يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : 27396
گزارش قم نیوز از نود و هفتمین جلسه شورای شهر قم؛

تونل مترو در 3 ماه فقط 800 متر پیشرفته کرده است / پرداخت وام اخذ پایان‌کار به قمی‌ها تصویب نشد

قم نيوز : قم نیوز: نود و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به بررسی موضوعات مختلفی از جمله پرداخت وام پایان کار به مردم قم و بررسی پیشرفت مترو اختصاص داشت که در نهایت اعضای شورای شهر با پرداخت وام با سود بالا به قمی‌ها مخالفت کردند و یکی از اعضای شورای شهر از پیشرفته 800 متری پروژه مترو در طول 3 ماه خبر داد.
تونل مترو در 3 ماه فقط 800 متر پیشرفته کرده است / پرداخت وام اخذ پایان‌کار به قمی‌ها تصویب نشد
به گزارش خبرگزاری قم نیوز، نود و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم صبح امروز با حضور اعضای شورای ‌شهر قم و محمد دلبری، شهردار قم پس از سه هفته برگزار شد.
در این جلسه موضوعاتی همچون دریافت وام توسط مردم برای پرداخت هزینه پایان کار ساخت‌وسازها و راهکارهای کاهش ساخت‌وسازهای غیرمجاز بررسی شد.
ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه جلسه‌ای با حضور علما و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی برگزارشده است اظهار داشت: در این جلسه مشکلات و مسائل مربوط به تخریب‌های اتفاق افتاده در رودخانه قم بررسی و در جهت حل مشکل گام‌های مثبتی برداشته شد.

تخلفات چند باره در ساخت و سازها

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر لوایح گروه برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم را در جلسه علنی مطرح و از اعضا درخواست رأی کرد.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه بابیان اینکه پرونده‌هایی که رأی قبلی تأیید شده برای تخلف آن‌ها صادرشده است بدون توجه به این حکم اقدام به ساخت‌وساز در بخش‌های دیگر دارند و به‌ این‌ ترتیب مشکلات چندباره‌ای را برای ما ایجاد می‌کنند.
وی با بیان اینکه یکی از معضلات کمیسیون برنامه و بودجه ماده 100 است، خاطرنشان کرد: ما لایحه‌ای را مطرح کردیم که بر اساس آن شهرداری نمی‌تواند پس از تأیید تخلف ساختمانی تأییدشده اجازه دهد تخلف جدید صورت بگیرد و دومرتبه برای آن مهلت گرفته شود. بنابراین لایحه مالکان نمی‌توانند از این به بعد پس از صدور رأی توقف ساخت‌وساز پرونده تخلف جدیدی را در شورای شهر مطرح کنند.
وحید شایسته نیک عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه معتقدم لزومی ندارد در این مورد مصوبه داشته باشیم افزود: این‌یک مورد قانونی است و برای تأکید هم لازم نیست دومرتبه ما چیزی را تصویب کنیم و از بدیهیات است و با اجرای قانون نیازی به مطرح کردن این لایحه نیست.
آتش زر خاطرنشان کرد: این موضوع در جلسات ما مکرر اتفاق افتاده است و به همین دلیل است که مجبور شدیم دومرتبه برای آن لایحه‌ای را مطرح کنیم.
این لایحه به رأی اعضا گذاشته شد که با اکثریت موافق آرا به تصویب رسید.

وام  پایان کار با سود 14 یا 28 درصد رای نیاورد
حجت الاسلام آتش زر طرحی را که در ارتباط با اقساط مربوط به دریافت پایان کار توسط مالکان بود را به جلسه مطرح کرد و گفت: پیش‌ از این افرادی که تمایل به دریافت پایان کار داشتند تا زمانی که مبلغ را کامل پرداخت نمی‌کردند، پایان کار نمی‎گرفتند.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: با تصویب این لایحه مردم می‌توانند با مراجعه به بانک اقدام به دریافت وام کنند که در این صورت بانک هزینه را نقدی به شهرداری می‌پردازد و پایان کار صادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه رای‌زنی‌هایی با بانک شهر در این مورد صورت گرفته است گفت: دو فقره چک ضمانت از مردم دریافت می‌شود و وام با 14 در صد سود به مردم پرداخت‌شده و از این به بعد این بانک طرف با مردم می‌شود.
مصطفی مولایی با بیان اینکه افرادی که نیاز به تقسیط دارند معمولاً افرادی هستند که وسع مالی کم دارند گفت: باید سازوکاری مناسب برای آن‌ها در نظر گرفته شود.
حسن صبوری معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری قم با بیان اینکه با این کار بخشی از کار را که به عهده ما بود را به بانک سپرده‌ایم گفت: بانک می‌تواند به‌این‌ترتیب چک‌های دریافتی از مردم را بررسی کند و از کار شهرداری در این بخش می‌کاهد.
آتش زر با عنوان اینکه از دو طریق کار را به بانک می‌سپاریم افزود: در روش اول بانک برای وصول اقساط از مردم 4 درصد کارمزد دریافت می‌کند و در مورد دوم نیز 15 درصد سود بابت پرداخت کل هزینه به‌عنوان وام به فرد دریافت می‌کند و کل بدهکاری مردم را به شهرداری می‌پردازد.
محمدرضا ملکی بابیان اینکه باید بررسی بیشتری صورت گیرد تا ببینیم با توجه به اینکه 15 میلیون از هر 100 میلیون وام توسط شهرداری پرداخت می‌شود، این 14 درصد سود به 85 میلیون بر می‌گردد یا به 100 میلیون گفت: نباید بابت دریافت پول خود به مردم ضربه وارد کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: به نظر من می‌توان با بانک رایزنی کرد تا این سود را کاهش دهد و باید این ابهام برطرف شود که چه میزان سود به وام تعلق می‌گیرد، زیرا در صورتی که سود 14 درصد به 100 میلیون تعلق گیرد برای مردم برابر با سود 28 درصد برای مقدار 85 میلیون محاسبه می‌شود.

نوبت سخن گفتن در شورای شهر رعایت شود
نعمت‌الله عواطف رستمی با انتقاد از رعایت نشدن نوبت‌ها در جلسه شورا و اهمیت ندادن به آن در شورا تصریح کرد: ما باید کار را برای مردم تسهیل کنیم و با این کار به مردم زحمت بیشتری می‌دهیم و برای گرفتن وام نیز مسیر طولانی است که به مردم تحمیل می‌شود.
مقیمی با اشاره به اینکه در این کار خدمت به شهرداری شده است و ظلم بزرگی به مردم شده است خاطرنشان کرد: با مؤسسات دیگری که قرض‌الحسنه هستند صحبت شود تا بتوانیم بدون سود و راحت‌تر به کار مردم رسیدگی کنیم.
ذاکریان با بیان اینکه مردم خودشان در زمان‌هایی که تخفیف می‌دهند به دنبال گرفتن وام هستند و با همین میزان سود وام دریافت می‌کنند، افزود: ما اینجا این کار را سازمان‌دهی و هدفمند می‌کنیم.
با نظر شورا و با توجه به اینکه مقدار سود بانک برای این وام به طور کامل شفاف مطرح نشده بود، این لایحه کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت تا بعد از بررسی بیشتر در صحن شورا مطرح شود.

پاداش مدیر و کارکنان شهرک صنوف نیز رای نیاورد

لایحه مربوط به اخذ مجوز پاداش به مدیر و کارکنان شهرک صنوف به مبلغ صد میلیون ریال از محل ماده 17 لایحه دیگری بود که در جلسه مطرح شد.
محمد دلبری با اشاره به اینکه در این منطقه و در شهرک صنوف کارهای عمرانی زیادی انجام‌شده است خاطرنشان کرد: شهرداری درخواست دارد تا افرادی که در این بخش فعالیت کرده‌اند، این ده میلیون تومان را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.
این لایحه به رأی اعضا گذاشته شد و با اکثریت آرای مخالف تصویب نشد.

شورای شهر قم 4 میلیون تومان به مددجویان کمیته امداد کمک کرد
سپس لایحه مربوط به اخذ مجوز مربوط به پرداخت 4 میلیون تومان برای اعزام 20 نفر از مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره) به مشهد مقدس با 13 رای موافق تصویب شد.
مصطفی سعادت طلب با بیان لایحه‌های کمیسیون زیربنایی افزود: از این‌ پس پروژه‌های کلان بیشتر موردبررسی قرار می‌دهیم و به همین جهت در ابتدای ارائه لوایح این کمیسیون گزارشی از مهم‌ترین وقایع فنی شهر ارائه می‌دهیم.
عضو هیئت‌ رئیسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه پروژه مترو دارای پیشرفت خوبی بودهاست خاطرنشان کرد: جبهه میدان ولی‌عصر(عج) فعالیت خوبی را داشته است.
وی افزود: در سه ماه فعالیت از خرداد تا شهریور پروژه مترو روزانه تنها 3 متر پیشرفت داشته است که خوشبختانه در سه‌ماهه بعدی یعنی از شهریور تا آبان شاهد پیشرفت 800 متری در این پروژه بوده‌ایم.
سعادت طلب لایحه‌ای مربوط به منطقه‌ای واقع در بلوار فردوسی و حکیم را مطرح کرد و گفت: توافقات خوبی در مورد این زمین داشته‌ایم و این زمین برای ایجاد فضای سبز مناسب است.
عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه این منطقه جزو مهم‌ترین شارع قم در جنوب شهر است افزود: 60 درصد سهم شهرداری و 40 درصد سهم مالک در این لایحه در نظر گرفته‌شده است و توافق خوبی است و مساحت این زمین نیز 72 هزار مترمربع است.  این لایحه بارأی اعضا تصویب شد.

سپس توافقنامه غلامرضا دخانچی مالک پلاکی در بلوار خلیج مقابل پمپ‌بنزین با اکثریت موافق آرای اعضا تصویب شد و با تصویب برخی لوایح دیگر نود و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم پایان یافت.

انتهای پیام/105
https://qomnews.ir/vdcg3w9x.ak9uy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما