جمعه ۲۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 3630

زباله‌های پزشکی قم به صورت بهداشتی دفن می‌شوند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان قم گفت: بحث دفن بهداشتی یکی از گزینه‌های بی‌خطرسازی است و با انجام این کار مشکلات کمتری به وجود می‌آید.
زباله‌های پزشکی قم به صورت بهداشتی دفن می‌شوند
به گزارش قم نیوز، یدالله غفوری امروز درباره پسماندهای پزشکی گفت: بر اساس قانون مدیریت پسماند، پسماندهای ویژه باید توسط تولیدکننده مدیریت شود و تمام مراحل تولید، جمع‌آوری و انتقال و بی‌خطرسازی از الزامات مدیریت پسماندهای ویژه است.

وی افزود: پسماندهای پزشکی با توجه به تعاریف خاصی که مهم‌ترین مشخصه آنها بیماری‌زایی است، باید به صورت خاص مدیریت شوند تا مشکلاتی را به وجود نیاورند و سبب بروز بیماری نشوند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: بر این اساس وزارت بهداشت در سال ۸۶ دستورالعملی را با عنوان ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته تدوین کرد.

غفوری با اشاره به مدیریت پسماندها خاطر نشان کرد: بر اساس این دستورالعمل دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور موظف هستند پسماندهای بیمارستانی خود را مدیریت کنند.

وی با اشاره به میزان پسماندهای عفونی بیمارستانی عنوان کرد: حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد پسماند بیمارستان عفونی هستند و باید به صورت خاص مدیریت شوند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: با توجه به ساختار بیمارستان‌ها و ویژگی‌های درمانی که در آنها انجام می‌شود در کل کشور هم میزان تولید پسماند بیمارستانی بسیار بیشتر از پسماندهای عادی است.

غفوری از بالا بودن پسماندهای بیمارستانی در این استان خبر داد و تصریح کرد: به دلیل ویژگی خاص پسماندهای تولیدی کشور و فضای سرانه تخت فعال بیمارستان و سوءمدیریت، میزان پسماندها در این استان بالاتر از استاندارد است.

وی اضافه کرد: تولید پسماند استان قم به لحاظ میزان مراجعه افراد و تخت فعال بیمارستانی بالاتر از میانگین کشوری است و این به علت اشغال تخت بیمارستانی و میزان مراجعه است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان قم تصریح کرد: مدیریت پسماند پزشکی بیمارستان‌های زیرپوشش علوم پزشکی و دو بیمارستان بخش خصوصی که شامل گلپایگانی و ولیعصر است، صورت می‌گیرد و یک نفر بر نحوه مدیریت پسماند پزشکی نظارت دارد و بر نخستین مرحله پسماند پزشکی که بی‌خطرسازی است، نظارت کامل صورت می‌گیرد.

غفوری با بیان اینکه دفن بهداشتی یکی از مراحل بی‌خطرسازی است، عنوان کرد: بحث دفن بهداشتی یکی از گزینه‌های بی‌خطرسازی است و با انجام این عمل مشکلات کمتری به وجود می‌آید.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcd.s0s2yt09za26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما