چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : 28503
رئیس جامعه المصطفی:

۱۰ حوزه جدید ‌اندیشه و تحولات دینی در قم راه‌اندازی شده است

قم نيوز : قم نیزو: رئیس جامعه المصطفی با اعلام خبر راه‌اندازی ۱۰ حوزه جدید در اندیشه و تحولات دینی گفت: گفت‌وگوی علمای کشورهای اسلامی با یکدیگر، سبب ایجاد تعامل خوب بین آنان و تحقق اهداف متعالی و مترقی جهان اسلام است.
۱۰ حوزه جدید ‌اندیشه و تحولات دینی در قم راه‌اندازی شده است
به گزارش قم نیوز ، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با علما و شخصیت‌های برجسته افغانستان که ‌در محل ساختمان مرکزی المصطفی قم برگزارشد، اظهار داشت: در قرون اخیر جهان اسلام دچار چالش‌های بسیار بزرگی، مانند جنگ ‌های صلیبی، فروپاشی عثمانی و حمله مغول و از سوی دیگر، رنسانس در غرب و پیشرفت علم و فناوری در آن دیار شده است.
 
وی با بیان اینکه افغانستان منطقه مهم و استراتژیک جهان اسلام به شمار می‌رود، تصریح کرد: در این تحولات، غرب بیداری مادی یافت و جهان اسلام دچار رکود شد و این جریان در قرن اخیر به اوج رسید.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افغانستان را الگوی تقریب و وحدت برشمرد و با اشاره به دغدغه‌های بسیاری از اندیشمندان مسلمان برای رفع عقب‌ماندگی جهان اسلام، تصریح کرد: برای حل کردن چنین مسائلی، می‌توان اسلام، سنت و فرهنگ شرقی را کنار گذاشت که این راه منطقی نیست.
 
اعرافی با بیان اینکه می‌توان برای برطرف ساختن عقب‌ماندگی جهان اسلام، سه رویکرد را مطرح کرد و گفت: اولین رویکرد، روشن‌فکری دینی است؛ این رویکرد، دین را در سطوحی قبول دارد ولی آن را از پایگاه غربی تفسیر می‌کند و بسیاری از مؤلفه‌های اندیشه غربی را می‌پذیرد و به سمت مباحثی از قبیل نگاه دین فردی و نه اجتماعی و نیز دین حداقلی می‌رود.
 
وی عنوان کرد: در این رویکرد، مباحثی مانند هرمنوتیک مطرح می‌گردد و چنین دیدگاهی دین را مبحثی تمدن‌ساز نمی‌داند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: رویکرد دوم رویکردی متحجرانه است و دین را جامع و فراگیر می‌‌داند ولی در تفسیر دین، خشکی و جمودی نشان می‌دهد و راه را بر پاسخ‌گویی به هر مسئله جدید می‌بندد.
 
وی بیان کرد: گاهی این رویکرد چیزهایی خارج از اسلام را جزو دین برمی‌شمارد و یکسری از مبانی اسلام را نفی می‌کند.
 
رئیس جامعه‌المصطفی با اشاره به اینکه رویکرد سوم، رویکردی مبتنی بر اجتهاد، نوگرایی، ابداع و ابتکار براساس پایه‌ها و شاخص‌های درست و اصیل با اصول ثابت است گفت: این تفکر نیاز جهان اسلام است و اگر بخواهیم از سرمایه‌های جهان اسلام استفاده کنیم باید نگاهی بین‌المللی را با تمدن اسلامی شکل دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: با برخورداری از نگاهی تازه و توجه به ابعاد ضروری می‌توان به جایگاهی مطلوب در جهان دست یافت.
 
 اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از چنین دیدگاهی سود می‌برد، تصریح کرد: با توجه به این توضیحات مسائلی مانند شیعه و سنی، قومیت، کشور، فرهنگ، از مسائل بعدی و کم‌اهمیت‌تر است.
 
وی با اشاره به برخی از اصول و شاخص‌های رویکرد سوم، گفت: براساس این رویکرد، لازم است اجتهادی قوی، اصیل، روشن و پویا داشته باشیم.
 
رئیس جامعه‌المصطفی با بیان اینکه امروزه، امت اسلامی از نبود نگاه اجتهادی در بعضی مسائل رنج می‌برد عنوان کرد: بی‌اجتهادی و اجتهاد افسارگسیخته، هر دو خطرناک است.
 
وی ضرورت حضور عقل در ترسیم مبانی استوار را از شاخص‌های دیگر عنوان کرد و گفت: اگر مبانی استوار عقلی نداشته باشیم، در اثبات اصل اسلام با مشکل روبه‌رو می‌شویم.
 
اعرافی با بیان اینکه توجه به عقل برای کامیابی در عرصه اجتهاد ضروری است گفت: یکی از امتیازات جامعه‌المصطفی توجه به مبانی عقلی در تفسیر دین و آموزه‌های ناب آن است.
 
وی بیان کرد: تفسیر تمدنی از اسلام و توجه به نگاه دینی در رویارویی با دست‌آوردهای بشری، دو شاخص دیگر رویکرد سوم است.
 
رئیس جامعه المصطفی از تغییر و تحول چشم‌گیر سامانه مراکز علمی و حوزوی، پس از انقلاب اسلامی ایران سخن به میان آورد و گفت: تحول در عرصه‌هایی مانند علوم اسلامی با نگاه اسلامی، ادیان و فِرق، نظامات اسلامی، تفسیر علوم قرآن و فقه برخی از عرصه‌های تحول‌یافته است.
 
اعرافی با بیان اینکه در قم، نزدیک به ده حوزه جدید در اندیشه و تحولات دینی به وجود آمده است عنوان کرد: رفت‌وآمد و گفت‌وگوی علمای کشورهای اسلامی با یکدیگر، سبب ایجاد تعامل خوب بین آنان و تحقق اهداف متعالی و مترقی جهان اسلام است.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdchxmni.23n6vdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما