چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : 4202
آیت‌الله جوادی آملی:

دانشگاه‌ها اسلامی سخن می‌گویند و قارونی فکر می‌کنند

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: مشکل ما در دانشگاه‌ها این است که اسلامی صحبت می‌کنیم اما قارونی فکر می‌کنیم، زمانی که موسی در مورد حقوق مردم با قارون صحبت کرد، وی از زحماتی که خود متحمل شده است سخن گفت.
دانشگاه‌ها اسلامی سخن می‌گویند و قارونی فکر می‌کنند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار با دانشجویان خارجی که به منظور شرکت در اردوی امام‌شناسی به قم سفر کرده‌ بودند، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری (ع) اظهار داشت: محور عزت، جلال و شکوه یک ملت حق‌مداری آن است و اگر فرد یا امتی ذلیل بود و حق‌محور شد عزیز می‌شود و اگر ملتی عزیر بود و حق را رها کند، ذلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیان نورانی امام یازدهم ساختار تشکیلاتی انقلاب اسلامی را تبیین می‌کند گفت: باید توجه کرد که دانش دینی و اسلامی است، دانشگا‌ه‌ها دینی و اسلامی و دانشمندان متدین و مسلمان هستند پس شئون کشور اسلامی خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: منظور از اسلام در مقابل مسیحیت و یهودیت نیست بلکه اسلام دین الهی است که همه انبیا آن را آوردند، بنابراین تفاوت انبیا و این مکتب‌ها در شریعت و منهاج است نه اسلام.

وی ابراز داشت: چگونگی عبادت مسیحی‌ها و یهودی‌ها و ... اختلافات فرعی است که بین مکتب‌ها است اصل دین این است که جهان آغازی و انجامی دارد و بین آن صراط راه وجود دارد، اصل دین به نام اصول دین و مشترک بین همه انبیا است، آنچه که در ادیان و مکاتب است شریعت و منهاج است و در واقع دانشگاه‌ها اسلامی می‌شود نه شریعتی، دینی می‌شود و نه منهاجی.

جوادی آملی تصریح کرد: دانشگاه را دانش اداره می‌کند، گرچه همه موظف هستند در هر زمان نماز بخوانند و عبادت انجام دهند، اما اینها اموری است که مسلمان تربیت می‌کند نه اینکه دانشگاه را اسلامی کند، نخستین حرف دانشگاه را دانش می‌زند، اگر دانش اسلامی شد دانشگاه نیز اسلامی می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی اسلامی شدن دانشگاه بیان داشت: آغاز کتاب‌های درسی با بسم‌الله، قرار دادن عکس امام راحل، مقام معظم رهبری و آرم جمهوری اسلامی در کتاب‌ها، این به معنای اسلامی کردن دانشگاه نیست، نخستین سخن در دانشگاه‌ها را کتاب‌های درسی می‌زنند، کتاب‌های درسی باید اسلامی باشند.

این استاد حوزه در ‌ارتباط‌ با چگونگی اسلامی شدن درس فیزیک، شیمی و ... عنوان کرد: گفته می‌شود این علوم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد، دینی و غیر دینی ندارد، اقلیت و اکثریت و .. ندارد، اما باید توجه کرد دینی بودن و یا نبودن علم را خود علم اثبات نمی‌کند، به طور مثال علم زمین‌شناسی درباره دینی بودن و نبودن خود بحث نمی‌کند.

به گفته وی، هیچ علمی از علوم تجربی و نیمه تجربی در حد و قواره این نیست که درباره دین سخن بگوید و همچنین حق نفی، اثبات و شک ندارد چرا که این مسئله خداشناسی است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: مشکل ما در دانشگاه‌ها این است که اسلامی صحبت می‌کنیم و قارونی فکر می‌کنیم، زمانی که موسی در مورد حقوق مردم با قارون صحبت کرد، وی از زحماتی که خود متحمل شده است سخن گفت و این که «من خودم زحمت کشیدم» خطری است که بیخ گوش حوزویان و دانشگاهیان است.

وی خاطرنشان کرد: آیا انسان در برابر خداوند چیزی دارد که بگوید این کار بشر است، خدا جهان و انسان را آفرید و پیوند ناگسستنی انسان و جهان را حکیمانه تنظیم کرد.

جوادی آملی تصریح کرد: انقلاب اسلامی که پیروزی‌هایی نصیب ایران اسلامی و کشورهای دیگر کرد به برکت این جهان‌بینی بود.

وی اذعان داشت: امام راحل این جهان‌بینی را با پیامدهای آن عرضه کرد و ملت بیدار، آگاه و پیروان قرآن و عترت آن را پذیرفتند.

رییس بنیاد بین‌المللی اسراء عنوان کرد: خداوند که ما را آفرید، خواست در مدار حق گشته و نه به بیراهه رفته و نه راه کسی را ببندیم، این نظام اسلامی است، اگر فردی خواست به بیراهه رفته و یا راه ما را ببندد، تا آخرین قطره در برابر آن ایستادگی می‌کنیم، این جهان‌بینی با آنکه مرگ را پوسیدن می‌داند، تفاوت دارد.

وی عنوان کرد: بیداری اسلامی که خاورمیانه را فرا گرفته به برکت خون‌های پاک شهدا و به رهبری امام راحل است چون جهان‌بینی صحیح را امام (ره) عرضه، پیروان ایشان منتشر کردند و مردم پذیرفتند و با خون خود به اثبات رساندند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcj.yexfuqe88sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما