يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 8052

شایع ترین بیماری شغلی چیست؟

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم اختلالات اسکلتی را شایع‌ترین بیماری در تمام مشاغل عنوان کرد.
شایع ترین بیماری شغلی چیست؟
به گزارش قم نیوز، جواد ملکوتی در حاشه سمینار آموزشی طب کار که با حضور پزشکان عمومی در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با بیان اینکه طب کار به موضوع سلامت انسانی در محیط کار با استفاده از دانش پزشکی می‌پردازد، اظهار داشت: با توجه به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار در حال حاضر بیش از یک سوم جمعیت ایران شاغل هستند که بی‌توجهی به مسائل و موضوعات پیرامون طب کار و بهداشت حرفه‌ای آسیب‌ها و صدمات جدی را به شاغلان حرفه‌های مختلف وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوع آسیب‌ها و بیماری‌ها در مشاغل مختلف با توجه به شرایط جسمی در هنگام کار متفاوت است، گفت: از شایع‌ترین بیماری‌ها در تمام مشاغل اختلالات اسکلتی و عضلانی به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم وجود اختلالات اسکلتی و عضلانی و عوامل روانی در حرفه پزشکی و پرستاری را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: ایستادن چند ساعته پزشک جراح و کادر جراحی بر روی پا در اعمال جراحی چندین ساعته، مواجهه با عوامل شیمیایی در آزمایشگاه‌ها، نوبت کاری در کارکنان شیفتی و استرس‌های روانی از جمله مواردی است که پزشکان و پرستاران با آن رو به‌رو هستند.

کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه‌ای با بیان اینکه صنایع نقش پررنگ‌تری در بروز حوادث و ایجاد بیماری‌های مزمن برای افراد دارند، افزود: سقوط از ارتفاع کارگران ساختمانی یکی از شایع‌ترین حوادث در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که از آسیب دیدگی‌ها جزئی تا مرگ این افراد را به دنبال دارد.

ملکوتی تصریح کرد: اطلاع رسانی و آموزش کارگران و نظارت بیشتر بر عملکرد کارفرمایان و نحوه استفاده از تجهیزات می‌تواند در کاهش آسیب دیدگی‌های جسمی در حوادث مربوط به کار به ویژه در صنایع موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه آسیب‌های جسمی و روانی در مشاغل مختلف قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی به افراد، چرخش شغلی در مشاغل نوبت کاری، افزایش سطح آگاهی، رعایت اصول بهداشت حرفه‌های و حفاظت فردی و کنترل‌های فنی و مهندسی از راهکارهای کاهش حوادث و آسیب‌های ناشی از کار است.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcg.n97rak9zxpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما