يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 6102

کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب منتشر می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیر تدوین و نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از چاپ کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.
کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب منتشر می‌شود
به گزارش قم نیوز، محمد روحانی با اشاره به کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب اظهار کرد: این کتاب از سوی محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به رشته تحریر درآمده است.

وی از چاپ کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و افزود: موضوعات اصلی کتاب شامل فیلسوفان اروپایی، فلسفه اروپایی، فیلسوفان قدیم در یونان و روم است.

مدیر تدوین و نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب دارای ۲۰ فصل است، گفت: فصل‌های این کتاب شامل مباحثی در زمینه چیستی و چرایی تاریخ فلسفه، فکر و فرهنگ در تاریخ یونان باستان، پیدایی فلسفه، فلسفه ایونی، فیثاغورث، هراکلی توس، پارمنیدیس، امپدو کلس، مکتب اتمیان، سقراط، افلاطون، ارسطو، فلسفه پس از ارسطو، فلسفه نوافلاطونی و مروری بر اندیشه سیاسی در یونان و روم است.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب پژوهشی در قلمروی تاریخ اندیشه غرب بوده و هدف اصلی نویسنده ارائه متن آموزشی در رابطه با تاریخ اندیشه غرب برای دانش‌پژوهان شیوه نیمه حضوری است که هر چند برای دانش‌پژوهان کارشناسی ارشد و دکترای سایر دانشگاه‌ها کاربرد خواهد داشت.

روحانی یادآور شد: هر فصل این کتاب دارای محتوای خاصی است و در پایان فصل مولف از خود فصل پرسش‌هایی کرده و در پایان پرسش‌ها را طرح بحث کرده است.

وی با اشاره به مطالب ذکر شده در این کتاب گفت: در این اثر کوشیده شده مفاهیم و نظریات اساسی هر فیلسوف، بحث و تحلیل شود و با استفاده از دانش و روش فلسفی معاصر و فلسفه اسلامی آرا نقد و ارزیابی شود و برخی اوقات به اقتضای مقام به برخی تاثیرها و تاثرها و مقایسه‌ها پرداخته شده است.

در چکیده این کتاب آمده است: با آنکه آثار بسیاری در زمینه تاریخ فلسفه غرب در دست است، ولی از ابعاد مختلف دیدگاه‌های یک سویه برخی مولفان، فقدان رویکرد انتقادی و ادبیات برخی مترجمان و نداشتن حجم مناسب، انتخاب متن درسی مناسب از بین آنها کاری دشوار است و این متن یکی از گام‌های نخستین در تامین نیازهای یاد شده است.

در بخش "فلسفه چیست" آمده است: در این فصل مراد از سه واژه تاریخ، فلسفه و غرب را توضیح می‌دهیم و در فصل‌های دیگر واژه‌های ترکیبی این مجموعه توضیح داده می‌شود.

در ادامه این بخش تصریح شده است: به نظر نمی‌آید تاریخ در اینجا ابهام چندانی داشته باشد، مراد پیگیری سیر تفکرات فلسفی غرب و پیوند و تأسی و تأخر آنها نسبت به یکدیگر زمانی است که ما تا حدی از آن برخورداریم، غرب به منزله حوزه جغرافیایی و فرهنگی از قدیم به اروپا گفته می‌شده که در دوره‌های جدید آمریکای شمالی است که بیشتر ساکنان آن را مهاجران اروپایی تشکیل می‌دهند آنچه که موضوع اصلی این مباحث بوده و نیازمند فهم دقیقی نیز هست، مفهوم فلسفه است.

کتاب "درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب" با قیمت ۵ هزار تومان و ۳۲۷ صفحه از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdca.wnik49n6u5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما