دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : 11159

تلاش برای مهار ریزگردها در قم

قم نيوز : قم نیوز: پوشش گیاهی در گذشته به صورت یک رینگ سبز دور تا دور شهر قم قابل مشاهده بود که خود عاملی برای پیشگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل شهر بود اما در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله تخریب‌های بی‌رویه، خشکسالی و بعضی اقدامات غیر اصولی و توسعه فیزیکی شهر این رینگ سبز از بین رفته است.
تلاش برای مهار ریزگردها در قم
به گزارش قم نیوز، دریاچه حوض سلطان در گذشته در تمام فصول سال واجد آب بوده است اما اکنون به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، تنها در زمستان و اوایل بهار آن هم به میزان اندک آب در آن دیده می‌شود.

خشک شدن دریاچه‌ها و عدم تامین حقابه‌های آنها موجب ایجاد ریزگردها و ذرات معلق در هوا و در نتیجه آلودگی هوا می‌شود.

آلودگی هوا در داخل شهر نیز مورد استقبال تردد خودروها و به ویژه خودروهای فرسوده قرار گرفت، خودروهایی که با معاینه فنی و استفاده از سوخت استاندارد بیگانه بوده و ۷۰ درصد ایجاد آلودگی داخل شهر مربوط به آنها است.

تشکیل کمیته زیست محیط شهری و برگزاری جلسات مختلف با حضور ارگان‌هایی که توان مقابله با ریزگردها و آلودگی هوا را دارند، نوید تازه‌ای برای برطرف ساختن مشکل ریزگردها است. مدیران دستگاه‌های مختلف و عضو کمیته زیست محیط شهری در گفتگو با خبرنگار مهر از اقدامات صورت گرفته در مورد غربال ریزگردها و ذرات نمکی از هوای شهر می‌گویند.

آمایش سرزمین از تخریب زیست بوم‌ها می‌کاهد
محمودعلی رکنی، مدیرکل محیط زیست استان قم ، تخریب و آلودگی محیط زیست را محصول مدیریت غیر اصولی می‌داند و معتقد است که اگر مدیریت اصولی و استفاده از محیط زیست به صورت منطقی باشد مانع از تخریب خواهد بود.

به گفته او طرح آمایش سرزمین به لزوم جانمایی مناسب برای واحدهای صنعتی در راستای جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها می‌پردازد. بنابراین برای تحقق این امر بحث آمایش سرزمین اهمیت بسیاری دارد زیرا در آمایش سرزمین کاربری‌ها با شرایط سازگار هستند و این امر موجب می‌شود که زیست بوم‌ها تخریب نشوند.

آمایش سرزمین نشان می‌دهد که چه کاربری در آن محیط منطقی است زیرا چنانچه از یک زمین بیش از حد ظرفیت استفاده شود تخریب می‌شود اما تخریب، محصول استفاده غیرمنطقی و مدیریت غیراصولی است.

رکنی می‌گوید: کاشت ۱۲۴ هزار اصله نهال و توسعه پوشش گیاهی به صورت ایجاد پارک‌های محله‌ای و حاشیه پیرامون شهر و ساماندهی واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی از اقداماتی است که می‌تواند در تعدیل درجه حرارت هوای شهر نقش بسزایی ایفا کند.

مبادی ورودی شهر از مسیرهای مختلف مملو از سنگبری‌ها و کوره‌های زغال و... است که باید برنامه‌های هدایت این واحدها به شهرک‌های صنعتی با جدیت دنبال شود.

مدیریت شهری هم برای کاهش آلودگی هوا طرح‌هایی دارد که هر چند هزینه کلان بر دوش این نهاد عمومی مردمی می‌گذارد اما برای اجراشدن این طرح‌ها نیازمند مشارکت و همیاری شهروندان است.

اسقاط ۹۰۰ دستگاه خودرو فرسوده
سیف‌الدین موسوی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در این زمینه می‌گوید: در ۹ ماه گذشته، ۹۰۰ دستگاه خودرو فرسوده و از رده خارج، اسقاط شد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۰۰۰ خوردو دیگر که سوخت ناقص داشته و درصد آلایندگی بیشتری نسبت به خودورهای دیگر دارند، از رده خارج شوند.

در ۵ سال گذشته، مرکز اسقاط خودروهای فرسوده سالانه دو هزار دستگاه از رده خارج کرده است. این مرکز تلاش دارد در شش ماه دوم امسال بحث اسقاط خودروهای سنگین را پیگیری کند.

به اعتقاد موسوی، دفن زباله در خارج از شهر به صورت بهداشتی انجام می‌شود و بر آلودگی هوا تاثیری ندارد اما اگر زمان جمع آوری زباله به طول انجامد و زباله‌ها مدت زمان زیادی در محیط شهری باقی بمانند در آلودگی هوای داخل شهر موثر خواهد بود. اما فعالیت ۱۶۸ دستگاه خودرو شهرداری که به جمع آوری روزانه ۷۰۰ تن زباله مشغول هستند از ابتلا به این وضعیت می‌کاهند.

توزیع ۱۰۰ هزار نهال

حسین رضایی نسب، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری می‌گوید: در سال ۹۱ حدود ۷۶ هکتار توسعه فضای سبز جنگلی پیگیری می‌شود که به صورت جنگل‌کاری پیرامون شهر ـ شامل بوستان‌های زائر، کوثر، خضرا و ... ـ و قطعات ۲۹ هکتاری پردیسان، همچنین سایر معابری که در شهر پردیسان پیش بینی شده است، مورد توجه قرار دارد.

در همین زمینه کاشت نهال در معابر و شوارع اصلی شهر نیز مورد توجه بوده و ۵۰ هزار اصله نهال در این زمینه کاشته خواهد شد.

توزیع ۱۰۰ هزار هکتار اصله نهال در هفته منابع طبیعی به صورت رایگان در بین شهروندان از دیگر اقدامات این سازمان است.

علاوه بر این، بهره برداری از استخر سه راهی خرمشهر با ظرفیت بالغ بر ۳۳۰ هزار متر مکعب آب به ایجاد مخزن ذخیره برای توسعه فضای سبز در بخش غربی قم بسیار کمک می‌کند.

رضایی نسب سرانه کل فضای سبز را ۱۴.۵۷ متر مربع اعلام می‌کند و می‌گوید: سرانه فضای سبز شهری ۲.۹۹ متر مربع و سرانه فضای سبز جنگلی ۱۱.۵۹ متر مربع است.

طرح‌های پیشگری از ریزگردها نیازمند اعتبار
احمد عفتان، مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی قم معتقد است که مطالعات بسیاری در چند سال گذشته آغاز شده تا منشا گرد و غبار در مساحت ۵۱ هزار هکتاری اطراف شهر مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی در این طرح کانون‌های منشا داخلی استان اولویت بندی شده‌اند که بیشتر در مناطق شمالی، شرق و غرب شهر قم قرار دارند. این کانون‌ها مشخص شده تا اقدامات لازم برای مهار وضعیت‌های بحرانی مورد توجه قرار گیرد.

در این کانون‌ها با توجه به گفته کارشناسان، بوته کاری گونه‌های خاص، خودداری از واگذاری معادن و ... صورت می‌گیرد، اما بیشتر فعالیت‌ها در سه سال گذشته در مناطق غربی متمرکز شده است.

عفتان می‌گوید: سال گذشته از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم، عملیات بیابان زدایی ۴۴۷ هکتار و در طرح دیگر ۲۰۵ هکتار در غرب استان انجام شده است. دو هزار هکتار نیز در گذشته نهال کاری شده است که مراقبت و نگهداری از آن مورد توجه است. این اقدامات با عنوان عملیات بیابان زدایی و کنترل ریزگردها صورت گرفته است.

اما آن گونه که عفتان می‌گوید نهال کاری در مساحت ۳۰۰ هکتاری در منطقه غرب منتظر ابلاغ اعتبار است.

علاوه بر این، مطالعات شرق شهرستان قم نیز به مساحت ۲۱ هزار هکتار انجام شده و در دست بازنگری است، که در این زمینه موضوع تامین اعتبارات مطرح است.

مدیرکل منابع طبیعی از ساخت پارک جنگلی ثامن الائمه واقع در شمال شرق قم خبر می‌دهد و می‌گوید: ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز جنگلی، طاق زار و پارک‌های جنگلی در حاشیه شهر به صورت متراکم وجود دارد که با فضاهای سبز پراکنده ۱۳ هزار هکتار خواهد بود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcgyq9q.ak9qn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما