قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری قم گفت: نحوه کار نظام مهندسی برای انتقال پسماند مطب ها رضایت بخش نیست.
نحوه کار نظام مهندسی برای انتقال پسماند مطب ها رضایت بخش نیست
به گزارش قم نیوز، سیدعبدالله میرابراهیمی امروز در خصوص انواع پسماندها اظهار کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند، پسماندها به پنج بخش عادی، صنعتی، کشاورزی، ویژه و خطرناک و بیمارستانی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: طبق قانون تنها مدیریت پسماندهای عادی و کشاورزی برعهده شهرداری است و روستاها، شهرداری‌ها و حریم راه‌ها برعهده بخشداری‌ها است.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری قم ادامه داد: مدیریت پسماندهای ویژه بیمارستانی و صنعتی برعهده تولیدکننده است.

میر‌ابراهیمی با اشاره به ویژگی پسماندهای مختلف عنوان کرد: پسماندهای ویژه به پسماندهایی گفته می‌شود که قابلیت خطرسازی، عفونی بودن، تیز و برنده بودن را دارند و پسماندهای بیمارستانی نیز خود به دو بخش آشپزخانه‌ای و عفونی تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت هشت بیمارستان در سطح شهر خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند، پسماند هفت بیمارستان را خود جمع‌آوری کرده و به مرکز دفن سازمان بازیافت انتقال می‌دهد که این زباله‌ها یک متر تا یک و نیم متر در خاک دفن شده و بر روی آن آهک ریخته می‌شود.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری قم اضافه کرد: بیمارستان‌ها در زمینه مدیریت پسماندهای خود اقدامی صورت نداده و تنها بیمارستان شهید بهشتی اقداماتی در زمینه بی خطر کردن زباله‌ها انجام داده است.

میر ابراهیمی به پسماندهای مطب‌ها و درمانگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: مدیریت پسماندهای مطب‌ها و درمانگاه‌ها بر عهده نظام مهندسی است که جمع‌آوری و ساماندهی آن را انجام دهد و هم اکنون این کار توسط پیمانکار صورت می‌گیرد.

وی با اعلام نارضایتی از این اقدام گفت: نظام مهندسی، ۶۰ درصد مطب‌ها را زیر پوشش قرار داده است که این پسماندها به مرکز دفن سازمان بازیافت انتقال داده می‌شود و ما از نحوه کار آنها رضایت نداریم.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری قم به میزان زباله‌های تولید شده دراین زمینه اشاره ‌و بیان کرد: ۴ هزار کیلو زباله تولید می‌شود که هزار کیلو تحویل سازمان بازیافت شده و ۳ هزار کیلو نیز از طریق بیمارستان‌ها و توسط سازمان بازیافت جمع‌آوری می‌شود.

تفکیک پسماندهای عادی و بیمارستانی ضروری است
میر‌ابراهیمی با اشاره به اینکه بخشی از زباله‌های عفونی از زباله‌های بیمارستانی تفکیک نمی‌شود، تصریح کرد: در برخی موارد، درصدی از زباله مطب‌ها به صورت مخلوط با زباله‌های عادی جمع‌آوری می‌شود که به دلیل عفونی و خطرساز بودن، مخاطراتی برای نیروهای انسانی به همراه دارد و تفکیک این پسماندها ضروری است.

وی ادامه داد: اصل مدیریت پسماندهای عفونی این است که عملیات بی‌خطرسازی در ابتدا انجام شود و آلودگی به سطح شهر انتقال نیابد.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری قم از مناقصه علوم پزشکی در این بخش خبر داد و گفت: در حال حاضر علوم پزشکی مناقصه ای را در بحث بی‌خطر‌سازی آغاز کرده است اما تا کنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

میر‌ابراهیمی در خصوص دفن زباله در خاک و به وجود آمدن بیماری‌هایی از طریق خاک، خاطرنشان کرد: در خصوص دفن زباله با مشکلات کمتری نسبت به دیگر شهرها مواجه هستیم، چراکه عمق آب‌های زیرزمینی بسیار زیاد است و دفن زباله در خاکی که جنس آن شنی و رسی است مشکلی را به همراه نخواهد داشت.

وی بیان کرد: بیشتر خطر در زباله‌های عفونی است که توسط ماشین‌آلات جمع‌آوری می‌شوند و باید ماشین جمع‌آوری آنها کاملا مکانیزه باشد، چرا که مسیر طولانی طی می‌شود تا زباله‌ها به محل دفن برسند و ما بهترین الگوی جمع‌آوری زباله را در این زمینه در اختیار داریم.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری قم خواستار توجه به سلامت جامعه شد و عنوان کرد: مجموعه‌هایی که متولی سلامت جامعه هستند باید نسبت به تهدیدهایی که بعد از دفن زباله وجود دارد توجه داشته و اقدامات جدی انجام دهند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcd.50s2yt0zxa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما