دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : 2520
مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

ثبت نکردن موقوفات سبب ترویج موقوفه‌خواری می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: واقفان در برخی از مکان‌ها به طور سنتی عمل کرده و از به ثبت رساندن موقوفه خودداری می‌کنند که این امر سبب موقوفه‌خواری در آینده می‌شود.
ثبت نکردن موقوفات سبب ترویج موقوفه‌خواری می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید‌جلال رضوی‌مهر امروز با اشاره به آسیب موقوفه‌خواری اظهار کرد: بحث موقوفه‌خواری یکی از بلاهای دیرینه است که از گذشته توسط افراد سودجو در بدنه و خارج اوقاف پایه‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات اثرات سوء سنت ناپسند موقوفه‌خواری مشاهده می‌شود و امروز دیده شده که موقوفات توسط افراد فرصت‌طلب یا برخی از ارگان‌ها غیرمسئولانه تصرف شده و این امر با اصل موقوفه منافات دارد.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به دغدغه اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برخی از مکان‌ها وقف شده ولی به دلیل آنکه به ثبت نرسیده، موقوفه در نسل‌های دوم و سوم از وقف خارج شده و بنا بر این در این مکان‌ها بر اساس نیات واقف عمل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی‌که می‌خواهند سنت وقف پایدار بماند و نیت آنها مانند چشمه‌ای جوشان ساری و جاری باشد باید نسبت به ثبت موقوفات خود اهتمام داشته باشند.

رضوی‌مهر ادامه داد: واقفان در برخی از مکان‌ها به طور سنتی عمل کرده و از به ثبت رساندن موقوفه خودداری می‌کنند که این مسئله سبب موقوفه‌خواری در نسل‌های آینده می‌شود.

وی عنوان کرد: امروز دستگاه قضا با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری جدی دارد و هر کجا سندی مبنی بر تصرف موقوفه‌ای توسط افراد حقوقی یا حقیقی کشف شود با جدیت برخورد شده و به عنوان امانت‌دار از موقوفات دفاع می‌کند و موقوفه را به جایگاه اصلی آن باز می‌گرداند.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: امروز شاهد هستیم موقوفات با کمک دستگاه قضایی و پشتیبانی مردم متدین از دست موقوفه‌خواران خارج و عواید آن بر اساس نظر و منویات واقف مصرف می‌شود.

وی با اشاره به وظیفه مسلمانان گفت: مردم مسلمان می‌دانند که حفظ حریم ارزش‌های اسلام و عمل به احکام دین از وظایف همه است و تعدی در موقوفات، حرام و عمل کردن به غیر از نیت واقف در دنیا و آخرت سبب عذاب الهی می‌شود.

رضوی‌مهر تاکید کرد: باید علاوه بر احتیاط و پرهیز از افراط و تفریط، تمام سعی و کوشش ما این باشد که موقوفات در مسیر خود قرار گیرند و جوهره اصلی هر عملیات و فعالیتی در اوقاف بر اساس نظر نماینده ولی فقیه باشد.

وی ادامه داد: هرگز در اوقاف کسی حق ندارد به طور سلیقه‌ای عمل کند یا اعمال نظر فردی و شخصی داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: جابه‌جایی عقاید، عمل کردن به نیت واقفان و تصمیم برای موقوفاتی که نیت خاص ندارند و مواردی از این قبیل باید زیر نظر نماینده ولی فقیه تعیین موضوع شود و مشروعیت هرگونه جابه‌جایی و تصرف در دریافت‌های نذورات، کمک به امامزادگان، اجاره بها و عواید با تصمیم ریاست سازمان اوقاف صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: افرادی که غیرمعقولانه در برخی از مکان‌ها در موقوفات تصرف می‌کنند، حرکت آنها خارج از سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و دهن‌کجی به احکام اسلام است.

رضوی‌مهر خاطرنشان کرد: امید است همه کسانی‌ که سر سفره اسلام به نحوی ذی‌نفع هستند از مسائلی که اعتماد جامعه را خدشه‌دار می‌کند، دوری کنند و به مسائلی که وثوق و اطمینان اجتماعی را به ثمر می‌نشاند، عمل کنند.

وی عنوان کرد: اگر در اوقاف پایه‌گذاری و هدفمندسازی در زمینه نمایه‌سازی از ارزش‌های اسلامی را داشته باشیم به خوبی مشاهده می‌کنیم عزاداری‌ها، خیرات و نذورات ما در مسیر خود نقش‌آفرینی می‌کند و همه مملکت اسلامی و امت اسلام از آن بهره‌مند می‌شوند.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه شهرهای فراوانی هستند که موقوفه‌خواری در آنها صورت نگرفته است، گفت: مردم در مرحله نخست و در مرحله دیگر هوشیاری مسئولان اجازه موقوفه‌خواری در این شهرها را نداده است.

وی با اشاره به اهمیت کار واقفان بیان کرد: از خداوند برای واقفان که نیت آنها سبب برپایی اجتماعات، تعمیر امامزادگان، ساخت مساجد، چاپ قرآن و کتب ادعیه شده، طلب مغفرت می‌کنم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.unuk49nmw5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما