پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : 2206
رجبیان:

روند صادرات فرش قم سیر نزولی دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم با اشاره به سیر نزولی صادرات فرش دستباف، روند تولید و صادرات این هنر صنعت را نیازمند حمایت جدی مسئولان دانست.
روند صادرات فرش قم سیر نزولی دارد
به گزارش قم نیوز، ابوالفضل رجبیان با ابراز نگرانی از وضعیت رکود در صادرات فرش دستباف اظهار کرد: وقتی بخش خصوصی یا مردم به بانک‌ها یا دستگاه‌های دولتی بدهکار باشند، در صورت عدم پرداخت به‌موقع بدهی، باید علاوه بر اصل بدهی جریمه آن را هم پرداخت کنند، اما دولت هیچ تعهدی در مورد عدم پرداخت جوایز صادراتی تجار فرش دستباف ندارد.

وی ادامه داد: حدود دو سال است که صادرکنندگان فرش دستباف جوایز صادراتی خود را که در واقع تامین کننده بخشی از هزینه صادرات کالا است، دریافت نکردند و همین امر سبب شد که وضعیت صادرات فرش در حالت رکود بسر می‌برد.

وضعیت تولید فرش نابسامان است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم در مورد مشکلات تولیدکنندگان فرش دستباف هم گفت: وضعیت تولید فرش دستباف در قم نابسامان است و بسیاری از کسانی که در این عرصه فعال هستند مجبورند برای تامین معاش خود به استان‌های دیگر مراجعه کنند.

رجبیان از رشد دو برابری صادارت فرش از گمرک قم خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های گذشته فرش دستباف قم از گمرک استان‌های دیگر به کشورهای هدف صادر می‌شد ولی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این فعالیت در خود قم انجام می‌شود و صادرات فرش از گمرک قم به کشورهای دیگر دو برابر نسبت به سال قبل رشد داشته است.

کاهش صادرات فرش
وی با بیان اینکه صادرات فرش دستباف در کشور سیر نزولی دارد، تصریح کرد: در سال ۷۴ حجم صادرات غیرنفتی کشور حدود ۴ میلیارد دلار بود که بیش از یک میلیارد دلار آن را صادرات فرش دستباف به خود اختصاص داد اما در حال حاضر ارزش ریالی صادرات فرش دستباف به کشورهای مختلف حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون دلار است.

رجبیان تاکید کرد: کشورهای دیگر با ارز آزاد وارد بازار می‌شوند ولی ما با ارز یارانه‌ای وارد بازار فرش می‌شویم و اگر این مشکل برطرف شود جمهوری اسلامی در بازار فرش هیچ رقیبی نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم تولید فرش دستباف را بهترین عرصه کار برای اشتغالزایی عنوان کرد و یادآور شد: واحدهای تولیدکننده فرش دستباف با حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان می‌توانند برای دو تا سه نفر اشتغالزایی کنند و این هنر صنعت را که ریشه اصیل در کشور دارد رونق بخشند.

مابه‌التفاوت نرخ رشد تورم پرداخت شود
وی مهمترین راهکار برون رفت از مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف را پرداخت مابه‌التفاوت نرخ رشد تورم نسبت به کشورهای هدف عنوان کرد و با ذکر مثالی گفت: به عنوان نمونه اگر نرخ رشد تورم در کشورهای هدف دو درصد و در کشور ما ۲۰ درصد باشد، باید ۱۸ درصد مابه‌التفاوت نرخ سود به صادرات فرش تزریق شود تا پیکر نیمه جان فرش دستباف جان تازه‌ای بگیرد.

رجبیان تاکید کرد: قیمت فرش در کشورهای هدف از ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته تاکنون افزایش آنچنانی نداشته است و این در حالی است که نرخ رشد تورم در کشور ما افزایش چشمگیری داشته است و وقتی نرخ تورم بالا برود هزینه تولید فرش چندین برابر می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت ارز هم باید به گونه‌ای باشد که منفعت آن به صادرکنندگان برگردد و سرریز آن به تولیدکنندگان فرش برسد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان قم با اشاره به دغدغه مسئولان نظام در مورد رونق بخشی به تولید و صادرات فرش دستباف، اظهار کرد: هر کاری که بخواهد در عرصه تولید و صادرات فرش دستباف انجام شود باید با حضور افراد متخصص از نظر علمی و تجربی صورت گیرد وگرنه به اهداف مورد نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcb.gb5urhb50iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما