يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب : 32017
منبع : روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم
براي اولين بار در كشور صورت می‌گیرد:

اجراي طرح گردشگري با شتر در منطقه مسيله قم

قم نيوز : قم نگار: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم از اجراي طرح گردشگري با شتر در منطقه مسيله قم براي اولين بار در كشور خبر داد.
اجراي طرح گردشگري با شتر در منطقه مسيله قم
به گزارش قم نگار، محمدرضا طلايي با اشاره به اينكه اين طرح در كنار جاده قم به گرمسار كه منطقه مخصوص پرورش شتر است اجرا می‌شود، اظهار داشت: در مطالعاتي كه صورت گرفته بهترين منطقه براي اجراي طرح گردشگري با شتر همين منطقه مشخص‌شده كه داراي شرايط و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است.

وي افزود: وجود جاده قم به گرمسار در اين منطقه كه ساليانه میلیون‌ها زائر و مسافر از آن تردد می‌کنند يكي از ویژگی‌های آن می‌باشد و وجود قلعه ديرگچين كه يكي از قلعه‌های باستاني در استان قم است از ديگر خصوصياتي است كه باعث شد اين منطقه را براي اجراي طرح گردشگري با شتر در نظر بگيريم.

وي اضافه كرد: يكي ديگر از ویژگی‌های بسيار مهم اين منطقه اين است كه محل اصلي پرورش شتر در استان قم به شمار می‌رود و اين خصوصيات باعث شد براي اجراي طرح گردشگري با شتر منطقه مسيله را انتخاب كنيم.

طلايي بيان داشت: وجود قلعه تاريخي دیرگچین در اين منطقه يك ظرفيت بسيار بزرگی است كه می‌تواند محل مناسبي براي استراحت و ارائه خدمات لازم به گردشگران باشد.

وي گفت: اتوبان قم به گرمسار از مركز منطقه مسيله قم عبور کرده است كه در حال حاضر هم مسافران عبوري از اين جاده می‌توانند در اطراف آن شترهاي زيادي را ببينند به‌طوری‌که وقتي از قم به سمت گرمسار می‌رویم سمت چپ جاده محلي است كه شترها نگهداري می‌شوند و از قديم چاه آب مالداری و منبع فلزی و بتنی جهت ذخیره آب در آنجا وجود دارد و اين موضوع نيز می‌تواند در عملياتي شدن اين طرح كمك شاياني داشته باشد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: منطقه موردنظر براي اجراي طرح گردشگري با شتر به لحاظ جغرافيايي هم وضعيت بسيار مناسبي دارد و فاصله اين منطقه با مراكز زیارتی، گردشگری، پایتخت كشور و ... بسيار نزديك بوده و می‌تواند توجيه بسيار خوبي براي اجراي اين طرح باشد.

طلايي افزود: به‌طور مثال فاصله اين منطقه تا فرودگاه امام خميني (ره) ۴۴ كيلومتر، تا ايستگاه محلي قطار ۲۷ كيلومتر، تا حوض سلطان ۴۴ كيلومتر، تا مرقد مطهر امام خميني (ره) ۵۵ كيلومتر، تا مرقد مطهر عبدالعظيم حسني ۵۸ كيلومتر، تا مسجد مقدس جمكران ۷۱ كيلومتر، تا كاشان ۱۱۶ كيلومتر، تا گرمسار ۸۳ كيلومتر و تا درياچه نمك ۴۹ كيلومتر می‌باشد.

وي اضافه كرد: در حال حاضر شترداراني هستند كه شترهاي آماده و رام شده دارند و شرايط کاملاً براي اجراي اين طرح آماده است و از سوي ديگر قلعه دیرگچین نيز يك منطقه بسيار عالي براي استراحت گردشگران است و فضاي مناسبي هم براي پاركينگ اتومبیل‌ها وجود دارد، تنها موردي كه بايد در اين منطقه موردتوجه قرار گيرد فراهم آوردن امكانات رفاهي براي مسافران است.

وي افزود: در اين منطقه كوير بسيار بكر و زيبايي وجود دارد كه گردشگران علاقه‌مند به کویر نوردی می‌توانند با اجراي اين طرح از آن بهره لازم را ببرند چراکه امكان تردد در بخش‌های زيادي از اين منطقه فقط با استفاده از شتر فراهم است.

طلايي ادامه داد: در اين منطقه از قم كوير بسيار زيبايي داريم به‌طور مثال وقتي از طرف قلعه ديرگچين به سمت ريل راه‌آهن حركت می‌کنید مناطقي وجود دارد که پوشیده از درختچه‌ها و بوته‌های مختلف برای تغذیه شتر است و در ادامه از منطقه‌ای عبور می‌کنید كه هیچ‌گونه گياهي ديده نمی‌شود، كمي كه جلوتر می‌روید مشاهده می‌کنید که تنها یک بوته خاص روییده است و بعد از عبور از این منطقه به یک فضایی می‌رسیم که از بوته‌های قبلی اثری وجود ندارد و شاهد رشد بوته‌های مختلفی و جدیدی هستیم که این برای گردشگرانی که به گیاه‌شناسی و زمین‌شناسی علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب خواهد بود و با اجراي اين طرح می‌توانیم فضاي بسيار مناسبي براي توسعه گردشگري فراهم نمائيم.

طلايي ادامه داد: ما اعتقادداریم كه شتر را نبايد با بيابان تنها ببينيم بلكه بايد يك مجموعه‌ای با تمام امكانات رفاهي فراهم شود تا گردشگران بتوانند در يك فضاي آرام و دلچسب از زیبایی‌های كوير بازديد كنند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم در بخش ديگري از سخنان خود از احداث پارك گردشگري شتر در شهر قم خبر داد و گفت: يك طرح مشترکی را با انجمن علمي شتر كشور ارائه داده‌ایم كه اولین بار در قم اجرا می‌شود و بر همین اساس يك پاركي را با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنایع‌دستی و گردشگري استان قم و شهرداري به‌عنوان پارك گردشگري شتر تبديل نمائيم.

وي افزود: در نظر داريم در كنار اين پارك محصولات شتر را نيز در قالب چادرهاي عشايري در اختيار مردم قرار دهيم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccmxq1.2bqis8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما