شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : 32714
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی:‏

کلام شیعه در دانشگاه‌های دنیا از زبان عالمان غیر شیعه بیان می‌شود

قم نيوز : قم نگار: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه در دانشگاه‌های دنیا، فقه، تفسیر و کلام شیعه از زبان عالمان غیر شیعه بیان ‏می‌شود، گفت: امروز حوزه علمیه آمادگی انتشار تفکر شیعی به جهان را دارد اما متاسفانه اسباب و وسایل فراهم نیست.‏
کلام شیعه در دانشگاه‌های دنیا از زبان عالمان غیر شیعه بیان می‌شود
به گزارش قم نگار، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۹۴ – ۹۵ مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که ظهر امروز در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: بنا بر فرموده رسول اکرم(ص)، در میان نعمت‌هایی که خداوند به بندگان خود عطا کرده، بالاترین نعمت همان ایمان به خود خداوند است و بعد از ایمان به خداوند برترین نعمت علم به کتاب خدا و معرفت تأویل آیات است و طلاب حوزه علمیه کسانی هستند که می‌توانند نعمت علم به کتاب خدا و معرفت تأویل آیات را داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام شاخه‌های تحصیلی حوزه همچون فقه و اصول، تفسیر، کلام و ... به یکدیگر مرتبط بوده و در کنار هم به علم به کتاب خدا ختم می‌شود، اضافه کرد: کسی که به طور مثال در فقه و اصول قوی نباشد نمی‌تواند در تفسیر قوی باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به جایگاه والای طلبگی تصریح کرد: طلبه اگر ارزش طلبگی خود را نداند و گمان کند که مسیر دیگری برتر از این راه است به تمام نعمت‌های خداوند ناشکری کرده است.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در خصوص علت نیاز به راه‌اندازی مراکز تخصصی در دل حوزه علمیه توضیح داد: نخبگان حوزه باید برنامه خاص داشته باشند که در دانشگاه هم چنین است، لازم است با استعدادیابی در میان نخبگان و فضلای جذب شده از تخصصشان بهره‌برداری شود.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه یک روحانی برای تدریس و یا فعالیت تبلیغی در داخل کشور شرایط خاصی را باید داشته باشد، ابراز کرد: اما یک روحانی که می‌خواهد در خارج از کشور تبلیغ و تدریس کند شرایطی کاملا متفاوت دارد و باید با برنامه‌های خاص مراکز تخصصی تربیت شود.

وی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را متعلق به تمام مراجع، پژوهشگران و فضلا دانست و افزود: در کنار مسائل آموزشی، این مرکز در مباحث پژوهشی محض حوزوی که نظام ما به آن نیاز دارد موفقیت‌های مناسبی داشته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از فعالیت پژوهشی در حوزه‌های فقه دفاع و امنیت، فقه رسانه، فقه قضا و فقه کودک در این مرکز خبر داد و بیان کرد: در خصوص حرمت سلاح‌های جمعی به مدت دو سال جلسات عمیق فقهی در این مرکز تشکیل و مقالات ارزشمندی عرضه شد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تاکید بر اینکه امروزه حوزه علمیه حرف‌های زیادی برای عرضه به دنیا دارد، اضافه کرد: حوزه علمیه باید به دنیا معرفی شود؛ تحقیقات انجام شده در حوزه باید به دنیا عرضه شود، به طور مثال در خصوص حرمت سلاح‌های جمعی استدلالاتی وجود دارد که دنیا از آن بی‌خبر است.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از پژوهش‌ها و کتاب‌های حوزه به دنیا معرفی نشده است گفت: ما امروز با سازمان ملل و مدعیان حقوق بشر علاوه بر بحث سیاسی، بحث‌های علمی قوی داریم.

وی نقد علمی بیانیه حقوق بشر در قم را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: مسئله‌ای به این مهمی باید به دنیا اطلاع داده شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های دنیا، فقه، تفسیر و کلام شیعه از زبان عالمان غیر شیعه بیان می‌شود، افزود: امروز حوزه علمیه آمادگی انتشار تفکر شیعی به جهان را دارد اما متاسفانه اسباب و وسایل فراهم نیست.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز با دوری از جناح‌های سیاسی، نشاط علمی را فراهم کرده است، تصریح کرد: همواره این مرکز تفکرات امام راحل و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در برنامه‌های خود قرار می‌دهد و بر اساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی پیش می‌رود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgtu9w.ak9xq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما