يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : 35190
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

برخی سیاه‌نمایی‌ها در مورد وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها قابل قبول نیست

قم نيوز : قم نگار: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برخی از سیاه نمایی‌ها در مورد وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها قابل قبول نیست، از برخورد جدی وزارت علوم با ابتذال فرهنگی خبر داد.
برخی سیاه‌نمایی‌ها در مورد وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها قابل قبول نیست
به گزارش قم نگار، سید ضیاء هاشمی بعد از ظهر شنبه در دیدار با آیت الله جوادی آملی که در موسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان اینکه ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه یکی از راهبردهای مهم توسعه فرهنگ دینی در سطح دانشگاه‌هاست، گفت: اگر خواستار حرکت نو در سطح دانشگاه‌های کشور هستیم باید بسترهای وحدت حوزه و دانشگاه را فراهم کنیم.

وی با ابراز خرسندی از اقبال دانشگاهیان به منویات مراجع تقلید و علما دینی، گفت: خوشبختانه آثار و گفتار علما و فقهای دینی با استقبال خوب دانشگاهیان مواجه شده است که جای مباهات دارد.

دانشگاهیان دل در گرو دین دارند
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علاقه دانشگاهیان به آثار آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: واقعیت این است به رغم سیاه نمایی‌ها و جو سازی‌هایی که علیه دانشگاهیان وجود دارد جایگاه دین در میان دانشجویان بسیار محترم و رفیع است.

وی با بیان اینکه اغلب دانشگاهیان دغدغه دینی و توسعه دیدگاه‌های ارزشی دارند، گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های کشور از ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه فرهنگ دینی و دیدگاه‌های علمای اسلام برخوردار است.

هاشمی با تشریح برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌های کشور، افزود: برای رشد و توسعه فرهنگ دینی سه نوع احکام تأکیدی، تکمیلی و تأسیسی را با جدیت و دقت دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در احکام تکمیلی به دنبال تدوین و زمینه‌سازی شاخص‌های دینی - فرهنگی هستیم، گفت: طراحی و برنامه‌ریزی برای اقدامات تازه و نو از دیگر برنامه‌های جدی متولیان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه برنامه‌های خود را در شورای اسلامی شدن دانشگاه مطرح و بررسی و تصویب کرده است، گفت: دانشگاه‌ها باید نگاه دقیق و جامع نسبت به مسائل دینی و فرهنگی جامعه داشته باشند.

فضای مجازی آسیب جدی دانشگاهیان
هاشمی با بیان اینکه باید در توسعه ظریف و دقیق فرهنگ دینی خود در دانشگاه‌ها کوشا باشیم، گفت: مسئله مهم این است که اگر در این زمینه کوتاهی کنیم فرهنگ‌های کاذب و جذاب رقیب جانشین فرهنگ اصیل اسلامی خواهند شد.

وی در ادامه نسبت به نفوذ و ورود فرهنگ سکولار در سطح دانشگاه‌ها هشدار داد و گفت: به رغم تلاش‌هایی که دشمنان به کار می‌برند جای امیدواری است که دانشگاه‌های ما هنوز از مسیر و بستر دین و حوزه خارج نشده‌اند.

معاون وزیر علوم با تأکید بر اینکه باید درک کرد که دانشگاه‌ها محل ایجاد سئوال و اندیشه ورزی است، گفت: دانشگاه‌ها باید محل ایجاد دغدغه‌ها و شبهات جامعه باشد.

فضای سایبری و مجازی یکی از چالش‌های مهم جامعه جوان کشور است
هاشمی از سرعت توسعه کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاه‌ها ابراز ناخرسندی کرد و گفت: هرچند روند شکل‌گیری این کرسی‌ها مثبت و امیدبخش است اما هنوز سرعت و جایگاه قابل قبولی ندارد.

متولی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان کشور فضای سایبری و مجازی را یکی از چالش‌های مهم جامعه جوان کشور قلمداد کرد و گفت: امکانات مجازی به رغم فوایدی که دارد دچار چالش‌هایی است که بعضاً قابل کنترل و مدیریت نهادهای رسمی نیست.

برخورد جدی وزارت علوم با ابتذال فرهنگی
هاشمی با تأکید بر اینکه عدم وجود اختلاط و حاشیه در مراسم‌های دانشجویی را از سال ۹۱ با جدیت پیگیری و ابلاغ شده است، گفت: در سه سال اخیر این نوع اجتماعات به شدت روند کاهشی داشته است و حتی از اسفند سال ۹۳ برگزاری کنسرت را کاملاً ممنوع کرده‌ایم.

وی در ادامه از عدم انطباق رشد کمی با توسعه کیفی و فرهنگی دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر چیزی حدود ۲۹۰۰ موسسه و دانشگاه‌های مختلف زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند که مطابق و همپای این آمار توسعه و رشد کیفی دانشگاهی نداشته‌ایم و ارتباط کمی و کیفی دانشگاه‌ها اصلاً منطقی نیست.

وحدت حوزه و دانشگاه سبب ارتقا فرهنگ دانشگاهی

معاون وزیر علوم با بیان اینکه روند رشد علمی دانشگاه‌ها از سال ۹۳ دوباره آغاز شده است، اظهار داشت: مسئله‌ای که جای امیدواری دارد وجود امید و اعتماد در سطح دانشگاه‌هاست که می‌تواند به رشد و توسعه فرهنگی و دینی جامع دانشگاهی کمک شایانی کند.

وی بر ضرورت و ایجاد زمینه لازم در توسعه فرهنگ دینی در سطح دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: درست است که فرهنگ دینی در سطح دانشگاه‌ها در حد مطلوب وجود ندارد اما می‌توانیم با ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه به رشد و توسعه دغدغه‌های دینی علما و فرزانگان در جامعه دانشگاهی امیدوار باشیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchvznx.23nmwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما