يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 2506
رئیس پردیس قم دانشگاه تهران:

ایجاد تمدن اسلامی نیازمند تحول در علوم انسانی است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پردیس قم دانشگاه تهران گفت: انقلاب اسلامی داعیه‌دار ایجاد یک تمدن جدید در جامعه است و برای این تمدن به علوم انسانی با رویکرد اسلامی نیاز ویژه داریم.
ایجاد تمدن اسلامی نیازمند تحول در علوم انسانی است
به گزارش قم نیوز، رضا برنجکار ظهر امروز در ششمین جشنواره پژوهشی پردیس قم دانشگاه تهران ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تحول در علوم انسانی و اسلامی کردن این علوم یکی از مهم‌ترین گفتمان­های روز جمهوری اسلامی است.

وی افزود: مباحثی مانند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، وحدت حوزه و دانشگاه، مبارزه با جنگ نرم و رویکرد تمدنی به اسلام که از گفتمان­های مهم انقلاب اسلامی است به مبحث تحول در علوم انسانی مربوط می شود.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران ادامه داد: دلیل این امر آن است که انقلاب اسلامی داعیه­دار ایجاد یک تمدن جدید در جامعه است و برای این تمدن به علوم انسانی با رویکرد اسلامی نیاز ویژه داریم، چراکه با پیشرفت در علوم فنی و مهندسی نمی­توان به تمدن دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: علوم پایه مبتنی بر جهت­گیری علوم انسانی شکل می گیرد و علوم فنی نیز بر علوم پایه استوار است.

برنجکار گفت: ایجاد علوم انسانی با رویکرد اسلامی کاری است که تنها با وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر است و فعالان این دو عرصه باید به این نکته توجه نشان دهند.

وی عنوان کرد: وقتی از واژه تحول در مورد علوم انسانی صحبت می­کنیم باید توجه داشته باشیم که تحول با اصلاح، احیا، بازسازی و تکمیل متفاوت است، در واژه تحول نوعی تغییر و دگرگونی اساسی دیده می­شود و اگر بخواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم باید پایه­های این علم را تغییر دهیم.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران بیان کرد: هر علمی از جمله علوم انسانی سه ویژگی اساسی دارد که عبارت از موضوع علم، روش علم و هدف آن است.

وی ادامه داد: تحول در علوم انسانی باید تحول در این سه زمینه یعنی تحول در موضوع علم، روش و هدف را شامل شود و توجه به یک زمینه بدون دیگر پایه­ها به موفقیت نخواهد رسید.

برنجکار عنوان کرد: در این زمینه باید توجه داشت که در شاخه­های مختلف علوم انسانی این تحول متفاوت است و به عنوان مثال بحث تحول در حقوق با تحول در جامعه شناسی کاملا تفاوت دارد.

وی در پایان با اشاره به تفاوت­های بنیادین میان علوم انسانی غربی و اسلام افزود: از آنجا که نگاه ما به انسان و جهان به طور کلی با نگاه غربی متفاوت است، مبانی این علوم در مکتب اسلام و مکاتب غربی تفاوت بنیادین دارد و قابل اجماع با یکدیگر نیست.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.78wbjh8np9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما