يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 44666
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت‌الله مصباح یزدی:

قبل از انقلاب گروهی از روشنفکران غرب زده به دنبال حذف واژه روحانیت بودند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در دوران طاغوت و رژیم پهلوی دشمنان اسلام به دنبال تغییر کاربری حوزه‌های علمیه و واژه روحانیت بودند و حتی گروهی از روشنفکران غرب زده این شبهه را در اذهان مردم ایجاد می‌کردند.
قبل از انقلاب گروهی از روشنفکران غرب زده به دنبال حذف واژه روحانیت بودند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی همزمان با سالروز ولادت پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع) در آیین عمامه‌گذاری جمعی از طلاب موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه شیاطین دام‌های خود را با ظاهری موجه و زیبا ارائه می‌کنند، اظهار کرد: روشنفکران غرب‌زده دوران طاغوت شبهه می‌کردند که بابی به نام روحانی یا روحانیت در منابع دینی اسلام وجود ندارد، بلکه واژه روحانی برگرفته از دین مسیحیت است و در دین مسیحیت است که دستگاهی به نام روحانیت وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ادعاهای روشنفکران غرب‌زده اشاره و تصریح کرد: آن‌ها ادعا می‌کردند که در اسلام، عالِم داریم و عالم بودن هم اختصاص به طلاب حوزه‌های علمیه ندارد، بلکه هر فردی که علمیت داشته باشد و مشغول فعالیت‌های علمی شود، عالم نامیده می‌شود که همه این شبهه‌ها برای تخریب روحانیت بود.

وی ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی برای از میان بردن مظاهر و آثار دینی، فعالیت‌های بسیاری از جمله تغییر کاربری حوزه‌های علمیه و ممنوعیت لباس روحانیت و برگزاری عزاداری اباعبدالله(ع) صورت گرفت تا اسلام از میان جامعه به پستوها برود.

استاد حوزه با بیان اینکه لباس روحانیت یک سمبل است، اظهار کرد: سمبل و نماد نشانگر حقیقت و واقعیت است، گرچه دلالت سمبل‌ها بر حقایق، قراردادی است و در زندگی انسانی سمبل‌های فراوانی وجود دارد که بدون آن‌ها زندگی فلج خواهد شد.

آیت‌الله مصباح یزدی تبیین کرد: برخی از سمبل‌های زندگی، رفتاری هستند، مانند برخاستن هنگام ورود یک فرد برای احترام به وی و اگر بخواهیم لفظ را جایگزین حرکت کنیم، خود لفظ نیز سمبلی قراردادی برای بیان یک معناست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تمام اعمال عبادی ما نیز سمبل هستند، توضیح داد: نماز، مناسک حج، مانند طواف به دور خانه کعبه، رمی جمرات و قربانی کردن، نمادهایی برای ابراز بندگی انسان در مقابل خداوند هستند، چراکه به عنوان مثال در عمل قربانی کردن کار ما نمادی از ذبح اسماعیل توسط حضرت ابراهیم(ع) است و ما در واقع کار حضرت ابراهیم(ع) را یادآوری می‌کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: فلسفه این لباس(روحانیت) آن است که مردم با دیدن روحانیون به سمت اخلاقیات گرایش پیدا می‌کنند و ما باید مراقبت کنیم از این لباس و هم در گفتار و کردار عالم به عمل باشیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfvvdj.w6djvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما