شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : 2713
به همت موسسه دارالحدیث؛

کتاب آشنایی با حدیث منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب "آشنایی با حدیث" از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.
کتاب آشنایی با حدیث منتشر شد
به گزارش قم نیوز، کتاب «آشنایی با حدیث» از دو بخش اصلی با عنوان دانش حدیث و معارف حدیث تشکیل شده و دارای ریز موضوعات حدیث و عقاید، آرزو و رضامندی، مدیریت شهری، همراهی با معصومان، روزگار امام علی(ع)، روزگار امام مهدی، قرن چهارم و پنجم، روزگار معاصر، انگیزه تالیف، مراحل فهم حدیث، شناسایی فضای بیان حدیث، منزلت یونس نزد امامان، آسیب‌شناسی نقد حدیث، فروتنی در برابر آموزگار، به یاد دیگران بودن، سحرخیزی، شناخت آخرت، دنیاشناسی، مثل‌های حدیثی، به جای عمل، شناخت آخرت، احادیثی در زمینه سلامت، بهداشت و تغذیه، پیوستگی و همبستگی، زهد و دنیاگریزی، مثل‌های حدیثی در این کتاب ذکر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: حدیث به عنوان روایتگری گفتار و رفتار والاترین و پاک‌ترین پیشوایان دینی، همواره در دل مسلمانان جای داشته و سرچشمه جوشان معرفت در اندیشه و باورهای اسلامی بوده و این مجموعه نیز در پی تعمیق این باور و استوار سازی آن بر پایه آگاهی و خردورزی است.

بخش نخست کتاب به دانش‌های پیرامونی حدیث مانند تعریف‌ها، رابطه‌ها و تاریخ حدیث پرداخته و خواننده را با منابع، روش فهم و یاوران حدیث آشنا می‌سازد و نسبت به بازمانده برخی احادیث ساختگی هشدار و شیوه مقابله با آنها را ارائه می‌دهد.

بخش دوم این کتاب رویکردی معرفتی به موضوعاتی دارد که شناخت بهتر آنها می‌تواند به تعامل با خدا، خود، دیگر انسان‌ها و جهان کمک کند.

این بخش با نیایش آغاز می‌شود و در ادامه به جوان، علم‌آموزی و سلامت و بهداشت می‌پردازد و سپس برخی از مسائل مطرح در رابطه انسانی را در دو مقاله پیوستگی، همبستگی و دوستی پی می‌گیرد.

مقاله زهد و دنیا گروی نیز برای نیل به برداشت درست از مقوله زهد و تنظیم رابطه انسان و دنیا نوشته شده است.

در بخشی از این کتاب با عنوان اگر حدیث نبود آمده است: در فرهنگ اصیل و کهن اسلام و ایران، قرآن و حدیث همراه همیشگی یکدیگر و همزاد تمدن اصیل ایران اسلامی‌اند و هر دو نقش پر رنگی در هویت بخشیدن به اندیشه‌ها و نگرش‌های ما دارند.

در این بخش خاطرنشان شده است: این نقش را می‌توان از دو دیدگاه تاریخی و تمدنی بررسی کرد؛ دیدگاه تاریخی تاثیر حدیث را بر علوم اسلامی بررسی می‌کند و دیدگاه تمدنی بهره‌گیری از آن را در علوم انسانی کنکاش می‌کند.

در بخش نخست این کتاب با اشاره به رسالت متخصصان علوم دینی تصریح شده است: رسالت متخصصان علوم دینی آن است که با مطالعه گزاره‌‌های دینی، قوانین و قواعد آنها را کشف کرده و به تبیین و طبقه‌بندی آنها بپردازند کاری که در علومی مانند فقه و کلام، صورت گرفته یا در حال اجراست.

در بخش جوامع حدیثی آمده است: در زمان امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) و پس از آن تا زمان غیبت صغری که ارتباط مستقیم با امامان به تدریج دشوارتر می‌شد گروهی از عالمان شیعه به تدوین کتاب‌هایی که جامع احادیث در موضوعات گوناگون بود اقدام کردند تا از این طریق هم احادیث محفوظ بماند و هم مراجعه به این کتاب‌ها برای یافتن حدیث آسان شود.

کتاب آشنایی با حدیث در ۲۷۹ صفحه از سوی جمعی از استادان دانشکده علوم حدیث در شمارگان ۳ هزار کتاب و قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده و سازمان چاپ و نشر دارالحدیث چاپ این کتاب را بر عهده داشته است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.z8wbjh8fx9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما