شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : 4019
جشنواره شیخ طوسی با حضور نایب رییس مجلس برگزار می‌شود؛

حضور محققین از 20 ملیت در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی

قم نيوز : قم نیوز: رییس جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی از حضور محققین جامعة المصطفی العالمیه از 20 ملیت جهان در این جشنواره خبر داد.
حضور محققین از 20 ملیت در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام مهدی امیدی پیش از ظهر امروز اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی از اردیبهشت ماه سال جاری در میان دانش‌پژوهان جامعة ‌المصطفی العالمیه در ایران و مراکز خارج از کشور فراخوان شد که در بخش ویژه تا پایان آبان‌ماه و بخش عمومی تا پایان مهر ماه مهلت برای ارسال آثار وجود داشت.

وی ادامه داد: این جشنواره به علت شخصیت بزرگی که شیخ طوسی در حوزه‌‌های علمیه داشت، به نام وی نام‌گذاری شده است.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: شیخ طوسی از بزرگ‌ترین محققین در جهان تشیع بوده که به دلیل موقعیت ممتازی که داشت، بسیاری از مجتهدین پس از دوره او را مجتهدین مقلده تلقی می‌کنند چرا که با توجه به جایگاه علمی وی، تا سال‌ها بسیاری از مجتهدین به خود جرات نمی‌دادند یک نوآوری در عرصه فقه فراتر از آنچه شیخ طوسی آورده، بیاورند.

وی گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد یک زمینه مناسب برای رقابت سالم علمی آموزشی میان طلاب جامعة ‌المصطفی العالمیه است.

امیدی خاطرنشان کرد: ما در این جشنواره اهداف دیگری مانند تقدیر از خلق آثار فاخر در طول سال گذشته در مجموعه جامعة ‌المصطفی العالمیه و جهت‌دهی پژوهش‌ها به سمتی که به نیازهای فکری جهان اسلام پاسخ دهد، داشته‌ایم.

وی افزود: جشنواره شیخ طوسی سعی می‌کند توانمندی‌های طلاب جامعة ‌المصطفی العالمیه را در داخل و خارج از کشور معرفی کند و عرصه‌های نوینی را برای تحقیق و پژوهش نشان دهد تا از محققین و پژوهشگران این عرصه حمایت کند.

رییس جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی ادامه داد: طی ۱۳ دوره گذشته جشنواره شیخ طوسی، این جشنواره در معاونت پژوهشی ستاد جامعة ‌المصطفی العالمیه برگزار می‌شد اما این دوره با نظر ریاست مجموعه توسط پژوهشگاه بین‌المللی جامعة ‌المصطفی العالمیه اجرا می‌شود.

وی افزود: بنابراین اجرای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی به عهده پژوهشکده انقلاب اسلامی این مجموعه گذاشته شد و این پژوهشکده تلاش کرد سه کمیته اصلی را در این راستا تشکیل دهد.

امیدی اذعان داشت: نخستین کمیته، کمیته سیاستگذاری است که مباحث کلان مربوط به جشنواره در آن مورد بررسی قرار گرفت و اغلب روسای پژوهشکده‌ها و بسیاری از معاونین جامعة ‌المصطفی العالمیه به این مجموعه فراخوان شدند و طی جلساتی سیاست‌های کلان جشنواره ترسیم شد.

وی گفت: کمیته بعدی کمیته علمی بود که با حضور بسیاری از اساتید حوزه و دانشگاه از شهرهای قم و تهران و در دو بخش ویژه و عمومی، تشکیل شد.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی العالمیه اظهار کرد: در بخش عمومی تلاش بر این بود که کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، تحقیقات علمی و مقالات برتر منتشر شده در جامعة ‌المصطفی العالمیه مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: محوری که در بخش ویژه برای محققین در نظر گرفتیم بیداری اسلامی بود تا مقالات خود را در این موضوع ارائه کنند.

امیدی گفت: طی فراخوانی که به پنج زبان اصلی برای محققین جامعة ‌المصطفی العالمیه در کشورهای مختلف ارسال شد، درخواست کردیم که محققان مقالات خود را به یکی از زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، فارسی و فرانسوی ارائه دهند.

وی ادامه داد: مقالات ارسال شده طی فرآیند دقیق علمی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت تعدادی از آثار در بخش‌ عمومی و ویژه برگزیده شناخته شدند که در اختتامیه جشنواره از آنان تجلیل خواهد شد.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی العالمیه افزود: از مجموع ۴۲۱ اثری که در بخش عمومی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، حدود ۹۷ پایان‌نامه، ۱۲۴ کتاب،۱۲۹ مقاله علمی و۷۱ تحقیق پایانی دوره کارشناسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی گفت: بر این اساس از مجموع این آثار، ۱۷ اثر حائز رتبه نخست، ۲۲ اثر حائز رتبه دوم و ۱۹ اثر حائز رتبه سوم شناخته شده و ۳۴ اثر هم به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی خواهند شد.

امیدی اضافه کرد: در بخش عمومی جشنواره شیخ طوسی از ۲۰ ملیت جهان مقاله به دبیرخانه ارسال شده و دانش‌پژوهان سطح چهار حوزه اکثریت را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در بخش ویژه جشنواره شیخ طوسی که با موضوع بیداری اسلامی فراخوان شده بود، ۱۹۱ مقاله از ۲۱۷ محقق به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد چهار نفر رتبه نخست، دو نفر رتبه دوم و هفت نفر حائز رتبه سوم شدند.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعة المصطفی العالمیه در پایان متذکر شد: اختتامیه این جشنواره ۱۲ و ۱۳ بهمن‌ماه و با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون بیداری اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.ydjiw6dx1giaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما