دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : 9093
در نبود خبرنگاران و عدم اطلاع رسانی مناسب؛

در کارگروه‌های تخصصی استانداری قم چه می‌گذرد؟

قم نيوز : قم نیوز: تاسیس غلط و نادرست استاندار سابق قم مبنی بر عدم حضور خبرنگاران در جلسات اداری و رسمی استانداری، به ویژه کارگروه‌های تخصصی استانداری و ادامه این رویه در دوران استاندار جدید، باعث این شده است که در این کارگروه‌ها، اتفاقات تاسف‌برانگیزی بیفتد.
عکسی از پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم که بدون حضور خبرنگاران، برگزار شده است و در آن با رای گیری مخفی، بخشی از 95 میلیارد تومان اعتبار استان قم، توزیع شده است. عکس از: ایرنا.
عکسی از پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم که بدون حضور خبرنگاران، برگزار شده است و در آن با رای گیری مخفی، بخشی از 95 میلیارد تومان اعتبار استان قم، توزیع شده است. عکس از: ایرنا.
سرویس جامعه و سیاست قم نیوز: کارگروه‌ها و جلسات اداری استانداری قم، به روی خبرنگاران بسته است و از این رهگذر اتفاقاتی در این کارگروه‌ها می‌افتد که در صورت وجود ناظران امینی چون خبرنگاران، قطعا اتفاق نخواهند افتاد.

تاسیس غلط و نادرست حجت الاسلام موسی پور مبنی بر عدم حضور خبرنگاران در جلسات اداری و رسمی استانداری، مانند کارگروه اشتغال، کارگروه توسعه استان، کارگروه توسعه کشاوری استان قم، شورای برنامه ریزی استان و دیگر شوراهای استانداری، باعث شد تا یکه تاز این جلسات، شخص استاندار باشد و حتی گاهی اوقات خطاب استاندار به اعضای جلسات، به شکل نامطلوبی صورت گیرد.

حجت الاسلام موسی پور به عنوان یک روحانی، البته از شأن و جایگاهی متفاوت برخوردار بود و برخوردهای بعضا تند ایشان با مدیران استان، به حساب این گذشته می شد که شخص ایشان نمی خواهد به دلیل روحانی بودن، از اقتداری که شأن یک استاندار است، فاصله بگیرد و از این رهگذر، برخوردهایی انجام شد که باعث تضعیف مدیران استان گردید.

در واقع
موسی پور با اتخاذ این تصمیم، استانداری را به روی خبرنگاران بست و تنها نقش منتشر کننده اخبار استانداری را به ایشان سپرد، کاری که البته با ارائه آگهی و گزارش خبری به رسانه‌های مکتوب تا حدی جبران می‌شد و رسانه‌ها، اگر چه از اخبار محروم بودند، اما دلخوش به اندک آگهی ارائه شده از سوی روابط عمومی استانداری بودند زیرا حیات یک رسانه به دو مقوله اطلاع رسانی و آگهی وابسته است و در نبود اولی، دومی راه‌گشاست.

در عین حال استاندار خود و مجموعه استان را نیز از پی گیری‌های خبرنگاران محروم کرد زیرا با وجود خبرنگاران تیزبین، بهانه‌ها و کم‌کاری‌ها در کنار برخی برخوردهای تند، غیر قابل تکرار می‌شد و مدیران دولتی مجبور به انجام درست امور می شدند و استاندار می توانست با استفاده رایگان از ابزار رسانه، خدمات مستمر دستگاه‌های دولتی به قم را تضمین کند.

سنت‌های خوب و بد استاندار سابق قم ـ که به شکل ناگهانی تغییر کرد و با اعتراضات زیاد، حتی در سطح مراجع تقلید نیز مواجه شد ـ به استاندار جدید قم به ارث رسید که البته با توجه به باقی ماندن کمتر از یک سال از دولت دهم، امر عجیبی نیست. اما میان انتقال میراث موسی پور به کرم رضا پیریایی، با تغییراتی نیز مواجه بود. دسترسی خبرنگاران به جلسات استانداری همچنان قطع ماند و مهم تر از آن، رویه استاندار قبلی، آن چنان در دفتر استاندار، نهادینه شده بود که پیریایی نیز، این رویه را ادامه داد.

پافشاری بر انجام اموری که بعضا به علت مشکلات اداری، معطل مانده است و تکلیف کردن انجام اموری که از سوی اولیای
ارشد سازمانی به مدیران استان ابلاغ نشده است، از جمله رفتارهایی است که در جلسات بدون خبرنگار استانداری، اتفاق می افتد و وقتی مدیران، درصدد توضیح بر می‌آیند، استاندار محترم به علت نداشتن تخصص در موضوع یا استنباط مقابله با نظرش، درخواست بیرون رفتن آنها از جلسه را مطرح می کند، در حالی که کارگروه‌ها و شوراها، اعضای مشخصی دارند که حضور ایشان الزامی است. از نظر عقلی نیز، کارگروه یعنی محلی که با جمع بندی و ارائه نظر توسط همه اعضا، آنچه به نفع است، تصویب شود نه میل استاندار!

اما اگر خبرنگاران در چنین جلسه‌ای حاضر بودند، قطعا نیازی به بیرون کردن کسی از جلسه نبود، زیرا رسانه‌ها شاهد کم کاری یا بهانه‌جویی مدیران می‌شدند و آن را صادقانه منعکس می‎کردند. از سوی دیگر اگر استاندار نیز حرف نادرستی می‌زد، رسانه‌های استان، جلوی مطالبه نادرست را می‌گرفتند. در حالی که اکنون نه می‌توان حق را به استاندار داد و نه به دیگری.

گاهی اوقات نیز اتفاقات عجیبی می‌افتد، مثلا وقتی قرار بر تصویب اولویت‌های بودجه عمرانی استان می‌رسد، رای‌گیری مخفی انجام می‌شود! عالم و آدم می‌دانند که اولویت بندی یعنی بحث و بررسی و سپس اتخاذ تصمیم احسن. اما اینکه برای تعیین اولویت‌های بودجه عمرانی، رای گیری مخفی به عمل آید، از عجایبی است که تنها در ایران و در قم یافت می‌شود! استانداری قم مجلس نیست و اولویت‌های بودجه هم، طرح یا لایحه بلکه باید براساس نیاز
استان و اقناع یکدیگر تصمیم گرفته شود.

استاندار محترم قم نباید از یاد ببرد که اینجا قم است و لقب ام القرای جهان اسلام را بر خود دارد و حتی رییس جمهور نیز که عالی ترین مقام اداری ایران است، با احتیاط در مورد این استان عمل می‌کند. اگر ایشان صحبت از وفاق بین مدیران استان برای خدمت به مردم می‌زند، شأن و کرامت ایشان را نیز باید رعایت کند، زیرا وی حداکثر تا یک سال دیگر یعنی شهریور 1392 مهمان قم است و بعد از انتخاب رییس جمهور جدید، به احتمال قوی در جای دیگر از ایران اسلامی، به خدمت مشغول خواهد شد.

گفتنی درباره کارگروه‌های تخصصی و شوراهای استانداری قم زیاد است اما به ذکر همین نکات کوچک بسنده می‌کنم و امیدوارم این تذکرات به استاندار محترم که از باب امر به معروف و نهی از منکر که توصیه موکد ائمه معصومین و سفارش امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) است، باعث شود تا تعدادی از خبرنگاران استان به عنوان خبرنگار حوزه استانداری، انتخاب شوند و پس از گذراندن مراحلی که به هر حال برای گزارش چنین جلساتی باید طی شود، در جلسات رسمی کارگروه‌های تخصصی شرکت کنند. اگر چنین شود، رسانه‌های استان به عنوان حامی استاندار محترم، و از جانب مردم، مطالب مردم را از دستگاه‌های اداری با هدایت نماینده عالی دولت در استان، پی‌گیری خواهند کرد.

انتهای پیام /105/
https://qomnews.ir/vdcc.oqoa2bqx1la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما