سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : 29884
گزارش قم‌نیوز به مناسبت ولادت پنجمین آفتاب امامت:

امام باقر (ع)؛ بزرگ‌ترین تأثیر علمی و عملی را در جامعه داشت

الهام گرفتن از خط و مشی امام محمد باقر(ع) نیاز جامعه اسلامی
قم نيوز : قم‌نیوز: امروزه قسمتی از شرایط جامعه ما شبیه شرایط زمان امام باقر (ع) است، امروزه مذاهب و گروه‌های مختلفی تحت عنوان اسلام سردرآورده‌اند و عرض اندام می‌کنند و صد‌ها هزار شبهات دینی وجود دارد که ما می‌توانیم با بالابردن علوم معارف اسلامی و با الهام گرفتن از‌‌ همان خط و مشی امام باقر (ع) راه درست را به مردم نشان دهیم.
امام باقر (ع)؛ بزرگ‌ترین تأثیر علمی و عملی را در جامعه داشت
به گزارش قم‌نیوز، ابوجعفر، امام محمدباقر (ع) پنجمین آفتابی است که بر افق پرنور امامت، جاودانه درخشید.

زندگی پرنور و برکت امام محمدباقر(ع)، سراسر دانش و ارزش بود و از همین روی «باقرالعلوم» نامیده شد؛ یعنی شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت.

امام محمدباقر (ع) خورشیدگونه، در عصر حاکمیت
جور و پراکندگی اندیشه‌های دینی امت اسلام چشم به جهان گشود تا پیام آور و احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) باشد.
امام باقر (ع) در روزگار خود، بزرگ‌ترین تأثیر علمی و عملی را برای جامعه خویش داشت.

حضور در مجامع علمی و تأسیس جلسات فرهنگی، یکی از بهترین و ارزنده‌ترین نوع حضور در جامعه و خدمت به اجتماع مسلمانان به شمار می‌آید؛ محققان بر این عقیده‌اند که امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در حقیقت بنیانگذار دانشگاه اهل بیت هستند که حدود شش هزار رساله علمی از دانش آموختگان آن به ثبت رسیده است.
ایشان از کودکی به «شکافنده دانش‌ها» شناخته شده، سرآمد بزرگان علمی روزگار بود؛ تا آنجا که در ستایش دانش او شاعران قصیده‌ها سروده و نویسندگان قلم بر خروار‌ها کاغذ راندند.

آوازه شهرت آن امام بزرگ تا دوردست‌های سرزمین اسلام رسیده بود. راوی می‌گوید: «دیدم در حلقه درس او مردم خراسان حضور دارند و اشکالات علمی خود را مطرح می‌کنند».
امام باقر (ع) به پیروان خود هشدار می‌داد که مبادا به دلیل سختی‌های راه حق، از آن دست بردارند.

ایشان می‌فرمود: «نفست را بر طریق حق و سخن حق، شکیبا و استوار بدار؛ زیرا کسی که چیزی از حق را (به دلیل مشکلات آن) انکار کند و از آن چشم بپوشد، دو چندان
آن مشکلات و محرومیت (را در طریق باطل) خواهد چشید»

امام باقر (ع)؛ شکافنده علم
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم بااشاره به یکی از ویژگی امام محمد باقر (ع) که دوست و دشمن به آن اغراق می‌کردند، می‌گوید: امام باقر (ع) شکافنده در علم، دانش و منبع احکام الهی و مخزن انوارحکمت الهی بودند.

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری می‌افزاید: امام محمد باقر (ع) باوجود اینکه ویژگی‌های متعددی داشتند اما به شکافنده علم مشهور شدند.

وی بابیان اینکه هر امامی در زندگی خود یک الویتی را بسته به شرایط جامعه انتخاب می‌کرد و بحث سلیقه در میان نبود، عنوان می‌کند: امام محمد باقر (ع) به دلیل اینکه احساس کرد در آن زمان زمینه قیام مسلحانه فراهم نیست و سرزمین‌های مختلفی فتح و ملحق به سرزمین‌های اسلامی شده‌اند و شبهات و آداب
و رسوم مختلف وارد اسلام شده است معارف اسلامی را تبین کردند.

تبین معارف دین بهترین اقدام امام باقر (ع)

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم فشار سیاسی در آن زمان روی امام باقر (ع) کم بود به همین دلیل امام (ع) می‌توانست روی بحث تبین معارف دینی یک فرصتی را داشته باشد و بهترین اقدام امام باقر (ع) در آن زمان تبین معارف دین بود.

ضمیری بیان می‌کند: قبل از امامت امام محمد باقر (ع) بحث قیام کربلا مطرح بود و فرصت و شرایط برای تبین دین محیا نبود اما در زمان امام محمد باقر (ع) فشار سیاسی کمتر بود و اقتضای زمانه جامعه اسلامی هم این رامی طلبد.

وی بااشاره به اینکه در زمان پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) هنوز دین برای مردم به صورت علمی تعریف نشده بود، تصریح می‌کند: در این شرایط امام باقر (ع) تصیم گرفت دانشگاه اهل بیت (ع) را راه
اندازی کند و حوزه‌های علمیه را رونق دهد و شاگردانی از اقصی نقاط کشور اسلامی در مکتب امام محمد باقر (ع) زانو بزنند و امام باقر (ع) توانست اسلام را تبین کند و خطوط انحرافی که پیش آمده بود را بزداید.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم بابیان اینکه علم و دانش در زمان امام محمدباقر (ع) رشد قابل توجهی پیدا کرد، می‌گوید: مهم‌ترین اقدام امام محمد باقر (ع) علاوه بر گسترش علوم، تربیت شاگردان قوی و برجسته‌ای بود که ادامه دهنده راه ایشان باشند.

امام صادق (ع) فرمود: که اگر زراره و امثال زراره‌ها نبودند میراث علمی پدرم از بین رفته بود.

امروزه قدرت هر جامعه به رشد علمی آن جامعه است
ضمیری بااشاره به اینکه امروزه قدرت هر جامعه به رشد علمی آن جامعه است، عنوان می‌کند:
امروزه اگر جامعه‌ای بتواند در علم، فناوری، تکنولوژی رشد کند از قدرت بالایی برخوردار می‌شود.

وی بابیان اینکه امروزه قسمتی از شرایط جامعه ما شبیه شرایط زمان امام باقر (ع) است، خاطرنشان می‌کند: امروزه مذاهب و گروه‌های مختلفی تحت عنوان اسلام سردرآورده‌اند و عرض اندام می‌کنند و صد‌ها هزار شبهات دینی وجود دارد که ما می‌توانیم با بالابردن علوم معارف اسلامی و با الهام گرفتن از‌‌ همان خط و مشی امام باقر (ع) راه درست را به مردم نشان دهیم.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم امروزه باید در جامعه اسلامی ما افرادی همچون امام محمد باقر (ع) و شاگردانشان باشند که این شبهات را از اسلام و قرآن بزدایند و یک نهضت علمی مثل نهضت امام باقر (ع) ایجاد شود.
ضمیری می‌افزاید: با وجود دشمنان اسلام ما از دیگر ائمه (ع) روایات بسیار کم در دست داریم اما امام محمد باقر (ع) با برقراری نهضت علمی توانستند جامعه را از جهالت بیرون بیاورند.

به عقیده وی در جامعه کنونی ما نیاز است با اصلاح امور مکتب اسلام و آموزه‌های اهل بیت (ع) را روز به روز به جامعه بشری ارائه دهیم.

انتهای پیام/
گزارشگر :
https://qomnews.ir/vdcayanu.49noa15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما