يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 49445
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اراکی:

محبت مومنان به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پایان پذیر نیست

قم نيوز : قم نیوز: دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه محبت مومنان به حضرت محمد(ص) و خاندان ایشان پایانی ندارد گفت: گریه‌های مردم برای ائمه اطهار(ع) تصنعی نیست چرا که شیعیان در باطن از غم اهل بیت(ع) اندوهگین و از شادی آنها شاد می‌شوند.
محبت مومنان به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پایان پذیر نیست
محبت مومنان به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پایان پذیر نیست
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محسن اراکی ظهر امروز در درس فلسفه وحدت که در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه شهروندی به دو درجه تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: درجه نخست شهروندی اطلاعات از فرمانروایی فرمانروا بوده که این اطاعت برخاسته از محبت فرمانرواست و نتیجه آن شهروندی و شهری می‌شود که ملاک آن مساحت جغرافیایی مشخصی نیست و هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا که بر اطاعت از فرمانروایی فرمانروا پایبند باشد شهروند این شهر است چرا که رابطه شهروندی او با امام برقرار است.

وی اضافه کرد: در درجه دوم شهروندی، هر فردی حاکمیت اسلامی را قبول کند ساکن دارالاسلام است؛ حاکمیت حاکم اسلامی در این شهر به تثبیت رسیده و شهروند این شهر به عنوان شهروند فقهی این حاکمیت را پذیرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در شهروندی درجه دوم مخالفان حاکم هم حاکمیت را قبول کرده‌اند، عنوان کرد: امام علی(ع) نیز سهم بیت المال خوارج را پرداخت می‌کردند چرا که آنها را شهروند حکومت خود می‌دانستند.

وی با اشاره به اینکه ملاک شهروندی درجه دوم سکونت در دارالاسلام و تبعیت از قوانین است، مطرح کرد: ملاک وحدت شهروندان امر اعتباری سکونت در منطقه دارالاسلام و عمل به قوانین است هر چند وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت می‌گیرد چرا که مبنای اطاعت و پیروی افراد بر مبنای محبت است.

اراکی از قدرت نظام حاکم به عنوان مبنای تبعیت شهروندان در نظام‌های سیاسی نام برد و ادامه داد: در مفهوم نخست محبت مبنای وحدت است، خداوند متعال نیز در آخرین آیه سوره مجادله از روح دمیده شده میان اهل ایمان به عنوان عامل وحدت آفرین یاد کرده است چرا که این روح اهل ایمان را به یکدیگر می‌رساند.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه وحدت بر مبنای محبت و اطاعت نشأت گرفته از محبت به جامعه اسلامی محدود نمی‌شود، اظهار کرد: این وحدت برای جوامع غیر اسلامی نیز کاربرد دارد اما وحدت کسانی که بر مبنای ولایت طاغوت باشد موقتی است.

وی از استمرار رابطه میان وحدت حقیقی اهل ایمان در روز قیامت یاد کرد و گفت: این رابطه در میان اهل کفر ادامه ندارد چرا که بر اساس روایات و احادیث افرادی که در دنیا به ظاهر به وحدت حقیقی رسیده در جهنم از یکدیگر فرار می‌کنند.

اراکی از وجود پیامبر اسلام(ص) به عنوان منشا برادری میان مومنان نام برد و افزود: انسان دارای پنج مرتبه روح است که مرحله نباتی و حیوانی به عنوان مرتبه‌های نخست و دوم روح در کفار وجود دارد اما مرتبه سوم که انسانی و بر مبنای تعقل بوده در قرآن و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه تعقل انسان در دیده‌ها و شنیده‌های خود تفاوت اصلی میان انسان و حیوان است، مطرح کرد: با این نگاه انسان به ایمان که مرتبه چهارم از روح و بر مبنای محبت است، دست می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: حیات ایمانی به معنای عشق الهی بوده و معرفت الهی در این مرتبه حاصل می‌شود چرا که با این شکوفایی بشر به مرحله لذت توجه به پروردگار رسیده و می‌تواند خود را نسبت به گذشته متفاوت‌تر کند هر چند این مرحله پیش از معرفت فلسفی و عقلانی قرار دارد.

اراکی با اشاره به اینکه دارندگان روح ایمانی به مرحله جدیدی می‌رسند، تصریح کرد: این افراد می‌توانند با چشم دل با خداوند ارتباط داشته باشند، روح‌الطاهره و روح‌القدس مرتبه پنجم روح است که ویژه ائمه اطهار(ع) بوده که اگر کسی به مقتضای روح چهارم عمل کند به این مرحله نیز می‌رسد و امکان دارد تا کنون برخی از شیعیان خاص نیز به این جایگاه رسیده باشند.

وی یادآور شد: محبت مومنان به حضرت محمد(ص) و خاندان ایشان پایانی ندارد؛ گریه‌های مردم برای ائمه اطهار(ع) تصنعی نیست چرا که شیعیان در باطن از غم اهل بیت(ع) اندوهگین و از شادی آنها شاد می‌شوند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcftjdj.w6d1jagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما