پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 2190
مدیر گروه علوم سیاسی جامعة‌المصطفی العالمیه:

انقلاب حلقه واسط قیام حسینی و بیداری اسلامی است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر گروه علوم سیاسی جامعة المصطفی العالمیه گفت: انقلاب اسلامی ایران حلقه واسط میان قیام حسینی و نهضت‌های اخیر دنیا است.
انقلاب حلقه واسط قیام حسینی و بیداری اسلامی است
به گزارش قم نیوز، نصرالله سخاوتی اظهار داشت: نهضت‌های بسیاری از نهضت امام حسین(ع) سرچشمه گرفته و تداوم یافته‌اند که می‌توان از جمله آنها به نهضت گاندی در هند اشاره کرد.

وی افزود: هم گاندی و هم جواهر لعل نهرو به این نکته اشاره دارند که نهضت هند علیه استعمار انگلیس نمی‌توانست به خودی خود به انجام برسد.

مدیر گروه علوم سیاسی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: گاندی می‌گوید اگر نهضت هندوستان به سر منزل مقصود رسید به دلیل الگوگیری از حسین بن علی بود. یاسر عرفات هم زمانی که در محاصره اسرائیل قرار گرفت و مدتی در منزل محصور بود به یکباره از منزل خود بیرون زد و گفت اگر قرار باشد همچون عثمان در خانه بمیرم یا همانند حسین بن علی در میدان شهادت یقینا دومی را انتخاب می‌کنم.

وی افزود: نه تنها نهضت‌های فعلی و حرکت‌های بیدارکننده اسلامی که اخیرا در کشورهای زیادی ایجاد شده بلکه بسیاری از نهضت‌های قدیمی نیز رنگ و لعاب حماسه حسینی را دارند.

سخاوتی ادامه داد: بلافاصله بعد از قیام امام حسین(ع) که به حق مطابق با قرآن انجام پذیرفت، نهضت‌های بسیاری در جای جای جهان واقع شد که به آن قیام تاسی کردند؛ در حقیقت بشریت منتظر به ثمر رسیدن حماسه عاشورا بوده و هست و پیوسته در تب و تاب این مسئله به جوش و خروش بوده است.

وی ادامه داد: امروزه می‌بینیم به دلیل آنکه نهضت نهایی در قرن بیستم میلادی به معنای واقعی کلمه با الگوگیری از حماسه حسینی به پیروزی رسید با گذشت سه دهه از حقیقت‌هایی که این نهضت از قیام حسینی آشکار ساخت، نهضت‌های دیگری در همین راستا به وقوع پیوست.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در حقیقت می‌توان انقلاب اسلامی ایران را حد واسط میان قیام حسینی و نهضت‌های اخیر دنیا دانست.

وی ادامه داد: این حرکت شکوهمند یعنی جنبش‌های اسلامی اخیر در جهان امروز لبریز شده و به دیگر جوامع سرازیر شده است. در حقیقت التهابی که در دنیای امروز به وجود آمده است ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد که این انقلاب به نوبه خود بر اساس قیام ابا عبدالله الحسین(ع) در ۱۳۰۰ سال بوده است به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که همه این‌ها زمینه‌های ظهور آخرین حجت خدا باشد.

سخاوتی در مورد وظیفه مردم و ملت‌های انقلابی در شرایط حساس کنونی گفت: در این مسیر بسیار پر فراز و نشیب و سنگلاخ راهزن طریق بسیار وجود دارد به همین دلیل قیام کنندگان ملت‌ها باید بدانند از خواسته‌های خدایی خود نباید عدول کنند.

وی افزود: چنانچه هر یک از این انقلاب‌ها رنگ و لعاب سکولاری و دنیوی به خود گیرد آغاز یک انحراف عمیق خواهد بود اما چنانچه با معنویت پیوند بخورند به سوی حقانیت رهسپار می‌شوند.

این استاد حوزه به عنوان مثال به حرکت انقلابیون مصر در خالی کردن میدان اشاره کرد و اظهار کرد: چنانچه به عنوان نمونه مسئله مصر بر همگان آشکار شد وقتی چند روزی میدان تحریر را ترک گفتند به سر آنها آنچه آمد که نباید و بنابراین بلافاصله مردم و انقلابیون مجددا به میدان تحریر بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله برای دنیا و جهان به پا خاسته الگوی خوبی است حتی در کشورهای غیر اسلامی باید این مسئله مدنظر باشد که معنویات باید جایگزین خواسته‌های صرفا مادی شود تا خدای متعال نیز یار و یاور آنان در مصاف با ستمگران باشند چرا که خود فرمود اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری خواهد کرد.

سخاوتی در پایان تاکید کرد: زمانی که از کشورهای غیر اسلامی نیز انتظار خواسته‌های معنوی می‌رود به طریق اولی از کشورهای اسلامی و خیزش‌ها و جنبش‌های اسلامی انتظار به جایی است.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcd.n0x2yt0fza26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما