جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 28975
رئیس اداره نظارت بر حیات‌ وحش قم

خشکسالی چالش جدی حیات وحش قم است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط زیست قم گفت: خشک‌سالی و عدم تامین حقابه‌ تالاب‌های استان بزرگ‌ترین چالش محیط زیست است که مهاجرت گونه‌های زیستی را با مشکل جدی رو به رو کرده است.
خشکسالی چالش جدی حیات وحش قم است
به گزارش قم نیوز، محمدرضا عابدی در گفت‌و‌گو با تسنیم در قم، با اشاره وضعیت گونه‌های جانوری موجود در سطح استان قم اظهار داشت: وضعیت استان قم به گونه‌ای بوده که در کریدور مهاجرت شمال به جنوب است و پرندگان زیادی برای استراحت در این استان توقف می‌کنند که تا کنون نیز 175 گونه مهاجر و بومی در قم شناسایی شده است.
 
رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط‌زیست قم با اشاره به انجام سرشماری برای شناسایی کاهش یا افزایش گونه‌های جانوری در استان افزود: محیط زیست قم در طول سال دوبار سرشماری گونه‌های حیات وحش را انجام می‌دهد که در سرشماری زمستانه و تابستانه تعداد پرندگان خشک‌زی، پرندگان آبزی و پستانداران استان مشخص می‌شود.
 
وی تصریح کرد: گستردگی مناطق تحت حفاظت سبب شده تا در مناطق چهارگانه و تالاب‌ها بیش از هر منطقه دیگر با دقت بالا عملیات رصد و سرشماری انجام شود زیرا در مناطق آزاد سرشماری سخت است البته ما نیز در سرشماری‌ها به سرشماری با روش مشاهده مستقیم تاکید داریم.
 
عابدی بیان کرد: وجود خشک‌سالی و کاهش بارندگی سبب شده است تا سرشماری‌ها و حضور پرندگان مهاجر را با مشکل روبه رو کند زیرا عدم تامین حقابه تالاب‌ها و خشکسالی در مهاجرت پرندگان نیز تاثیر مستقیمی دارد و در زمینه پرندگان آبزی نیز با کاهش حضور در تالاب مره و بهشت معصومه روبه رو بودیم.
 
رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط زیست قم با اشاره تلاش برای حفاظت از حیات وحش گفت: برخلاف تعداد کم محیط‌بان‌ها تعداد پاسگاه‌های ما زیاد است که در مناطق مختلف قم نیز پراکنده هستند و با اضافه شدن پاسگاه محیط‌بانی وسف و کهک کنترل بیشتری بر شرایط محیط زیست جانوری استان داریم.
 
به گفته وی تعداد کشفیات اداره‌کل محیط زیست در قم بسیار چشمگیر بوده که این نکته نشان‌دهنده تلاش بیش از حد کارکنان محیط زیست است، البته در پرونده‌های حقوقی نیز با متخلفان در محاکم حقوقی برخورد خوبی انجام شده و افرادی که شاهد تعرض به محیط زیست و گونه‌های جانوری هستند می‌توانند از طریق شماره 1540 مسئولان محیط زیست را مطلع کنند.
 
عابدی با اشاره به کنترل هوشمند محیط زیست در استان تاکید کرد: در منطقه شکار ممنوع پلنگ دره حفاظت خوبی انجام شده است و در سرشماری تابستانه شاهد بیست درصد افزایش جمعیت بوده‌ایم زیرا این منطقه از طریق دوربین‌های آنلاین در طول شبانه روز کنترل می‌شود.
 
رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط زیست قم گفت: عدم بارش برف در فصل زمستان سرشماری زمستانه محیط زیست را با مشکل رو به رو کرده زیرا شرایط برای حضور گونه‌های جانوری مهیا نبوده اما این سرشماری تا ده روز آینده انجام می‌شود.
 
وی گفت: حیات وحش استان را علاوه بر دوربین‌های آنلاین از طریق بیش از بیست دوربین تله‌ای نیز رصد می‌کنیم که به واسطه این نوع رصد متوجه حضور نمونه‌ای از گربه‌سانان منقرض شده در استان بودیم که این نوع گربه‌سان شناسایی و نسل‌گیری شد.
 
عابدی با اشاره به چالش پیش روی محیط زیست خاطرنشان کرد: خشک سالی و عدم تامین حقابه‌های تالاب‌های استان بزرگ‌ترین چالش محیط زیست است که مهاجرت گونه‌های زیستی را با مشکل جدی رو به رو کرده است.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcamonu.49na015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما