پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : 33935
آیت‌الله اعرافی:

اندیشمندان ارتباطات عام اجتماعی در سبک زندگی اسلامی را تبیین کنند

قم نيوز : قم نگار: رئیس جامعه المصطفی‌العالمیه با اشاره به اینکه مصداق‌های فقهی در روابط اجتماعی مجهول مانده است، گفت: فقها و اندیشمندان به تبیین ارتباطات عام اجتماعی در سبک زندگی اسلامی اهتمام ورزند.
اندیشمندان ارتباطات عام اجتماعی در سبک زندگی اسلامی را تبیین کنند
به گزارش قم نگار، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر» که ظهر امروز در سالن عارف حسینی موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه مقالات و اندیشه‌های این چنینی چراغی را فرا روی حرکت در مسیر تحقق جامعه اسلامی ایجاد کند، اظهار داشت: اصطلاح سبک زندگی در ادبیات ما بعد از سخنان مقام معظم رهبری بیشتر مطرح شده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه بر اساس واژه‌شناسی زندگی در ادبیات عرب به حیات اطلاق می‌شود، افزود: در خصوص حیات این نکته مهم است که ما دو نوع حیات مادی وحیات فرهنگی داریم.

وی با بیان اینکه در خیلی از لایه‌هایی سبک زندگی مغالطه شده یا در مقابل به آن دقت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: حالت‌های مختلف انسان از جمله لذت و رنج حتماً یک بعد عمقی و معرفتی و فرهنگی دارد و بخش عمده‌ای از لذت و رنج انسان مبتنی بر لایه‌های فرهنگی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تجربه‌ای که بر ذهن و ضمیر فرد حاکم است تعیین کننده رنج و شادی او است، تصریح کرد: فکر معرفت و فرهنگ ما در حالات دورنی ما نقش دارد و ممکن است عاملی که در یک فرد شادی ایجاد می‌کند و در فرد دیگری عامل غم باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حالت فردی تابعی از نگاه‌ها و نگرش‌های ما است، خاطر نشان کرد: همین عامل باعث شده که امام حسین (ع) در روز عاشورا غرق در شادی است که نشان می‌دهد شادی یک مفهوم مطلق و فیزیکی نیست.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ می‌تواند معادلات را معکوس کند، تاکید کرد: در عرفان اسلامی شاهد دنیای پرفروغ عرفانی هستیم که اگر در فردی ورود پیدا کند می‌تواند تعریفات وی را عوض کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ما به عنوان انسان انواعی از زندگی را تجربه می‌کنیم، افزود: زندگی نباتی و لایه زندگی حیوانی انسان تقریباً در همه انسان‌ها مشترک است اما زندگی فرهنگی سبک‌های متغیر دارد ومقوله ای تابع امور دیگراست.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه سبک‌های زندگی که انتخابی نباشد و در انسان‌های متقاوت به گونه‌ای متفاوت نباشد در این دسته نمی‌گنجد، خاطرنشان کرد: سبک زندگی چیزی است که علایق و شرایط زندگی دین و سایر موارد بر آن اثر بگذارد و در واقع سبک و سیره‌ای بر اساس فکر و معرفت است و دارای انسجام و توازن است.

وی با بیان اینکه روش‌ها و نوع رفتارهای خانوادگی شخص مبتنی بر همان لایه‌های فرهنگی است و تداوم و استمرار دارد، افزود: این سبک زندگی فرهنگی روش‌ها و الگوهای ظاهری مبتنی بر لایه‌های درونی است، از انسجام و تداوم برخوردار و دارای شمول است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اگر بخواهیم سبک زندگی را در اندیشه اسلامی بررسی کنیم ۳ محور مهم را باید در نظر بگیرم، تصریح کرد: باید در سه حوزه فلسفی، اخلاقی وفقهی به این مسئله توجه کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اخلاق و فلسفه به لایه‌های دورنی سبک زندگی می‌پردازند، گفت: فقه لایه دورنی زندگی اسلامی است که این سه یک دیگر را تکمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه ورود به سبک زندگی اسلامی کاملاً مقوله‌ای فقهی است، افزود: همه رفتارهای اختیاری ما در حوزه فقه قرار می‌گیرد و چون سبک زندگی یک اصل اختیاری است که در مقوله فقه می‌گنجد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اگر بخواهیم در پرتو انقلاب اسلامی قدم برداریم باید هم فقه را دامنه دارتر بسازیم و هم از دانش‌های دیگر برای گسترش آن استفاده کنیم، تصریح کرد: ورود اندیشه فقهی و دینی ما به سبک زندگی به چند صورت انجام می‌شود یکی از این راه‌ها ورودبه معنای ابتدای و اولیه فقه است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه بخش زیادی از فقه ما به سبک زندگی می‌پردازد، تصریح کرد: در حوزه‌های پوشش، ارتباطات، معماری و هنر بخش گسترده‌ای از اندیشه‌های اسلامی به صورت ریز و دقیق وارد شده و راهکار را به انسان نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه سبک‌های اسلامی از ثبات بالایی برخوردار هستند، افزود: اسلام با چهار عنوان واجب، مستحب، حرام و مکروه سبک زندگی را به نوعی نشان داده و فقه ما به دو نوع مثال خاص و قواعد عامه پرداخته است که این قواعد عامه نیاز به غنا و گسترش بیشتری دارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دنیای وسیعی از ضوابط و قوانین عامه داریم که بر اساس آن می‌توان مصداق گذاری کرد، تصریح کرد: قواعد عامه سبک زندگی بسیار مهم است که باید استخراج شود تا بتواند در حوزه‌های مختلف سبک زندگی اسلامی راهنما باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه امتداد نظریه‌های فکری در قلمرو سبک‌های زندگی بسیار مهم است، افزود: اسلام در برخی از موارد مصداق فقهی بیان کرده است و باید امتداد اندیشه اسلامی در این زمینه دیده شودگاهی امتداد اندیشه اسلامی اقتضاعات و الزاماتی می‌طلبد که باید فراهم شود.

وی با بیان اینکه نظام سازی از دیگر نکاتی است که می‌تواند این اقتضاعات را به وجود آورده و مدل سازی کند، خاطرنشان کرد: بسیاری از بخش‌های فقه ما مرتبط با سبک زندگی است و در واقع فقه ما تئوری سبک زندگی اسلامی است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ابوابی هم وجود دارد که در سبک زندگی نیاز داریم که در حال حاضر یا وجود نداد یا بسیار کم است، تصریح کرد: نیاز داریم که ابواب جدیدی در حوزه فقه زندگی اسلامی ایجاد کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه یکی از این ابواب روابط اجتماعی است به این معنا که رابطه با انسان‌های دیگر چگونه باید تنظیم شود، افزود: حوزه ارتباطات عام اجتماعی تقریباً در فقهای ما متروک است و به آن نمی‌پردازند وفقه صفات و فقه هنراز دیگر اصولی است که نیاز به تولید بیشتر با نگاه اجتهادی داریم.

وی با بیان اینکه کار دیگری که لازم است در شعاع اندیشه اسلام صورت بگیرد الگوسازی‌های علمی و عملی است، خاطرنشان کرد: مولدان فناوری‌ها و هنرمندان و مهندسان درکنار یک فقیه می‌توانند به این امر دست پیدا کنند و این کارباید به وسیله حوزه و دانشگاه صورت بگیرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه سبک‌های زندگی در دنیای شرق و دنیای اسلام دچار یک عدم هماهنگی و عدم یک پارچگی است که بسیار مهم و خطرناک است، افزود: دلیل این است که انسان در ذهن خود به یک تئوری درست و منسجم ندارد که به این خاطر است که ما به صورت درست الگو سازی نکرده‌ایم اگر به جای حاشیه روی برخی از مسئولان به این مسئله می‌پرداختیم شاید می‌توانستیم این تفکر منسجم را ایجاد کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه جامعه المصطفی یک جام جهان نما است، تصریح کرد: در این مرکز از همه تمدن‌ها و زبان‌ها و فرهنگ‌ها به دور هم جمع شده‌اند که فرصت بسیار مناسبی است که باید مدیریت شود و همه برای تولید سبک‌های متناسب امروز برنامه ریزی کنند.

وی افزود: بشر امروز اگر بخواهد به سمت زندگی متعالی راه پیدا کند باید سبک‌های زندگی را برگزیند که در آن رسیدن به افق‌های معنوی متعالی همراه با نیازهای مادی جمع شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccpoq1.2bq118laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما