سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 34374
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

۱۱ درصد کتاب‌های کشور در قم به چاپ رسیده است

قم نيوز : قم نگار: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: سهم برخی از استان‌ها در انتشار کتاب کمتر از ۰.۳ درصد است، در حالی که سهم قم در سال گذشته ۱۱ درصد بوده که این امر حائز اهمیت است.
۱۱ درصد کتاب‌های کشور در قم به چاپ رسیده است
به گزارش حجت‌الاسلام عباس دانشی،با اشاره به آمار انتشار کتاب در سال ۹۳ اظهار کرد: نزدیک ۱۱ درصد کتاب‌های منتشر شده در کل کشور در قم به چاپ رسیده که این رقم بسیار حائز اهمیت است که شامل حدود ۱۶ میلیون جلد کتاب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رتبه اول انتشار کتاب را تهران دارد، بیشترین حوزه‌ای که ناشران تهران به آن می‌پردازند، کتاب‌های کمک درسی است که بسیاری از عناوین را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه می‌توان به صراحت بیان کرد در حوزه تولید علم به ویژه در حوزه دین استان قم سرآمد استان‌های دیگر است گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم سال گذشته ۹ هزار مجوز انتشار کتاب را صادر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سهم برخی از استان‌ها در انتشار کتاب کمتر از ۰.۳ درصد است، در حالی که سهم استان قم ۱۱ درصد بوده که بسیار حائز اهمیت است.

دانشی با اشاره به سهم‌بندی کتب گفت: نیمی از عناوین انتشارات قم در حوزه دین است، البته در سایر موضوعات مانند کودکان و نوجوانان، ادبیات، تاریخ، روانشناسی و ادبیات عرب نیز تنوع نشر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تمایل ناشران در سال‌‌های اخیر به کتاب‌های حوزه روانشناسی افزایش پیدا کرد و آثاری در این بخش ارائه کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به وظیفه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه نشر کتب، گفت: برابر دستورالعمل‌هایی که ابلاغ شده بررسی و مجوز انتشار کتاب، بررسی و تشکیل پرونده، اعطای اجازه به اشخاص حقیقی و حقوقی برای انتشارات و نظارت بر روند نشر کتاب بر عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی یادآور شد:‌ در این بخش از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و حوزوی دعوت شده و کارگروه‌های مختلفی در عرصه‌های تفسیر، فقه، اصول، تاریخ، ادبیات، کودک و نوجوان، روانشناسی و بخش‌های مختلف وجود دارد.

دانشی با بیان اینکه کتا‌ب‌ها در هر کارگروه مورد بررسی‌های متعددی قرار می‌گیرند، گفت: درخواست انتشار کتاب به این کارگروه‌ها ارائه می‌شود، کارشناسان نقطه نظرات خود را درباره کتاب اعلام می‌کنند و اگر انتشار آن مشکلی نداشته باشد، مجوز انتشار کتاب را صادر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: کتاب‌ها بر اساس آنچه مجوز دریافت کرده‌اند و برابر شمارگان منتشر می‌شوند و نظارت‌های مربوط به آن در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه حمایت‌هایی پیش و پس از چاپ صورت می‌گیرد، گفت: کمیته‌ای به نام کمیته حمایت از کتاب‌های ارزشمند متشکل از ۶ نفر استادان حوزه علمیه قم و کتابشناسان استان در زمینه حمایت پیش از چاپ وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نویسندگان و ناشران کتاب که درخواست حمایت دارند، درخواست آنها به کمیته ابلاغ می‌شود و در جلساتی ماهانه این کتاب‌ها بررسی می‌شود، در صورتی که کتاب‌ها ارزشمند تلقی و شناخته شد و سطح علمی مناسبی داشت، بخشی از تیراژ و شمارگان آن خریداری می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcayene.49ny015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما