پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 11894

جشنواره جابر بن حیان فرصتی برای خلاقیت

قم نيوز : قم نیوز: جشنواره علمی جابر بن حیان به منظور پرورش خلاقیت و استعداد دانش آموزان چندسالی است که در مدارس برگزار می‌شود.
جشنواره جابر بن حیان فرصتی برای خلاقیت
به گزارش قم نیوز، فاطمه در حال توضیح دادن طرح خود به داوری است که برای ارزیابی آنچه بچه‌ها برای جشنواره تهیه کرده و به عبارتی ساخته‌اند درمدرسه حضور یافته است، آنچنان با آب و تاب در حال توضیح دادن و پاسخگویی با سئوالات است که گویی از پایان نامه دکتری خود دفاع می‌‌کند. دیگر بچه‌ها نیز به دور او حلقه زده‌اند و منتظرند تا نوبت آنها نیز برسد تا آنچه که به عنوان خلاقیت دارند را به رخ بکشند، کاری که هر کدام از آنها سعی دارند در مقابل طرح دیگر همکلاسی های خود انجام دهند.

نگاهی به آثاری که در نماز خانه مدرسه گردآوری شده حاکی از خلاقیت فراوان دانش آموزانی است که در عصر ارتباطات و اطلاعات عمر خود را سپری می‌کند و آنچه در معرض دید قرار گرفته است نیز حاکی از عمق استعداد و توانایی دانش آموزان آینده سازی است که سال‌های بعد باید این توانایی و خلاقیت و همراهی با عصر ارتباطات را برای آبادانی و پیشرفت کشور استفاده کنند.

نماز خانه مدرسه مکتبی قم میزبان تعدادی از داورانی است که برای داوری آثار تهیه شده دانش آموزان برای جشنواره جابر بن حیان در این مدرسه حضور یافته‌اند.

این جشنواره چند سالی است به منظور نهادینه کردن تحقیق، پژوهش، تقویت حس کنجکاوی و اشتیاق به تحصیل در دانش آموزان دوره ابتدایی و پرورش قدرت تفکر آنان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

طرحی از باکتری‌ها و گلبول‌ها، باغ وحش ویروس‌ها، طرحی از نحوه فعالیت آتش فشان‌ها، تحقیقاتی در زمینه محیط زیست و آلودگی هوا، ماکت‌هایی از تفاوت زندگی روستایی و عشایری از جمله خلاقیت‌ها و ساخته‌های دانش آموزان است که در این جشنواره ارائه شده است.

آثاری که در این جشنواره انتخاب می‌شوند پس از طی مراحل مدرسه، ناحیه و استانی راهی مرحله کشوری می‌شوند تا بهترین آنان انتخاب شود اما با توجه به طرح‌های ارسالی و خلاقیت‌هایی که در این دانش آموزان با این سن کم دیده می‌شود به نظر میرسد همه این طرح‌ها شایسته تقدیر باشند، مطلبی که مدیر مدرسه دخترانه مکتبی نیز بر آن تأکید دارد و با اشتیاق از طرح‌های دانش آموزان مدرسه خود سخن گفته و همه آن‌ها را شایسته تقدیر می‌داند.

سکینه قرائتی ضمن تاکید بر قدردانی از تمام دانش آموزان مدرسه که در این جشنواره شرکت دارند تقدیر از آنان را موجب دلگرمی و شرکت هرچه توانمند این دانش آموزان در جشنواره‌های آتی می‌داند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره علمی جابر بن حیان، چنین اقداماتی را موجب شکوفایی توانایی و استعدادهای دانش آموزان دانسته که قدرت تفکر و اندیشه را در آنان بارور خواهد کرد.

مدیر مدرسه دخترانه مکتبی با اشاره به ساخت برخی از طرح‌ها به شکل گروهی، انجام فعالیت‌‌های گروهی را برای ورود هر چه بهتر دانش آموزان در اجتماع و فعالیت آنان در آینده تأثیرگذار می‌داند.

معاون آموزش ابتدایی ناحیه دو قم که برای داوری طرح های دانش آموزان این مدرسه حضور یافته است، ضمن ابراز رضایت از طرح هایی که توسط دانش آموزان این مدرسه ارائه شده است، پرورش خلاقیت، پژوهشگری و توجه دانش آموزان به نوآوری و تقویت روحیه همکاری و انجام فعالیت‌های گروهی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره جابر بن حیان عنوان کرد.

وی در عین حال ابراز داشت: جشنواره جابربن حیان به منظور پیش زمینه ای برای بروز خلاقیت در دانش آموزان است تا آنان بتوانند در سالهای آینده حضور پررنگی در جشنواره خوارزمی داشته باشند.

فریبا گائینی با بیان اینکه این جشنواره در مرحله مدرسه در استان قم در حال داوری است از شرکت ۳۴ مدرسه ناحیه دو قم در این جشنواره خبر داد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تقریبا هر روز یکی از مدارس این ناحیه جشنواره‌های مرحله مدرسه را برپا می‌کنند و مسئولان برای داوری در مدارس حضور می‌بایند.

معاون آموزش ابتدایی ناحیه دو قم داوری درباره طرح و انتخاب بهترین را به معنای قهرمان پروری ندانست و تاکید کرد همه دانش آموزانی که با بروز خلاقیت و استعداد خود طرح‌های مختلف را به جشنواره ارائه داده‌اند شایسته تقدیر هستند.

حضور تعدادی از مادران در کنار فرزندان خود در این جشنواره نیز از جمله نکات برگزاری جشنواره در این مدرسه است، برخی از مادران با پختن برخی از غذاهای محلی نیز جشنواره کوچکی را در گوشه‌ای از سالن برگزار کرده‌اند.

محمد صادق حیدری از کارشناسان سلامت ناحیه دو قم است که برای داوری غذاهایی مادران دانش آموزان در این مدرسه حضور یافته، وی ضمن تقدیر از طرح‌هایی که دانش آموزان در این جشنواره ارائه داده‌اند حضور مادران در کنار فرزندان و مشاهده آثار و به عبارتی آنچه فرزندانشان خلق کرده‌اند را موجب دلگرمی و امیدواری آنان نسبت به آینده کودکانشان دانست.

وی همچین پخت غذاهای سنتی و آشنایی دانش آموزان با برخی از غذاهای محلی را موجب توجه و آشنایی آنان با غذاهای سنتی و ایرانی عنوان کرد.

مادر یکی از دانش آموزان ضمن ابراز رضایت از حضور فرزندش در این جشنواره بیان کرد: قطعا حضور در این جشنواره و ارائه طرح توسط دانش آموزان در افزایش اعتماد به نفس آنان و حضور بهتر دانش آموزان در عرصه‌های مختلف تاثیر فراوانی خواهد داشت.

وی به جنب و جوش فرزندش برای شرکت و ارائه طرح در این جشنواره اشاره داشت و گفت: ایده‌هایی که از سوی دانش آموزان ارائه شده و تفکر و خلاقیت فراوانی که در ساخت برخی از طرح‌ها دیده می‌شود حاکی از توانایی‌های فراوان دانش آموزان است.

به نظر می‌رسد برگزاری چنین جشنواره‌هایی و گسترش و حمایت از طرح‌ها و تشویق دانش آموزان می‌تواند در رشد و شکوفایی آنان تأثیر فراوانی داشته باشد.

جنب و جوش دانش آموزان و تفکر در چهره‌های آنان نشان می‌دهد که این آینده سازان به چه میزان از آنچه که برای آن تلاش فراوان داشته اند رضایت دارند و حتی برخی از آنان از هم اکنون در حال ایده پردازی برای سالهای آینده هستند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcc04qs.2bqso8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما