سه شنبه ۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 7700

پارک علم فناوری قم مامور توسعه شبکه علوم انسانی کشور شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیریت توسعه شبکه علوم انسانی کشور، بازدید دانش آموختگان خارجی از مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی‏، تاسیس نمایندگی فناوری در علوم انسانی در دانشگاه های قم و... از جمله اخبار کوتاه پارک علم و فناوری قم است.
پارک علم فناوری قم مامور توسعه شبکه علوم انسانی کشور شد
به گزارش قم نیوز، رییس پارک علم و فناوری قم گفت: این مرکز به دلیل مجاورت با حوزه علمیه و نخبگان برجسته علوم اسلامی محور فعالیت شبکه علوم انسانی کشور شد.

دکتر سید هاشم عارف گفت: در اجلاسیه دو روزه روسای پارک علم و فناوری کشور در مشهد مقدس که با حضور معاونان وزارت علوم برگزار شد‏، قم به عنوان قطب فرهنگی جهان اسلام مامور توسعه علوم انسانی اسلامی در کشور شد.

وی با اعلام این خبر که پارک علم و فناوری خراسان به عنوان شبکه توسعه کشاورزی بویژه زعفران شده است اظهار داشت: برای پارک فناوری خراسان حوزه کشاورزی و تولید گیاهان مقاوم به کم آبی و زعفران، برای پارک فناوری قم در حوزه توسعه علوم انسانی و برای پارک گیلان حوزه برنج در نظر گرفته شد.

استاد دانشگاه قم به جزئیات شبکه پارک های فناوری کشور اشاره کرد و ادامه داد: دبیرخانه این شبکه در پارک علم و فناوری گیلان مستقر شده است و به تناسب مزیت‌های هر استان برای هر یک از پارک های فناوری محورهای ماموریتی تعریف شد.

بازدید دانش آموختگان خارجی مدرسه امام خمینی(ره) از مرکز رشد علوم انسانی
تعدادی از دانش آموختگان مدرسه امام خمینی(ره) با مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی آشنا شدند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی ضمن خوشامد گویی و تشریح اهداف و فعالیت های این مرکز به مهمانان ویژه پارک علم و فناوری گفت: یکی از برنامه های مهم ما که روی آن تاکید ویژه ای داریم برگزاری هم اندیشی با بزرگان و نخبگان حوزه های علمیه و اساتید برجسته و متعهد دانشگاهی است که تاکنون بیش از ۷۰ جلسه برنامه ریزی و اجرا شده است.

مصطفی ملایی ارتباط با نخبگان مدرسه امام خمینی(ره) را حائز اهمیت خواند و بیان داشت: از آنجا که مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی در نوع خود در دنیا بی نظیر است، لذا اهداف و برنامه های فراملی و جهانی داریم که بی شک استفاده از امکانات و ظرفیت های جهان اسلام در اولویت های این مرکز قرار دارد.

در ادامه حجت الاسلام علی صادقی، مدیر هسته امید آفرینان ۱۴۰۴ به مهمانان خارجی که شامل دانش آموختگان کشورهای سیرالئون، کشمیر، هندوستان، کانادا، تاجیکستان و آذربایجان بودند خیر مقدم گفت و افزود: این هسته مجری انواع همایش ها و جلسات رسمی و مهم دینی و اعتقادی چند رسانه ای با رویکرد مفرح، شاد و اثر بخش است.

وی با بیان اینکه این طرح شامل یک برنامه ترکیبی شامل فیلم، صدا و تصویر درکنار اجرای زنده یک روحانی و مجری - بازیگر است، افزود: یک گروه از طلاب و جوانان متعهد و علاقمند این برنامه ترکیبی را به بهترین نحو مدیریت و با آمادگی قبلی به صورت زنده در مراسم های رسمی اجرا می کنند.

تاسیس نمایندگی فناوری در علوم انسانی در دانشگاه های قم
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی گفت: برای توسعه ارتباط عملی و دقیق با نخبگان دانشگاهی نمایندگی های فناوری در دانشگاه های قم تاسیس می کنیم.

مصطفی ملایی با تاکید براینکه در دهه‌های اخیر نوآوری و بومی‌سازی تولیدات علمی به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجاد شرایط کاربردی شدن علوم انسانی مورد توجه دست‌اندرکاران این علم قرار گرفته است‏‏، اظهار داشت: نوآوری در علوم انسانی می‌تواند موجب افزایش راندمان بهره‌برداری از نظریات و ایده‌های اندیشمندان حوزه علوم انسانی شود.

رییس مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی قم عنوان کرد: یکی دیگر از آثار نوآوری در حوزه علوم انسانی استفاده از منابع در فعالیت‌هایی مانند تولید محصولات و ارائه خدمات است که موجب افزایش بنیه علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور می‌شود.

وی اظهار داشت: در این زمینه رویکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی به سمت نوآوری امری ضروری به نظر می‌رسد چرا که اگر نتوانیم در این زمینه درست اقدام کنیم، نه تنها توانایی رقابت در عرصه علمی را نخواهیم داشت بلکه سهم ما در تولید و پیشرفت ناچیز خواهد بود.

ملایی با اشاره به تأسیس نخستین مرکز رشد علوم انسانی در استان قم بیان داشت: این مرکز با اهتمام مسوولان برای حمایت از ایده‌های نوآورانه در استان قم راه‌اندازی شده است و به دلیل مجاورت با حوزه‌های علمیه و مراکز علمی قوی در علوم انسانی می‌تواند نقش پررنگی در ایجاد نوآوری در این علوم ایفا کند.

معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری منصوب شد
محمد ولیا بیدگلی به عنوان معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری قم منصوب شد.
طی مراسمی که با حضور دکتر عارف، ریاست پارک علم و فناوری و آقای بنی حسن، مدیر امور مالی و دیگر نیروهای ستادی پارک برگزار شد،آقای محمد ولیا بیدگلی به عنوان معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری منصوب شد.

عارف با بیان اینکه معاونت پشیبانی و فناوری به عنوان رکن مهم پارک محسوب می شود، گفت: با توانایی ها و سابقه درخشانی که از آقای ولیا سراغ داریم امیدواریم پارک قم بتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی با تاکید براینکه تامین خواسته های صنفی کارکنان و رفع نیازهای روزمره واحدهای فناور باید در دستور کار این معاونت قرار بگیرد، ادامه داد: باید این معاونت با هماهنگی کامل با دیگر بخش ها بتواند خود را با آخرین استاندارهای مالی واداری پارک های فناوری سایر استان تطبیق بدهد.

شایان ذکر است محمد ولیا بیدگلی دارای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی"مالی" است و دارای سوابقی چون کارشناس تشکیلات و نوسازی استانداری"سال"، کارشناس اشتغال و سرمایه گذاری استانداری"۴ سال" و پژوهشگر برتر سال ۸۸ و… است.

ظرفیت های نخبگان باید به محصول شاخص تبدیل شود
مدیرموسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: ظرفیت ها و پتانسیل های لازم در نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشور وجود دارد که باید به محصول و نتیجه شاخص تبدیل شود.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه تصریح کرد: ما باید با طراحی برنامه ها و چشم اندازهای مختلف، افقی روشن برای کشور اسلامی خود ترسیم کرده و از کارهای مقطعی و زودگذر که نقش مهمی در سازندگی و توسعه ندارد جلوگیری کرده و با برنامه های طولانی مدت و منسجم مشکلات و چالش های موجود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی موفقیت درعرصه جهانی را مستلزم سرمایه گذاری در سطح کلان فرهنگی خواند و گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس سرمایه گذاری سنگینی در جهت توسعه وهابیت صورت می گیرد.

وی با ابراز نگرانی از غفلت در زمینه مبارزه با افکار التقاطی گفت: مبارزه با التقاط و انحراف وسیع عمال وهابی نیاز به یک نقشه راه جامع و مدون دارد.

خسروپناه با انتقاد از رویه بسیاری از مراکز علمی ودانشگاهی به دلیل عدم استقبال از پژوهش و فناوری اظهار داشت: در بسیاری ازمراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی تنها به امر آموزش تاکید شده است و برای پژوهش ارزش چندان و سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است و اصل پژوهش دارای اهمیت چندانی نیست.

نیازهای پژوهشی باید با خواسته‌های جامعه اسلامی سازگار باشد
مدیر انجمن مدیریت حوزه علمیه قم، بر هماهنگی و سازگاری موضوعات علمی و پژوهشی با نیازهای ضروری جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام حسین بخشی سند راهبردی و چشم انداز جامع را لازمه دستیابی به اهداف بلند مدت خواند و گفت: ما باید بر این اساس اهداف خود را طراحی کنیم به همین منظور بازخوانی اسناد راهبردی و بازنگری بر اهداف و شرح وظایف در این مسیر، دارای اهمیت ویژه ای است.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: متاسفانه گاه این موضوعات با نیازها همخوانی ندارد و سازگار با نیازسنجی‌های واقعی نیست که دراین راستا ما باید در موضوعات کلیدی با دقیق سازی نقاط، مطالعه و بررسی جامع و توجه به نیاز جامعه حرکت کنیم.

وی داشتن فرم های پویا را عاملی مهم در نیازسنجی دقیق برشمرد و عنوان کرد: باید طرح های علمی و فنی نیز در این فرم ها به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد.

بخشی ادامه داد: یکی از مباحث مهم در حوزه علوم انسانی نیز وجود شاخصه های مهم می باشد که در این زمینه باید برای ارزیابی صحیح و جامع از موازی کاری پرهیز کرده و اصل نیاز را در آن در نظر گیریم.

مدیر انجمن مدیریت حوزه علمیه قم واحدهای فناور علوم انسانی با تاکید براینکه علم و فن آوری نیازمند بهره برداری از نظریات کاشناسان و صاحب نظران برجسته است، افزود: در این صورت است که به طرحی جامع و بی نقص در این راستا دست می‌یابیم تا ابهامات موجود باید در قالب طرحی جامع از میان برود و به سوالات مربوط به این بستر پاسخی پویا و جامع ارائه شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcf.xdeiw6dexgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما