قم نيوز : قم نگار: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از احداث بازارچه دائمی و شهرک عرضه و فروش صنایع دستی کشور در آزادراه قم - تهران خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی: شهرک صنایع دستی ملی در آزادراه قم - تهران احداث می شود
به گزارش قم نگار، عیسی رضایی روز یکشنبه، با اشاره به تردد روزانه هزاران خودرو از مسیر آزادراه قم - تهران اظهار داشت: پس از انجام کارهای مطالعاتی لازم برای احداث این شهرک، پیشنهاد آن در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم مطرح و مقرر شد تا یک مکان مناسب برای این کار اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه احداث این شهرک به دلیل قرار گرفتن آزادراه قم - تهران در مسیر عبور مسافران از چندین استان کشور، می تواند محل مناسبی برای عرضه محصولات صنایع دستی تولیدی از استان های مختلف باشد، افزود: این مکان فارغ از امکانی که برای عرضه آثار تولیدی هنرمندان صنایع دستی قم و سایر استان های کشور ایجاد می کند، نمایشگاه متمرکزی از آثار صنایع دستی نیز محسوب می شود.

رضایی با اینکه هنوز هیچ مکان قطعی و مشخصی برای این منظور در مسیر آزادراه قم - تهران تعیین نشده است، ولی همکاری مسئولان استان نقش مهمی در تحقق این امر دارد، تصریح کرد: دولت با فراهم نمودن زیرساخت های مهم از قبیل آب و برق و راه دسترسی زمینه جذب سرمایه گذاران در این طرح که اشتغال زایی خیلی خوبی نیز دارد را فراهم می کند.

وی همچنین با بیان اینکه استان قم در بحث صنایع دستی با مشکل جدی مواجه است، افزود: با وجود فعالیت بیش از ۱۵ هزار تن در این بخش همکاری دستگاه ها با میراث فرهنگی در این زمینه ضعیف است، لذا با توجه به مراجعه سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر به قم، از این ظرفیت برای رونق صنایع دستی استان به خوبی استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: به طور حتم یکی از بحث هایی که می تواند در اقتصاد استان تاثیرگذار باشد، بحث ایجاد بازارچه های صنایع دستی برای عرضه و فروش محصولات تولیدی از سوی هنرمندان قمی است.

رضایی با اذعان به اینکه در حوزه صنایع دستی هنرمندان خیلی خوبی در سطح استان فعال هستند، افزود: در خصوص انگشترسازی و زیورآلات، منبت کاری و معرق کاری، این استان رتبه نخست را در کشور دارد، ولی تاکنون امکانات لازم برای عرضه آنها فراهم نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در این خصوص از شهرداری بیش از دستگاه های دیگر انتظار همکاری می رود، تصریح کرد: شهرداری قم با واگذاری مکان های مناسب که بیشترین ظرفیت را برای عرضه صنایع دستی تولیدی دارد، همکاری های لازم را با میراث فرهنگی در برپایی این بازارچه داشته باشد.

وی همچنین افزود: بدون شک ایجاد چنین بازارچه ای سبب ایجاد انگیزه بیشتر در هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی می شود که البته این امر بهره مندی های زیادی را به لحاظ اقتصادی برای قم به همراه خواهد داشت.

رضایی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی قم جهت ایجاد بازارچه های فصلی بیش از سه نقطه را به شهرداری پیشنهاد کرده است، تصریح کرد: یکی از این نقاط پارکینگ ضلع شرقی حرم است، که طی مذاکرات متعدد با شهرداری، قراردادهای آن بسته شده و در حال تحویل گرفتن زمین آن هستیم، تا ظرف دو ماه آینده آن را راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به میدان بزرگ امام(ره) به عنوان پیشنهاد دوم میراث فرهنگی قم به شهرداری برای ایجاد بازارچه مذکور، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت خوبی که این مکان به لحاظ تردد زائران دارد، قصد داریم تا در فضایی به مساحت ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر بازارچه ای را با استفاده از سازه های سبک احداث کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر دو مکان یاد شده بنا داریم تا بازارچه دیگری را در میدان مطهری احداث کنیم، افزود: پس از قطعی شدن احداث بازارچه در پارکینگ تلاش داریم تا زمینه احداث دو بازارچه دیگر را نیز فراهم کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی قم همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این سه بازارچه درصدد هستیم، برای ایام نوروز سال ۹۵ در سه مجتمع گردشگری استان در آزادراه قم - کاشان سه بازارچه فصلی دایر نماییم.

رضایی در ادامه با اشاره به وجود ۱۱۰ هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر در قم، افزود: نزدیک به ۱۵۰ خانه مسافر و خانه های مسکونی نیز برای اسکان موقت زائران شهر قم وجود دارد که البته در مواقع اضطراری و ایامی مانند ایام نوروز که استان بیشترین تعداد مسافر را در خود پذیراست، از ظرفیت های دیگر مانند حسینیه ها، مساجد، امامزاده ها و یا سالن های ورزشی نیز برای اقامت زائران استفاده می شود.

وی همچنین با اشاره به خانه های مسافر غیر استاندارد در استان قم، از ساماندهی آنها با همکاری نیروی انتظامی خبر داد و افزود: هدف اصلی از این اقدام تبدیل این اماکن به خانه مسافرهای استاندارد و یا در غیر اینصورت تعطیلی و پلمپ آنهاست.

مدیرکل میراث فرهنگی قم با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نمی توان آمار دقیقی از خانه مسافرهای غیر مجاز در استان ارایه داد، تصریح کرد: بیشتر این خانه ها در مناطقی از شهر که بیشترین حجم از زائران در آنها حضور دارند، متمرکز شده است.

رضایی با بیان اینکه هم اکنون با احتساب مجتمع های تفریحی توریستی نزدیک به ۵۵ واحد اقامتی شامل ۲۵ هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر و ۳۰ مجتمع تفریحی توریستی در قم در حال احداث است، افزود: این مراکز در نقاط مختلفی از شهر در حال احداث است.

وی همچنین با بیان اینکه توسعه قم بدون توسعه گردشگری امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: باید طبق برنامه ششم توسعه، ۲۰ هزار تخت در استان احداث شود، لذا این امر جز با همکاری همه دستگاه ها محقق نمی شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccpsq1.2bqpo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما