دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب : 37203

قم در شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به سوگ نشست

قم نيوز : قم نیوز: شهر قم در سالروز شهادت بزرگ بانوی عالم اسلام غرق در ماتم و عزا شده و مراسم‌های مختلف عزاداری به این مناسبت برپا شده است.
قم در شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به سوگ نشست
به گزارش قم نیوز، با فرا رسیدن سیزدهم جمادی‌الاول سالروز شهادت حضرت زهرا (س) طبق برخی از روایات، عش آل محمد امروز یکپارچه ماتم و عزا شده و در جای جای این شهر مراسم‌های ویژه عزاداری برپا شده است.

در سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) دیشب و امروز مراسم‌های ویژه عزاداری برگزار شده است.

در بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری در قم نیز از صبح امروز مراسم‌های ویژه سوگواری و عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) برپا شده است و شیعیان با حضور در این مراسم‌ها سوگواری کرده و اشک ماتم می‌ریزند.

در نقاط مختلف شهر قم نیز ایستگاه‌های صلواتی برپا شده است و از زائران و عزاداران فاطمی و همچنین دسته‌های عزاداری پذیرایی می‌شود.

***

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) اکثر مورخان و سیره‌نویسان شیعه اتفاق نظر دارند که این حادثه جانسوز در ماه جمادی به وقوع پیوست، ولی در اینکه کدام یک از دو ماه جمادی الاولی و جمادی الاخر بوده است، اتفاق نظر ندارند، زیرا برخی از آنان معتقدند که آن حضرت، پس از رحلت پدرش پیامبر (ص) تنها ۷۵ روز و برخی دیگر می‌گویند ۹۵ روز زنده بودند.

آن‌هایی که ۷۵ روز را برگزیده‌اند، شهادت ایشان را در روز سیزدهم جمادی الاولی می‌دانند.

علت اختلاف اقوال علما درباره تاریخ شهادت آن حضرت، از دو چیز سرچشمه گرفته است؛ اول اینکه آن حضرت پس از رحلت پیامبر (ص) ۷۵ روز زنده بودند یا ۹۵ روز؟ که این دو قول معروف بین علما و مورخان ما است.

دوم این‌که رحلت پیامبر (ص) در چه تاریخی بوده است؟ آیا در روز ۲۸ صفر واقع شده و یا در روز دوازدهم ربیع الاول (آنگونه که اهل سنت نقل می‌کنند)؟ هر یک از این دو قول، تأثیر خاصی در تعیین روز شهادت حضرت زهرا (س) خواهد داشت.

علامه طبرسی در اعلام الوری، درباره مدت زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) پس از رحلت پدرش پیامبر (ص) و تاریخ شهادتش گفت: روایت شده که حضرت زهرا (س) در سوم جمادی الاخر، سال یازدهم از هجرت وفات کردند و مدت ۹۵ روز و یا چهار ماه پس از پدر بزرگوارشان در جهان زندگی کردند.

شیعیان و محبان اهل بیت (ع) به خاطر عشق و علاقه بی‌حد به خاندان پیامبر اکرم (ص)، هم در سیزدهم جمادی الاولی و هم در سوم جمادی الثانی، در سوگ آن بانوی بزرگ عالم اسلام، سیاه‌پوش و عزادار هستند و دو ایام فاطمیه را گرامی می‌دارند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcexw8x.jh8f7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما