چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 8730

آیا واقعا این نمایشگاه هفته دولت بود؟

قم نيوز : قم نیوز: در حالی همه تبلیغات و اخبار نشان‌دهنده برگزاری نمایشگاه هفته دولت در سال جاری است، اما به نظر نمی‌رسد نمایشگاهی که هفته گذشته برگزار شد، در شأن دولت دهم باشد.
هنوز ساعت ده نشده است اما کرکره‌های نمایشگاه هفته دولت قم را خیلی زودتر پایین کشیده‌اند.
هنوز ساعت ده نشده است اما کرکره‌های نمایشگاه هفته دولت قم را خیلی زودتر پایین کشیده‌اند.
سرویس جامعه و سیاست قم نیوز: وقتی می‌شنویم نمایشگاه دستاوردهای دولت جمهوری اسلامی ایران، هم‌زمان با هفته دولت در حال برگزاری است، انتظار می‌رود تا نمایشگاهی در شأن دولت دهم، که در داخل و خارج به شدت مورد توجه است، برگزار شود. تقریبا هر سال هم چنین اتفاقی می‌افتد اما امسال جزو معدود سال‌هایی بود که می‌توان گفت انگار نمایشگاه هفته دولت در استان قم برگزار نشده است!

اجرای ضعیف
یکی از مشکلات نمایشگاه امسال، اجرای ضعیف آن بوده است. تغییر مجری نمایشگاه اگر چه احتمالا به قصد صرفه‌جویی صورت گرفته است، اما این صرفه جویی در اجرای اساس نمایشگاه تاثیرات عمیق به جا گذاشته است. تبلیغات شهری و رسانه‌ای این نمایشگاه تقریبا صفر بوده است و ستاد خبری آن، حتی در اندازه روابط عمومی یکی از سازمان‌های شرکت کننده نیز عمل نکرده است. شاید اگر مجری نمایشگاه پول بیشتری نیز خرج می‌کرد، بسیاری از مشکلات اجرایی از قبیل کمبود شدید تبلیغات به چشم نمی‌خورد.

زمان‌بندی بد
شنیده‌ها حاکی از این است که تعداد قابل توجهی از ادارات قم، موافق برگزاری نمایشگاه در این زمان نبوده‌اند. یک هفته بعد از عید فطر، از پنج شنبه تا سه شنبه آن هم در حالی که اکثر کارمندان ادارات در مرخصی تابستانی هستند اصلا زمان مناسبی نبوده است. تعطیلی سالیانه مراکز آموزشی نیز در همین ایام قرار داشته است. به همین دلیل تعدادی از مدیران ادارات حتی در زمان بازدید استاندار نیز در غرفه‌هایشان حضور نداشتند. بهتر نبود این نمایشگاه مثلا دو هفته دیگر برگزار می‌شد؟ همزمانی با هفته دولت خوب است اما نه به قیمت بد برگزار شدن نمایشگاه!

بانکی‌ها نیامده، رفتند!
اگر آن غرفه کوچکی که به مجمع نمایندگان بانک‌های استان قم داده شده بود، به قم نیوز داده می‌شد، شاید کافی بود! آن هم شاید چون حتی یک سایت خبری چیزهای زیادی برای ارائه دارد که در آن غرفه جا نمی‌شده است. بانک‌ها که حجم زیادی از فعالیت اداری و مالی استان را تشکیل می‌دهند و متجاوز از 15 بانک هم هستند، اگر می‌آمدند، نمایشگاه حال و هوای دیگری به خود می‌گرفت. آنها آمدند ولی وقتی جایشان را دیدند، رفتند!

دیر شروع کردند و زود جمع کردند
همچنان تعداد قابل توجهی از ادارات سعی کافی در ارائه فعالیت های یک سال اخیر خود نکرده بودند، زودتر از موعد مقرر یعنی یک روز قبل از اتمام نمایشگاه برخی دیگر غرفه‌هایشان را جمع کردند و رفتند. مشاهدات خبرنگار قم نیوز از روز آخر نمایشگاه نیز حاکی از این است که اکثر غرفه‌های باقی مانده هم شمارش معکوس از صبح سه شنبه شروع کرده بودند تا قبل از غروب آفتاب، غرفه‌ها را تخلیه کنند در حالی که طبق برنامه نمایشگاه، تا ساعت 22 سه شنبه شب، نمایشگاه می‌بایست دایر می‌بود.

وقتی حراست بد برخورد می‌کند، از دیگران انتظاری نیست
خبرنگار، با ارائه کارت خبرنگاری، مجاز به خبر گرفتن از تمامی لحظات نمایشگاه است و ثبت اینکه نمایشگاه قبل از مهلت قانونی، جمع شده است و در حال جارو کردن کف آن هم هستند، از جمله وظایف خبرنگار است. حال اگر شخصی بدون ارائه کارت معتبر در وهله اول، حتی اجازه ورود خبرنگاران را ندهد و با برخورد فیزیکی و هل دادن، خبرنگار را بیرون کند، نشان از مشکل مدیریتی در نمایشگاه است و لاغیر.

نظم، حلقه مفقوده اداره نمایشگاه
در حالی که هر نمایشگاهی با برگه خروج اموال از نمایشگاه به اتمام می‌رسد و بدین شکل جلوی گم شدن احتمالی یا دزدیده شدن اموال گرفته می‌شود، این نمایشگاه فاقد چنین برگه‌ای بود که نشان از بی‌نظمی مفرط در اداره نمایشگاه می‌داد.

تک نقطه‌های مثبت در نمایشگاه
در حالی که ادارات قم، نمایشگاه را جدی تلقی نکردند، بعضی از ادارت و سازمان‌ها با رویکرد مثبت و نگاه روشنی که به اطلاع‌رسانی عملکرد خود دارند، به اذعان اکثر بازدید کنندگان، از معدود نقاط مثبت نمایشگاه هفته دولت بودند. روابط عمومی یکی از سازمان‌ها به اطلاع رسانی مجری نمایشگاه اعتماد نکرده بود و با در اختیار گرفتن خبرنگاران حرفه‌ای، اخبار و اطلاعات خود را اختصاصا برای رسانه‌ها ارسال می‌کرد و پوشش خبری بسیار خوبی از حضور موفق خود ارائه داد.  شاید اگر دیگر ادارات هم اهمیت اطلاع رسانی درست و مفید را به مردم می‌دانستند، بیشتر برای این نمایشگاه مهم مایه می‌گذاشتند.

لزوم تجدید نظر معاونت برنامه‌ریزی استانداری در مجری نمایشگاه
بی تردید معاونت برنامه‌ریزی استانداری قم، تمام تلاش و همت خویش را به کار گرفته است ولی وقتی مجری نمایشگاه توانمند نباشد، تلاش‌ها و ایده‌های خوب نیز درست نتیجه نمی‌دهد. شاید بهتر باشد مدیریت توانمند برنامه‌ریزی استانداری، در اجرای برنامه‌های مشابه، به نیروهای توانمند و با سابقه تکیه کند که البته هزینه مالی خود را به دنبال خواهند داشت.

این نمایشگاه هفته دولت نبود!
کلام آخر اینکه این نمایشگاه هفته دولت نبود. این نمایشگاه در شأن استاندار جدید قم و دولت خدمتگذار نبود. شاید بهتر باشد در ایام دهه فجر، استانداری جبران کند و نمایشگاهی با حضور همه ادارات در آخرین دهه فجر دولت دهم برگزار کند که تا سال‌ها در خاطر همگان بماند. البته هماهنگی این نمایشگاه از الان باید شروع شود و نقش قاطع رسانه‌ها در اطلاع رسانی آن و تبلیغات مناسب برای آن، بر کسی پوشیده نیست.

انتهای پیام /105/
https://qomnews.ir/vdcj.teofuqeaysfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

علی
در روزی که جلسه برگزاری نمایشگاه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اکثر مدیران روابط عمومی به زمان نمایشگاه اعتراض کردند ولی حاضر به حتی عقب انداختن دو روز نشدند. در نتیجه اکثر مدیران روابط عمومی که به مرخضی عید سعید فطر (بزرگ ترین عید مسلمانان) رفته بودند تا نفسی تازه کنند به موقع برای طراحی نمایشگاه اقدام نکردند. جالب اینکه مجری نمایشگاه طی تماس با مدیران روابط عمومی اعلام می کند که از صبح روز دوشنبه (که روز تعطیل رسمی عید سعید فطر بود) بیایید غرفه را تحویل بگیرید!!!
یک بازدید کننده نمایشگاهی
با سلام و عرض خسته نباشید
واقعا که جای خجالت داشت.شاید توان ادارات همین بوده ،اما اینجا نمایشگاه است و قطعا در کیفیت مجری آن سهم عمده دارد به غیر از نمایشگاه های جهان پدیده بقیه نمایشگاه ها بدون تبلیغات لازمه است .به مسولین بگوئید رسیدگی کنند تا مردم از برگزاری نمایشگاهها مطلع شوند.اگر زحمتی نیست