سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : 2131
مدیرکل آموزش و پرورش قم خبر داد:

حضور 1000 دانش‌آموز در کارگاه‌های آموزشی امداد و نجات

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: هزار دانش‌آموز از مدارس استان قم به عنوان رابط آموزش‌های لازم در راستای ایمنی را فرا گرفته و به سایر دانش‌آموزان منتقل می‌کنند.
حضور 1000 دانش‌آموز در کارگاه‌های آموزشی امداد و نجات
به گزارش قم نیوز، محمدحسین امین‌جعفری پیش از ظهر امروز در سیزدهمین مانور ایمنی در برابر زلزله که در دبیرستان حافظ قم برگزار شد با بیان اینکه در روز هشتم آذر ماه هر سال مانور ایمنی در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود، اظهار کرد: استان قم از استان‌های معین تهران است و در این راستا ما سعی کردیم تا دانش‌آموزان آمادگی لازم در مواقع بروز بحران را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش هزار رابط از مدارس قم انتخاب شدند تا در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند، عنوان کرد: ما برای نخستین بار در هر مدرسه یک رابط انتخاب کردیم و تاکنون هشت کارگاه برای ۸ هزار رابط برگزار کردیم تا این رابطین بعد از فراگیری آموزش‌های لازم این نکات آموزشی را به سایر دانش‌آموزان منتقل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه در راستای آگاهی بخشی اقدامات مثبت دیگری نیز در مدارس صورت گرفته است، تصریح کرد: توزیع بیش از ۲ هزار پوستر و هزار و ۳۰۰ سی‌دی آموزشی در مدارس از مهم‌ترین این اقدامات است.

وی با بیان اینکه مدارس استان قم ظرفیت بسیار زیادی در بحث انتقال آموزش‌های لازم در راستای ایمنی در برابر زلزله را دارد، بیان کرد: دانش‌آموزان می‌توانند آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند را به خانواده‌های خود منتقل کنند و این ظرفیت بسیار خوبی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

سرزمین ایران از لحاظ لرزه‌خیزی در یکی از مناطق فعال کره زمین قرار دارد و اگر زمین لرزه‌های رخ داده در جهان طی سالیان اخیر را بر روی نقشه‌ای پیاده کنیم، با دو کمربند عمده و بزرگ لرزه‌خیزی روبه‌رو می‌شویم که شامل کمربند دور اقیانوس آرام و کمربند آلپ هیمالیا است.

روند حرکت قاره‌ها نسبت به یکدیگر در حال حاضر نیز ادامه داشته که یکی از این حرکات مربوط به باز شدن بین دو لبه در بستر دریای سرخ می‌شود و این عمل سبب حرکت و تصادم صفحه عربستان به سمت ایران و فشردگی پوسته فلات ایران بین دو صفحه آفریقایی عربی در جنوب و روسیه در شمال می‌شود در نتیجه، این فشردگی سبب تجمع انرژی در گسل‌های پوسته ایران و در نهایت ایجاد زمین لرزه‌های کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور می‌شود.

ساز و کار این فشردگی به گونه‌ای است که ایران را به سه منطقه متمایز لرزه‌خیز تقسیم می‌کند و این مناطق وسیع شامل زاگرس، ایران مرکزی (لوت) و البرز است.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdci.parct1azzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما