سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : 31534
قم نیوز گزارش می‌دهد

مونوریل قم در ایستگاه بی‌پولی / تامین اعتبار نیاز اصلی پروژه منوریل قم

قم نيوز : قم نیوز: از آنجا که ورود وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند هزینه‌های مالی و دانش و فناوری است گاه کمبود اعتبار و عدم تخصص سبب عقب ماندن از این فناوری‌های نوین می‌شود و روند توسعه را به شدت با کاستی مواجه می‌کند.
مونوریل قم در ایستگاه بی‌پولی / تامین اعتبار نیاز اصلی پروژه منوریل قم
به گزارش قم نیوز، امروزه حجم عظیمی از جمعیت در شهرها جای گرفته‌اند و این مسئله منجر به افزایش ترافیک‌های سرسام آور در معابر شهری شده است، با توسعه شهرها و گسترش جمعیت به ویژه در کلانشهرها مسئله حمل و نقل به مسئله‌ای مهم تبدیل شده و حل آن از مهمترین برنامه‌هایی است که سازمان‌های متولی در پی آن هستند.

از آنجا که استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیازمند فراهم سازی زیرساخت‌هایی است که به میزان گسترده‌ای نیازمند هزینه‌های مالی و زمانی است همواره مسئولان به فکر چاره اندیشی هستند که چگونه می‌توان با توسعه شهرها مشکل حمل و نقل را نیز با کاهش روبه رو ساخت.

علاوه بر این مسئله حفاظت از محیط زیست و آلودگی هوا موجب شده که نتوان از ورود فناوری‌های جدید حمل و نقل چشم پوشی کرد و حفاظت از محیط زیست خود عاملی باشد برای توسعه تکنولوژیک و بهره‌مندی از وسایل حمل و نقل عمومی.

این روزها استفاده از وسایل نقلیه‌ای همچون مترو و منوریل با توجه به کمترین آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین کاهش هزینه‌های مالی، کاهش تصادفات، کاهش ترافیک و امنیت بیشتر و... به وفور مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و همگان برای رسیدن به این نوع از فناوری تلاش می‌کنند.

از آنجا که ورود این وسایل حمل و نقل عمومی نیز نیازمند هزینه‌های مالی و دانش و فناوری است گاه کمبود اعتبار و عدم تخصص سبب عقب ماندن از این فناوری‌های نوین می‌شود و روند توسعه را به شدت با کاستی مواجه می‌کند.

باید بدانیم که استفاده از منوریل تنها در کشورهایی اندک همچون ژاپن، آلمان، آمریکا ، چین و... که از سرمایه و توسعه قابل ملاحظه برخوردارند مورد استفاده قرار گرفته و برخی کشورها نیز احداث این نوع از حمل و نقل را چند سالی است مورد توجه قرار داده‌اند که می توان به کشور خودمان ایران اشاره کنیم.

چند برهه‌ای می‌گذرد که ساخت منوریل در کشور مورد توجه واقع شده و در این میان استان‌های تهران، قم و کرمانشاه از جمله استان‌های خواهان منوریل بودند اما متاسفانه ساخت منوریل در تهران با شکست مواجه شد و چند سالی هم هست که استان قم درگیر این پروژه شهری است.

منوریل قم در ایستگاه بی‌پولی توقف می‌کند
پروژه منوریل در قم از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و قرار بود این پروژه عظیم ظرف مدت ۳۰ ماه به بهره برداری برسد اما این پروژه در ابتدا از سوی برخی مورد نقد قرار گرفت چرا که قرار گیری این پروژه در مقابل حرم حضرت معصومه(س) می‌توانست به بافت تاریخی و مذهبی آن آسیب رساند اما با این وجود توانست مجوز ساخت خود را دریافت کند و اکنون بعد از شروع به کار چندین ساله در ایستگاه بی‌پولی توقف کرده است و این پروژه با کمبودهای اعتباری و بسیاری از اما و اگرها دست و پنجه نرم می‌کند و روند ساخت آن با کندی مواجه شده است.

در این ارتباط مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم گفت: با وجود اهمیت پروژه منوریل در قم اما متاسفانه بهره‌برداری از این پروژه به دلیل نبود اعتبارات مهیا نشده که امید است با تزریق منابع مالی تا پایان سال ۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه این پروژه تاکنون مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: برای ادامه کار نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم هستیم که امید است با تامین اعتبار روند این طرح با سرعت بیشتری صورت گیرد.

شهردار قم با اشاره به اینکه این پروژه تا کنون از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار بوده است ادامه داد: امید است مشکلات مالی این طرح هرچه سریع‌تر از طریق فاینانس برطرف شود.

دولت شتاب کن، منوریل در انتظار است!
همچنین علی اکبر مجد حکمت مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به روند این پروژه ذکر کرد: منوریل قم در صورت تامین اعتبار از سوی دولت در زمان مقرر به بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: هم‌اکنون خرید و مونتاژ دو دستگاه واگن صورت گرفته تا در خطوط مورد استفاده قرار گیرد. برای رفع مشکل برق واگن‌ها نیز پست جی.آی.اس راه‌اندازی شده است.

مجد حکمت با بیان اینکه خط منوریل از مقابل حرم مطهر عبور می کند، اضافه کرد: مجوز این طرح در زمان تصدی حجت‌الاسلام صالحی‌منش استاندار سابق قم، دریافت شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد و توقف این پروژه تنها به دلیل نبود منابع مالی است.

وی ادامه داد: ابتدا بهره برداری از دو ایستگاه این پروژه را که به طول ۲ کیلومتر است برای بهره‌برداری آزمایشی در دستور کار داریم.

براساس اطلاعات موجود اعتبار این پروژه مهم از ردیف بودجه عمومی کشور تامین می‌شود و همچون دیگر مباحث با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی هم روبه رو است، از آنجا که برخی این پروژه را دارای هزینه‌های مالی بالا می‌دانند اما برخی نیز به این طرح نگاهی توریستی دارند و آن را وسیله‌ای برای جذب توریست آن هم در شهری مذهبی که سالیانه پذیرای هزاران مهمان داخلی و خارجی است ، می‌دانند.

این طرح که تاکنون از نظر فیزیکی حدود ۴ ونیم کیلومتر پیشرفت داشته است، هر کیلومتر آن هزینه‌ای حدود ۷۰ میلیارد تومان در بر داشته که نشان از هزینه بالای این طرح دارد اما باید بدانیم که در مقابل با راه‌اندازی این پروژه هزینه بالای این طرح به طور چشمگیری جبران می‌شود و بودجه مصرفی به خزانه برمی‌گردد.

اما از آنجا که این پروژه اکنون با کمبود منابع مالی روبه‌رو است یکی از راه‌های تامین منابع مالی ضرورت استفاده از بخش خصوصی است، همچنین همانطور که مسئولان ذکر کردند تامین منابع از طریق فایناس می‌تواند به طور قابل ملاحظه ای این مشکل عظیم پروژه را حل و فصل کند.

امید است که هر چه سریع‌تر این مهم حل و با بهره‌برداری از این پروژه گامی نو در راستای توسعه ملی و استانی برداشته شود و مردم و همگان بتوانند سفر با منوریل را تجربه کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfjtdm.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما