قم نيوز : قم نیوز: آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: زیبایی های نماز از طریق هنر برای جوانان تبیین شود.
آیت الله جوادی آملی بر تبیین زیبایی های نماز از طریق هنر تاکید کرد
به گزارش قم نیوز ، این مرجع تقلید روز دوشنبه در جمع دست اندرکاران جشنواره نماز و نیایش، با تحسین برگزارکنندگان این جشنواره، افزود: برخوردار کردن جوانان و هنرمندان از سعادت دنیا و آخرت باید ثمره این جشنواره باشد، زیرا اگر کسی لذت نماز را بچشد دیگر لذت های دیگر را نمی پسندد.
 
آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به حوزه هنر و وظیفه انسان نسبت به استعدادهای درونی گفت: برخی از مسائل کسبی نیست و انسان گمان می برد که خودش آن را کسب کرده است، در حالی که هر توفیقی که نصیب انسان شود از خداست.
 
وی افزود: ممکن است کسی اسلامی حرف بزند، اما قارونی فکر کند؛ مثل اینکه یک عالم بگوید که من هرچه دارم به مدد زحمات خودم است؛ این شخص شاید عالم اسلامی باشد، ولی قارونی صبحت می کند.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کمالات کسبی ممکن است او را فریب بدهد، ولی کمالات هنری از جمله خوش آهنگی و خوش ذوقی، کسبی نیست.
 
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: کمالاتی که به انسان داده شده است، مسوولیتی مضاعف را به بار می آورد؛ در این بین ائمه(ع) ما را به پرداخت زکات این نعمات سوق داده اند که از آن جمله می توان به زکات جمال که عفاف است و زکات شجاعت که جهاد در راه خداست اشاره کرد.
 
وی گفت: زکات هنر، صرف آن در راه دین است؛ چون هنر باید از ذوقی سرازیر شود که از خداست؛ اگر انسان بخواهد با هنرش از این دنیا برود، باید آن را در راه خدا خرج کند.
 
وی اضافه کرد: اگر این هنر را در یک محفظه ای بگذاریم که در آن عقل و عدل و دین است با ما به دنیای دیگر می رسد؛ خداوند در دو جای قرآن اشاره به کسانی دارد که این افراد هم به پشت و صورتشان ضربه وارد می شود که این افراد کسانی بودند که همه چیزشان در دنیا، ماده گرایی و آورده شان در آخرت هیچ است.
 
این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که دین با جمال و جلال آراسته است، خاطرنشان کرد: نباید هنر ما بی جا صرف شود که نه خودش بماند و نه بتواند ما را حفظ کند؛ هنر متعالی هم خودش را حفظ می کند و هم ما را؛ مثل هنری که عطار، حافظ و مولانا خلق کردند.
 
آیت الله جوادی آملی افزود: اگر به هنر عطار نگاه کنیم که هزار سال مانده است، می بینیم که او این هوش و نبوغ را در بیان یک فهم الهی از کثرت و وحدت بیان می کند؛ ولی منوچهری هزاران بیت شعر گفت و در بیست بیت صدها میوه و برگ و موجودات را شمرد، ولی هیچ از آن نماند.
 
جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین، امروز با حضور آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید و جمعی از هنرمندان و مسوولان سینمایی کشور در قم آغاز به کار کرد.
 
ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین، با حضور بیش از 100 نفر از میهمانان این جشنواره از سراسر کشور با حضور در دفتر آیت الله جوادی آملی به صورت رسمی آغاز شد.
 
جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین تا 8 آذر ماه فراخوان شد که پس از اتمام مهلت تعیین شده، یکهزار و 400 اثر در قالب عکس، فیلم و فیلم نامه به دبیرخانه این جشنواره رسید.
 
ششمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین از 15 دی ماه در قم آغاز شده و تا 18 دی ماه سال جاری ادامه دارد و فیلم های راه پیدا کرده به بخش نهایی در سینما وتوس قم و عکس های راه یافته به بخش نهایی نیز در نگارخانه شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcd9z0x.yt0jj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما