سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 44053
منبع : ایرنا

ضریب ایمنی کارگران درقم افزایش پیدا کرده است - برگزاری 19 هزار ساعت دوره آموزشی

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: با اجرایی شدن مصوبه های کمیته ایمنی این استان ،ضریب ایمنی کارگران با کاهش شدت و تعداد حوادث درقم افزایش یافته است.
ضریب ایمنی کارگران درقم افزایش پیدا کرده است - برگزاری 19 هزار ساعت دوره آموزشی
به گزارش قم نیوز، نصرالله بازوند افزود:با اقدام هایی که در کمیته ایمنی صورت گرفته ، در شش ماهه اول امسال ما 92 مورد حادثه داشته ایم ،این درحالیست که در سال گذشته 473 مورد حادثه دراین استان اتفاق افتاده بود.

وی در ادامه گفت: کمیته ایمنی دردولت تدبیرو امید در راستای اقتصاد مقاومتی و صیانت از نیروی انسانی و کاهش شدت حوادث ناشی از کار و بالابردن ضریب ایمنی کار با عضویت دستگاه های تاثیرگذار در استانداری قم تشکیل شد.

وی افزود: تاکنون جلسه های مختلفی با تشکیل چهار کارگروه تخصصی ایمنی حریق، تخصصی ایمنی صنایع، معادن و صنوف، تخصصی ساماندهی کارگران میدانی و کارگروه تخصصی اجرایی مصوبات برگزار شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم ادامه داد: در این کمیته 46 مصوبه در زمینه های مختلف مرتبط با ایمنی دراستان تایید که بیش از 70 درصد آن عملی شده و مابقی آن نیز در دست پیگیری است.

به گفته وی، امسال هشت تن بر اثر حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست دادند که نسبت به سال های گذشته مرگ ناشی از حوادث کاهش چشمگیری داشته است.

وی آماری درخصوص مرگ ناشی از حوادث کار درسالهای گذشته ارائه نداد.

بازوند درادامه به وضعیت جایگاه های سوخت و مخازن گازتاکسی ها اشاره کرد و گفت: در کمیته ایمنی اصلاح و بازسازی ، 39 جایگاه های CNG از لحاظ ایمنی و مسائل حفاظتی در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد سه جایگاه غیر ایمن تشخیص داده شد.

وی افزود: 645 مخزن گاز تاکسی درسال 94 بازرسی شد که 432 بدون عیب و 213 مورد نیاز به رفع عیب داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم در ادامه گزارشی از اقدامات در پارک های و فضاهای سبز ارائه کرد و گفت: از مجموع 284 پارک محلی و شهری، 170 پارک کوچک در دستور قرار گرفت و کار سیستم روشنایی و شبکه برق آنها به اتمام رسید.

وی اضافه کرد: 160 آب نما نیز با اعتبارات در نظر گرفته شده تا پایان سال ایمن می شود.

وی به وضعیت پارک بازی کودکان اشاره کرد و گفت: در خصوص پارک بازی کودکان نیز 35 زمین بازی با بیش از پنج هزار متر مربع شناسایی و وسایل بازی فرسوده و فلزی آنها خارج شد و کف پوشی آنها نیز پس از تایید اداره کل استاندارد صورت گرفت.

بازوند افزود: 53 زمین برای احداث پارک شناسایی شده است تا وسایل ایمن با کف پوش عایق و استاندارد در آنها نصب شود از این رو با اعتبار 18 میلیارد ریالی تا پایان سال 95 عملیاتی می شود.

وی به سازش در پرونده های کارگری گفت: امسال با انجام سازش در یکهزار و 250 فقره پرونده موجب رضایت طرفین، پیشگیری از اعتراض و تجدید نظر خواهی، کاهش هزینه های رسیدگی در مراجع حل اختلاف و صرفه جوی های دولتی و دیوان عدالت اداری شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم ابراز داشت: واحد مشاوره قبل از طرح دعوا در سال حدود 6 هزار پرونده را مشاوره می کند و مانع ارجاع آن به مراجع قضایی می شود که با فعالیت کارشناسان در این حوزه سازش افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تخلفات کارفرمایان از مقررات قانون کار از جمله بیمه نکردن کارگر، کار اجباری، پرداخت نکردن حداقل دستمزد، پرداخت نکردن دستمزد مساوی درازای کار مساوی به زن و مرد، پرداخت نکردن مزد اضافه کاری، رعایت نکردن مقررات و شرایط کار زنان و نوجوانان و قوانین مربوط به ایمنی کار است.

وی به افزایش تعداد شعب هیات های تشخیص و حل اختلاف کارگری در قم اشاره کرد و گفت: مدت زمان رسیدگی به پرونده ها در هیات تشخیص از 40 روز به 11 روز کاهش یافته است و زمان رسیدگی در هیات حل اختلاف از 45 روز به 20 روز رسیده است.

بازوند گفت: همچنین دقت و کیفیت رسیدگی مراجع حل اختلاف به اندازه ای است که در دیوان عدالت اداری کمترین نقض آراء مربوط به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی قم است.

وی درادامه با اشاره به افزایش دوره های آموزشی گفت: این اداره کل با توجه به نیازهای جامعه هدف در 6 ماهه اول سال 1395 بیش از 19هزارنفر- ساعت، دوره ها، سمینارها و همایش های آموزشی را برگزار کرده است.

وی،آموزش مربوط به ایمنی وحفاظت فنی برای پیمانکاران،مسئولین ایمنی، کارگران و کارفرمایان، آموزش درحوزه های اجتماعی و مهارتهای زندگی مانند بحث اعتیاد، آموزش مباحث مربوط به کارآفرینی، اشتغال و بهبود فضای کسب و کار، آموزش مقررات تعاون برای تعاونگران و شاغلان بخش تعاون، آموزش مقررات کار وتامین اجتماعی برای نمایندگان هیات تشخیص و حل اختلاف را از مهمترین دوره های آموزشی در این استان برشمرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfmxdj.w6djtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما