دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 2800
رئیس بنیاد نخبگان استان قم عنوان کرد:

رشد علمی 18 برابری ایران در 14 سال

قم نيوز : قم نیوز: رئیس بنیاد نخبگان استان قم گفت: از سال 1996 تا سال 2010میلادی رشد علمی جمهوری اسلامی ایران 18 برابر شده است.
رشد علمی 18 برابری ایران در 14 سال
به گزارش قم نیوز، سیدحسین اخوان علوی در گردهمایی نخبگان و دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر استان قم که یکشنبه شب در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد، با اشاره به ایثارگری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل در دفاع از دین مبین اسلام سخنانی اظهار داشت: امروز این ایثارگری‌های باید در نقشی جدید و در جبهه‌های علمی، پژوهشی و فناوری صورت گیرد.

وی افزود: ارزش موفقیت‌هایی که در این عرصه به دست می‌آید و نتایجی که این موفقیت‌ها به همراه دارد، کمتر از موفقیت‌ها و نتایجی عزیزانی در دهه شصت ایفا کردند نیست و شاید با نگاهی دیگر ارزش این موفقیت‌ها بیشتر و گسترده‌تر باشد.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم با بیان اینکه اصل حیات ما بلکه کیفیت حیات ما با مقوله علم، دانش، فناوری و دانایی گره خورده است،‌ خاطرنشان کرد: یعنی این دانش، نوع‌آوری، ابداع، پژوهش و اختراع و... است که سرنوشت جوامع را مشخص می‌کند.

وی افزود: امروز اگر بخواهیم تفاوتی بین دو جامعه قائل باشیم، شاخص‌ترین تفاوتش در شاخصه‌های علمی‌ است.

اخوان علوی با بیان اینکه امروز در دنیا صحبت از فعالیت دانایی محور، محصول دانایی محور و توسعه و پیشرفت مبتنی بر دانایی است، خاطرنشان کرد: این همان چیزی که رهبر معظم رهبری فرمودند ما باید تلاش کنیم ایده‌ها را به ثروت تبدیل کنیم تا بتوانیم از تولید علم به تولید ثروت برسیم.

وی با تقسیم توسعه به سه دسته عامل محور، کارایی محور و نوآوری محور گفت: کشورها را در این سه دسته تقسیم کرده‌اند، دسته اول گروهی هستند که سرانه درآمد ناخالص داخلی آنها کمتر از ۲ هزار دلار است، ‌دسته دوم کشورهایی هستند که بین ۳هزار دلار تا ۹هزار دلار است و دسته سوم کشورهایی هستند که سرانه درآمد ناخالص داخلی آنها بیش از ۱۷ هزار دلار است.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم افزود: نقش فناوری نه تنها در توسعه مرحله اول و دوم بلکه در توسعه مرحله سوم کاملا برجسته است یعنی توسعه‌ای که سرانه ناخالص داخلی آنها بیش از ۱۷ هزار دلار است.

وی با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد رتبه ۶۹ در بین ۱۳۹ کشور را در شاخص رقابت‌پذیری جهانی کسب کرده است، گفت: هر چند این رتبه کشور رتبه بالایی نیست اما برای سال شروع رتبه قابل قبول است به ویژه که در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی رتبه ایران با هفت رتبه ارتقا مواجه بوده است.

اخوان علوی خاطرنشان کرد: امروزه سرنوشت ما در حوزه علم و دانش رقم می‌خورد و نه تنها سرنوشت امروز ما بلکه سرنوشت آیندگان ما در این حوزه تعیین می‌شود بنابراین نقش فناوری و علم در توسعه کشور نقش بسیار تعیین کننده و جدی است و امروز می‌توانیم فناوری را موتور توسعه کشور تلقی کنیم.

وی با بیان اینکه دانایی، معرفت و علم جز مشخص و قابل توجهی از فناوری است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دو دهه گذشته به صورت مشخص از سال ۱۹۹۳ میلاد به بعد از حیث رشد علمی و فناوری شرایط بسیار خوبی را در جهان امروز داشته است.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم با بیان اینکه از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۰ میلادی رشد علمی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ برابر شده است، ابراز داشت: در سال ۲۰۱۱ تعداد مقالات جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۸ هزار مقاله با شاخص‌هایی است که در دنیای امروز مورد قبول است و جمهوری اسلامی ایران از این نظر رتبه چهارم را در رشد علمی در دنیای امروز را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در فناوری‌های پیشرفته مثل سلول‌های بنیادی، ‌نانو فناوری، فناوری هسته‌ای و همچنین فناوری‌های نظامی پیشرفت‌های قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها دنیای امروز را متحیر کرده است اما با این وجود، ما در این عرصه به خصوص در عرصه فناوری‌ شکاف‌هایی داریم.

اخوان علوی وجود شکاف بین فناوری‌های موجود و فناوری‌های جهانی، محدویت و ضعف در دسترسی به دانش و مهارت در فناوری‌های پیشرفته، هزینه‌های بالای تامین و به کارگیری فناوری‌های مدرن، کم‌توجهی به سیاست‌های انتقال فناوری و ضعف نسبی توانایی منابع انسانی را از جمله این شکاف‌ها ذکر کرد.

وی با اشاره به گزارشی از بنیاد ملی نخبگان گفت: از سال ۸۶ که این بنیاد کار خود را آغاز کرده است تا امروز بیش از ۹ هزار نفر زیر پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته‌اند و از حمایت‌های بنیاد برخوردار هستند.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم خاطرنشان کرد: در این میان سهم استان قم به عنوان ششمین بنیاد استانی که سال گذشته تاسیس شده ۱۳۴ نفر است که این سهم در شأن استان قم نیست اگر چه نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه جای افتخار است که جمع قابل توجهی از نخبگان مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان از جامعه بزرگ ایثارگری هستند، ابراز داشت: البته ما قانع به این سهم نیستیم و امیدواریم عزیزان ایثارگر خود را را از حیث علمی و تحقیقاتی به آنچه در آیین‌نامه‌های بنیاد آمده است نزدیک کنند.

اخوان علوی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان سه دسته حمایت معنوی، اجتماعی و مادی را از نخبگان به عمل‌ می‌آورد، اظهار داشت: با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته بنیاد از این بسته‌های حمایتی در راستای شناسایی استعداد‌های برتر و صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcb.gb5urhbwgiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما