جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 45899
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم شیرازی:

فیلتر مشکل فضای مجازی را حل نمی‌کند / نباید در مقابل فضای مجازی حالت انفعالی داشته باشیم

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه فیلتر مشکل فضای مجازی را حل نمی‌کند، گفت: باید فضای شبکه ملی تقویت و دسترسی به آموزه‌های دینی راحت‌تر از دسترسی به دیگر اطلاعات شود اما این هدف نیازمند اهتمام جدی و یک عملکرد ریشه‌ای است.
فیلتر مشکل فضای مجازی را حل نمی‌کند / نباید در مقابل فضای مجازی حالت انفعالی داشته باشیم
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با جمعی از بسیجیان سازمان بسیج رسانه کشور که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه اصحاب رسانه رسالت‌های کلیدی را در جامعه اسلامی بر عهده دارند، اظهار کرد: در برنامه‌های رسانه‌ای باید به راه مورد نظر خداوند متعال توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه دنیای کنونی شرایط خاصی دارد، اضافه کرد: رسانه‌ها در دنیای کنونی با تنوع‌های بسیار نقش اصلی را بر عهده دارند و بعید نیست که در آینده گسترده‌تر شوند یا فناوری‌هایی پیدا شود که اطلاعات را با سرعت بیشتری انتقال دهد چرا که در دوران ظهور امام زمان(عج) رسانه‌ها قوی‌تر از رسانه‌های کنونی می‌شوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اینکه حکومت حضرت ولی عصر(عج) با استفاده از نامه و تلفن پیام‌های خود را به مردم انتقال دهد مطلوب نیست چراکه این حکومت نیازمند یک رسانه قوی است.

وی با اشاره به اینکه هزینه کردن برای گسترش رسانه‌ها درست است، مطرح کرد:  دشمنان رسانه‌های قدرتمند را در اختیار دارند اما نباید اجازه دهیم همیشه رسانه برتر در اختیار آنها باشد؛ دولت‌های اسلامی باید دست در دست یکدیگر رسانه‌هایی را به وجود آوردند تا رسانه‌های خارجی نتوانند بر ملت غلبه داشته باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در دنیای کنونی باطل با نگاه به منافع مورد نظر حق را در حاشیه قرار می‌دهد، عنوان کرد: برخی به هر قیمتی فقط به دنبال حفظ منافع خود هستند و این دیدگاه را در رسانه‌ها به صورت مستمر بیان می‌کنند؛ رسانه نیز می‌توانند از یک کاهی که وجود ندارد کوه درست کند؛ دروغ، تهمت، تولید فساد در رسانه‌های دشمن آزاد است چراکه هدف آنها فقط حفظ منافع است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید شرایط دنیای کنونی را مورد توجه قرار دهد، اضافه کرد: بر اساس فرمایشات حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه اگر فرد مومن با جمعیت کمی در مسیر درست حرکت می‌کند نباید از ادامه دادن مسیر پشیمان شود بر اساس این آموزه می‌توان نتیجه گرفت که جامعه اسلامی نباید مسیر خود را تغییر دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: هم رنگ جماعت شدن از رسوایی است چراکه انسان باید اصولی را پذیرفته و بر اساس آنها عمل کند، مسلمانانی که اصول اسلام را پذیرفته باید نسبت به رعایت قواعد اهتمام جدی داشته باشند.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه جامعه باید به دنبال حقایق باشد، عنوان کرد: اکنون به صورت معمول شایعاتی را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند که بخش قابل توجهی از آنها دروغ است و برخی دیگر نیز افشای اسرار است در حالی که مومن مامور به حفظ اسرار است و نباید شایعات را دامن بزند.

وی یادآور شد: برخی رسانه‌ها هدف درستی نداشته و هر سخنی را مطرح کرده و برای خراب کردن هر فرد از هر روش‌های نادرست استفاده می‌کنند به همین علت باید مراقب باشیم و شایعات را دامن نزنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه موضوع پرهیز از شایعه‌سازی در آموزه‌های قرآن کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: در اواخر سوره احزاب این موضوع مورد تاکید قرار گرفته اما توجه‌های لازم به آن نمی‌شود در حالی که شایعات گاهی ریشه مذهب را هدف قرار می‌دهد.

این مرجع تقلید ادامه داد: در شرایط کنونی فضاهای مجازی مشکلات بسیاری را در دنیا ایجاد کرده و مبارزه با این فضاها کار آسانی نیست و افرادی که به دنبال ترویج فساد در دنیا هستند از این فضاها به صورت گسترده استفاده می‌کنند.

وی شبهه‌افکنی، گسترش مفاسد اخلاقی و اهانت به مقدسات را از روشن‌های نفوذ فرهنگی دشمن دانست و گفت: در برخی فضاها با کمال وقاحت هیچ مانعی را سر راه خود ندیده و شبهات مختلف دینی و اعتقادی را مطرح می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه عملکرد دشمن رسالت بسیج رسانه را سنگین‌تر می‌کند، مطرح کرد: طی تاریخ در هیچ دوره‌ای همانند شرایط کنونی ابزار گناه به راحتی در اختیار افراد نبوده است اما در مقابل این شرایط نباید حالت انفعالی داشته باشیم بلکه باید با توکل بر خداوند متعال معارف اسلام را مورد توجه قرار داده و سرمایه‌گذاری در فضاهای مجازی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه فیلتر مشکل فضای مجازی را حل نمی‌کند، تصریح کرد: باید فضای شبکه ملی تقویت و دسترسی به آموزه‌های دینی راحت‌تر از دسترسی به دیگر اطلاعات شود اما این هدف نیازمند اهتمام جدی و یک عملکرد ریشه‌ای است.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: جوانان در معرض بمباران تبلیغاتی دشمن هستند به همین علت ترویج آموزه‌های دینی را باید از پیش‌دبستانی آغاز کنیم تا فرزندان کشور واکسیناسیون شوند و با ورود به جامعه بتوانند خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdceov8e.jh8noi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما