پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : 14909
با آلوده شدن آب:

30 نفر از اهالی روستای خاوه در قم راهی بیمارستان شدند.

قم نيوز : قم نیوز: همان لحظه اول، در صدایش استرسی بود که چند ثانیه‌ای بعد به خشمی لرزان بدل شد. صدای نگران‌کننده پدری که از بیمارشدن فرزندنش سخت نگران است. می‌گوید تا چند سال باید مشکلات بی‌آبی، کم آبی، قطعی آب و طمع بد آب روستای خاوه را تحمل کنیم؟ چرا مسئولان به فکر نیستند حتما باید پای جان کسی در میان باشد.
30 نفر از اهالی روستای خاوه در قم راهی بیمارستان شدند.
 به گزارش قم نیوز، یکی از اهالی روستای خاوه قم از بیمار شدن حدود 30 نفر از اهالی این روستا خبر داد و گفت: به دلیل آب غیر بهداشتی در این روستا در چند روز پیش بیماری بین این اهالی شایع شده است.
 
وی افزود: این بیماری باعث بروز تب، حالت تهوع و اسهال شده است که مرکز بهداشت آلودگی میکروبی آب روستا را تایید کرده است.
 
با شنیدن این خبر برای جویاشدن از وضع آب غیربهداشتی و بیماران مبتلا، با چند تن از افرادی که فرزندانشان و خودشان دچار این بیماری شده‌اند گفتگو کردیم.
 
یکی از اهالی روستای خاوه اظهار کرد: چند روز پیش دستگاه کلرزن که سر چاه آب روستا نصب بود، خراب شد که در پی قطعی آب، آلودگی آن هم برای اهالی روستا مشکل ایجاد کرده است و حدود 30 نفر از اهالی روستا دچار بیماری شده‌اند.
 
وی افزود: اهالی روستای خاوه آلودگی آب را به شرکت آب و فاضلاب روستایی اعلام کرده‌اند تا مسئولان برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشند.
 
نزدیکی چاه آب با فاضلاب خانه‌ها
 
دیگر اهالی روستای خاوه، علت آلودگی آب را پایین آمدن آب آشامیدنی دانست و گفت: چند سال است مردم روستای خاوه با مشکل نبود آب بهداشتی مواجه هستند و در کنار دادن پول برای لوله کشی باید آب معدنی استفاده کنند که این خود هزینه‌بر است.
 
وی اظهار کرد: آب تامین شده روستای خاوه از چاهی در کف رودخانه است که در اطراف آن خانه‌های مسکونی قرار دارد که امکان مرتبط بودن آب شبکه روستایی به آب فاضلاب خانه‌ها زیاد است.
 
یکی دیگر از اهالی روستای خاوه که دو فرزندش دچار بیماری شده‌اند گفت: چند روز است فرزندانم را به دکتر می‌برم و پزشک از خوردن آب و حتی مصرف کردن آن برای شست‌وشو و حمام رفتن هم خوداری کرده است.
 
وی ادامه داد: آب جوشیده و آب معدنی برای استفاده ما تجویز شده که من آب بهداشتی را از مزرعه و خرید آب معدنی تامین می‌کنم.
 
حرف دل اهالی روستای خاوه این است که حق تمام افرادی که در این روستا زندگی می‌کنند آب آشامیدنی بهداشتی است نه اینکه در تابستان به دلیل چند برابر شدن ساکنان روستای خاوه - از 400 به 1500 خانوار - آب برای 2 ساعت وصل شود، یا در زمستان به دلیل کمبود آب و ترس از ترکیدن کنتورهای آب، آب قنات را به چاه وصل کنند، که با مراجعه به شورای اسلامی روستا و شرکت آب منطقه‌ای و... هیچ اتفاقی نیفتد.
 
قطعی و کمبود این نعمت خدادادی و این مایه حیات زندگی برای نگرانی اهالی روستا بس نیست که چند روز گذشته مشکل آلودگی آب روستا به آن اضافه شده است. در این میان خبرنگار ما موضوع را از مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان قم جویا می‌شود.
 
تردید درآلودگی آب
 
حسن ایزانلو در پاسخ به سئوال درباره غیربهداشتی بودن آب روستای خاوه و شیوع بیماری از طریق آب اظهار کرد: با توجه به آزمایش‌های آب و فاضلاب روستایی این آلودگی میکروبی در آب روستای خاوه نشان داده نشده است.
 
وی افزود: منابع آلودگی که باعث بیماری می‌شود زیاد است که یکی از این منابع، آب است ولی آزمایش های گرفته شده، آلودگی آب را نشان نداده است.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی بیان کرد: اگر منشا این بیماری آب شبکه باشد حتما برای تامین آب بهداشتی اقدام خواهیم کرد.
 
ایزانلو با اشاره به فصل تابستان و مهاجرت افراد به روستای خاوه عنوان کرد: یکی از دلایل کمبود آب این روستا در فصل تابستان مهاجرت افراد و آبیاری باغ و باغچه‌ها از شبکه آب و فاضلاب روستایی است.
 
وی با بیان اینکه باید مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهیم تصریح کرد: افراد نباید از این آب آشامیدنی برای آبیاری باغ و باغچه خود استفاده کنند.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی به تامین آب روستا از چاه اشاره کرد و گفت: تا حدی حریم‌ها در اطراف چاه رعایت شده است اما مردم باید حریم اطراف چاه را رعایت و از ساختن خانه در اطراف آن جلوگیری کنند.
 
ایزانلو یادآور شد: اگر مشکل بیماری تعدادی از افراد روستای خاوه از آلودگی آب باشد در کوتاه ترین مدت ممکن، آب این روستا میکروب زدایی می‌شود.
 
اهالی روستای خاوه تا چند روز دیگر هم صبوری می‌کنند تا با در میان آمدن خطر جان افراد، اتفاقی برای آب این روستا بیافتد!


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdccooqs.2bq0x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما