراکز علمی و پژوهشی با کتاب الهی و آثار و برکات آن در عرصه‌های فردی و اجتماعی و مادی و معنوی آشنا نباشند درصدد بهره‌گیری از آن بر نخواهند آمد.

تردیدی نیست که بهترین قرآن‌شناس فرستنده قرآن یعنی خدای متعال است و پس از او اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) قرار دارند، زیرا شناخت آنها بر اساس حدس و گمان نیست بلکه بر پایه الهام و وحی الهی است. بنابراین آنچه قرآن در توصیف خود بیان کرده و آنچه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در تعریف این کتاب آسمانی فرموده‌اند، بهترین و متقن‌ترین سند قرآن‌شناسی است.

بخش دوم دارای عنوان برکات قرآن برای جامعه است که از مباحثی با عناوینی مانند برکات قرآن برای دل‌ها، برکات قرآن برای خانه، درمان با قرآن، ویژگی‌های معنوی قرآن، ویژگی‌های لفظی قرآن، فضیلت تلاوت قرآن و گوش دادن به آن، آداب تلاوت قرآن، ختم کردن قرآن و مدت آن، قاریان قرآن، شناخت تفسیر و تاویل قرآن، تفسیر شدن قرآن با قرآن، نمونه‌هایی از احادیث تفسیری و آفات تفسیر و تاویل تشکیل شده است.

کتاب گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث توسط آیت‌الله محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث تالیف شده و ترجمه آن را حمیدرضا شیخی و گزینش آن را مرتضی خوش نصیب بر عهده داشته است.

این کتاب برگرفته از کتاب چهار جلدی شناخت‌نامه قرآن و حدیث بوده که در ‌تیراژ هزار نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان به همت انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به دفتر مرکزی قم، میدان شهدا، ‌خیابان معلم، پلاک ۱۲۵ مراجعه کنند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjxoev.uqehozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما