دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : 29947
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

از مشکلات عمده مرکز رشد دانشگاه قم تا حضور دائم در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری

قم نيوز : قم نیوز: در چهارمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قم، مسئولان مربوطه به ارائه گزارشی در ارتباط با مشکلات و موانع کارآفرینی مرکز رشد دانشگاه قم و پیگیری موارد مطرح شده پرداختند.
از مشکلات عمده  مرکز رشد دانشگاه قم تا حضور دائم در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری
به گزارش قم نیوز، چهارمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان صبح امروز در مرکز رشد دانشگاه قم با ریاست ذبیح‌الله عبداللهی برگزار شد.

در ابتدای جلسه ذبیح الله عبداللهی معاون برنامه‌ریزی، اداری مالی فرمانداری بابیان اینکه مرکز رشد مرکز دانشگاه قم مرکز ایده‌ها است اظهار داشت: مرکز رشد دانشگاه قم مرکزی است که ایده‌ها در آن به‌صورت آزمایشگاهی مطرح و سپس به طرح تبدیل می‌شود.

سپس سید مهدی مدبری مدیر مرکز رشد دانشگاه قم به بیان گزارشی در ارتباط با مرکز رشد دانشگاه قم پرداخت.

مدیر مرکز رشد دانشگاه قم گفت: مرکز رشد دانشگاه قم کارهای بزرگی را در مرکز و حتی در سطح ملی شکل داده است و مرکز رشد دانشگاه قم جزء سه مرکز رشد کشوراست.

مدبری تصریح کرد: باید گفت که در حال حاضر ۶۲ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی داریم که از این تعداد نزدیک به ۲۳ هزار نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند و حدود ۷۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل زیر سی سال داریم.

مدیر مرکز رشد دانشگاه قم بابیان اینکه ۴۲ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند و این آمار نگران‌کننده است گفت: وظیفه ما تسهیل و تسریع در تجاری‌سازی ایده‌های مطرح‌شده است و متولی آن فناوری کشور وزارت علوم است.

رتبه 130 جهانی در زمینه فضای کسب و کار

در ادامه جلسه وحید شیخ‌الاسلامی معاون مرکز رشد دانشگاه قم با ارائه گزارشی به موانع کارآفرینی در ایران پرداخت.

معاون مرکز رشد دانشگاه قم تصریح کرد: فضای کسب‌وکار با توجه به آمار و ارقام جهانی مطلوب نیست و کشور ما ارسال ۲۰۱۴ رتبه ۱۳۰ را در سطح جهان داشته است.

شیخ‌الاسلامی آموزش‌های نامناسب، عدم پذیرش تغییر و انجماد فکری، عدم اعتمادبه‌نفس و خودباوری، نظام‌های ناکارآمد بروکراتیک، تمایل به همرنگی و ترس از متفاوت عمل کردن، ضعف در کار تیمی، ترس و روحیه محافظه‌کاری، رخوت اجتماعی و ایده آلگرایی به‌جای عمل‌گرایی، عدم استفاده صحیح از منابع انسانی، ضعف و شناسایی منابع مالی، عدم استفاده صحیح از منابع مالی را ازجمله موارد موانع کارآفرینی در ایران بیان کرد که کارشناسان مرکز رشد در پی برداشتن این موانع هستند.

معاون مرکز رشد دانشگاه قم با اشاره به تاریخچه فعالیت این مرکز بیان کرد: شروع فعالیت مرکز رشد دانشگاه قم از سال ۱۳۸۴ بوده است تاکنون ۹۵۱ ایده ثبت‌شده است و ۶۵۲ میلیون تومان حمایت مالی داشته‌ایم که در این میان ۲۲۰ میلیون تومان به مرکز بازگشت داشته است.

شیخ‌الاسلامی افزود: مرکز رشد دانشگاه قم از طریق صندوق کارآفرینی امید بیش از ۴۵۰ میلیون تومان حمایت مالی شده است.

وی بابیان اینکه ایده‌ها به تفکیک سال نشان می‌دهد که در سه سال گذشته یک رکود دیده می‌شود خاطرنشان کرد: از میان این ایده‌ها ۴۰ درصد آن مربوط به ایده فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

معاون مرکز رشد دانشگاه قم خاطرنشان کرد: مرکز رشد دانشگاه قم اولین فن بازار منطقه ایران است اما باید گفت که فقدان فضای تولید یکی از مشکلات مراکز رشد است.

مشکلات عمده مرکز رشد دانشگاه قم

سپس سید مهدی مدبری مدیر مرکز رشد دانشگاه قم کمبود نقدینگی جهت تأمین سرمایه ثابت و در گردش، ضمانت‌نامه‌های سنگین وام‌های موجود، دشواری دریافت وام، کمبود نیروی انسانی متخصص پایدار، نداشتن فرصت کافی برای مدیریت همه‌جانبه کسب‌وکار و نداشتن طرح مشخص و مدرن برای بازاریابی محصول را ازجمله مشکلاتی دانست که مرکز رشد دانشگاه قم با آن مواجه است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه قم بیان کرد: سه درخواست از کمیته کارگروه اشتغال داریم نخست اینکه؛ تعدادی از واحدهای فناورنیاز به استفاده از سوله‌های کارگاهی دارد همچنین تأمین منابع مالی دومین درخواستی است که مرکز رشد دانشگاه قم از کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان دارد این که تعدادی از واحدهای فناور که در صف جذب منابع مالی از صندوق کارآفرینی امید هستند تسریع در کار صورت بگیرد.

مدبری سومین درخواست مرکز رشد را چنین عنوان کرد: خرید محصول توسط ادارات و سازمان‌ها است و درخواست می‌کنیم تعدادی از واحدهای فناور که متقاضی فروش محصول هستند محصولاتشان به فروش رود.

ارائه پیشنهادات جهت توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری مرکز رشد

در ادامه جلسه پیشنهاد‌هایی از سوی جمع حاضر جهت توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری مرکز رشد دانشگاه قم ارائه شد.

در ادامه جلسه عبداللهی معاون برنامه‌ریزی، مالی اداری گفت: قراربراین باشد که اگر لیست تولیدات داده شود دستگاه‌های مربوطه بعدازاین شرکت‌ها خرید کنند.

رقیه صادق نیا سرپرست بانک صنعت و معدن گفت: بحث فروش و مدیریت مالی ازجمله راه‌های کسب بازار مالی است باید یک مرکزی تشکیل شود تا به پژوهشگران کمک کنند و به سرمایه‌گذاران معرفی کنند و باید گفت تنها راه‌حل تأمین اعتبار از طریق بانک‌ها نیست.

نماینده صندوق توسعه ملی شرکت‌ها بابیان اینکه مراکز رشد صرفاً با دریافت تسهیلات مشکلاتشان حل نمی‌شود خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های مراکز رشد تقویت شود تا مشکلات حل شود.

قرار بر این شد که از اعتبار صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجهی در نظر گرفته شود.

نماینده بانک ملی آمادگی بانک را در ارائه تسهیلات در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد و تصریح کرد: درهر کار تجاری باید درآمدهای لازم در نظر گرفته شود؛ و نباید با ایجاد سوله‌های بزرگ هزینه‌ها را بالا ببریم.

همچنین نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای قم گفت: سالیانه ۲۵ هزار نفر خواهان استفاده از خدمات مرکز هستند و همچنین علاوه بر آموزش‌های فنی آموزش‌های عمومی هم داده می‌شود.

نماینده بانک ملت آمادگی بانک ملت را در ارائه تسهیلات اعلام و خاطرنشان کرد: جذب منابع از طریق مردم است و تسهیلات ارائه‌شده نمی‌تواند به‌صورت بلاعوض باشد همچنین فضای ناامنی به وجود آمده را درزمینهٔ عدم انجام قول‌های داده‌شده باید درست کرد.

سپس معاون برنامه‌ریزی، اداری مالی فرمانداری هسته وجودی مرکز رشد را رشد فناوری و ایده در مرکز رشد دانشگاه قم بیان و تصریح کرد: باید ذهنیت به وجود آمده در ارتباط با ارائه تسهیلات به مراکز رشد برداشته شود چراکه این شرکت‌ها موانع را گذرانده‌اند و باید بانک‌ها با مراکز رشد همکاری داشته باشند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان یک تأییدیه از مرکز رشد دارند و باید بانک‌ها انتظارات را پایین بیاورند و با مراکز رشد همکاری کنند.

اکبر رشیدی مدیر کمیته امداد شهرستان قم با اشاره به اینکه تعداد کمی از مراکز رشد یافته‌اند و بخش عمده باید آسیب‌شناسی شود گفت: در راستای کاری که مراکز رشد انجام می‌دهند بنیاد نخبگان هم انجام می‌دهد و بهتر است که این امکانات در یکجا جمع شوند و این مراکز باهم همکاری کنند.

در ادامه مدیر مرکز رشد دانشگاه قم اظهار داشت: ورود به مرکز رشد و ایده دادن آزاد است و باید گفت اقتصادی بودن، دانش‌بنیان بودن و داشتن گروه اقتصادی سه شاخصی است که باید ایده‌ها داشته باشند.

مدبری افزود: طبق آمار فقط یک درصد مردم می‌توانند ایده بدهند و دراین‌ارتباط با ۱۹۲ شرکت وارد قرارداد شده‌ایم و حتی تعدادی ریزش هم داشته‌ایم.

نماینده بانک صادرات با اعلام آمادگی بانک صادرات با مراکز رشد گفت: البته باید در ارتباط با آموزش، محل کار و نوع کار اطلاعاتی داده شود و این موارد به‌صورت طرح نوشته شود.

پیگیری موارد مطرح‌شده از سوی کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری

در پایان معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی به جمع‌بندی موارد مطرح‌شده پرداخت.

ازجمله اینکه درخواست مجتمع کارگاهی در شهرک شکوهیه داده شود تا سوله ها ساخته شود و باید ساختمان‌های بلااستفاده را هم پیگیری کنیم همچنین شرکت در سرمایه‌گذاری‌ها در ابعاد مختلف بررسی شود و این موارد به‌وسیله کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان پیگیری شود.

پیشنهاد دیگر حضور دائم مرکز رشد دانشگاه قم در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری بود همچنین برای تبلیغات طرح‌ها ارائه شود تا اینکه بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdca0onu.49noy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما