جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب : 33160
منبع : پایگاه راهبردی خبری نکته آنلاین
گزارش/

بازی‌های رایانه ای ابزاری در خدمت جنگ نرم

قم نيوز : قم نگار: کودکان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ که بیشتر ساعات روز را با همسالان در کوچه‌ها و خیابان‌ها بازی می‌کردند، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به درون خانه‌ها رفتند تا بخش قابل‌توجهی از اوقات فراغت خود را با بازی با دستگاه‌هایی چون آتاری، سگا و میکرو و ... سپری کنند.
بازی‌های رایانه ای ابزاری در خدمت جنگ نرم
به گزارش قم نگار، نحوه گذران اوقات فراغت و سرگرمی کودکان در هر دوره تابعی از شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است.

پیشرفت تکنولوژی و علاقه نسل جدید به تفریحات متنوع موجب شد تا اوقات فراغت برای کودکان با فاصله گرفتن از تمامی بازی‌های سنتی کودکان دهه‌های گذشته، در بازی‌های رایانه‌ای و دنیای مجازی تعریف شود.

تفریحات یک نیاز طبیعی و ذاتی بشر است و همه انسان‌ها در سنین مختلف نیاز به تفریح و سرگرمی دارند اما دنیای بازی‌های رایانه ای و فضای مجازی امروزه تبدیل به یک خطر و تهدید جدی برای نسل جدید در جامعه شده است.

اهمیت این موضوع زمانی صد چندان می‌شود که کودکان در دنیای کودکانه خود به شدت از عوامل بیرونی تاثیر پذیرند و کنترل خانواده‌ها نیز نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته. همین دو عامل باعث خواهد شد تا کودکان که هنوز شخصیتشان شکل نگرفته و خوب و بد را تشخیص نمی‌دهند، در مواجه با ارزش‌ها و تبلیغات مسموم قرار گیرند.

بازی‌های رایانه ای؛ ابزار غرب در جنگ نرم
امروزه بازی‌های رایانه ای تنها یک سرگرمی نیست. تأثیرات این رسانه نوین در ابعاد فرهنگی و سیاسی حایز اهمیت است. با استفاده از نظریه تولید فرا واقعیت بودریار در خصوص تصویرسازی رسانه‌ها از عالم واقع، می‌توان کارکرد بازی‌های رایانه ای را در شکل دهی به اذهان مردم بخصوص نوجوانان و جوانان به عنوان مخاطبان اصلی بازی‌های رایانه ای تبیین کرد.

بازی‌های رایانه ای در بعد سیاسی به ابزاری برای سلطه استعمارگران تبدیل شده است. معرفی کردن مسلمانان به عنوان تروریست و استفاده از نمادهای مذهبی به عنوان نمادهای تروریست ها، بخشی از محتوای این نوع بازی هاست.

طراحان آمریکایی بازیهای الکترونیکی، با معیار قرار دادن نظام سیاسی امریکا و دموکراسی آمریکایی، به طور مستقیم و غیر مستقیم دست به ستایش این نظام زده و هر نظام دیگری را که در مقابل آن قد علم کند، نفی، نهی و انکار می‌کنند.

در این میان انسانهای ساده اندیشی که اسیر تبلیغات رسانه‌های مزبور شده اند، واقعا غرب را محور جهان معاصر دانسته، خود را نیز برتر از سایر انسانهای جهان می‌بینند.

از همین رو وقتی در جریان بازیهای رایانه ای، محققان غربی شاهد توصیف برتری کشورهای غربی (خاصه آمریکا) از سویی و ترسیم ضعف، فتور، سستی و عقب ماندگی فکری و فرهنگی دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر می‌شوند، به دلیل پیشینه فکری و فرهنگیشان، حساسیت چندانی نسبت به این مساله نشان نمی‌دهند و القائات سیاسی به عنوان جزئی لاینفک در این بازیها وجود دارند.

غرب بر سرکردگی آمریکا در پی آن است تا فرهنگ لیبرال دموکراسی را بر جهان حاکم کند و چه چیز بهتر از آن که این هدف را از بین کودکان که آینده سازان و نسل‌های بعدی در جوامع هستند، آغاز کنند.

در جریان القائات عقیدتی بازیها نیز مفاهیم مذهبی خاص مانند شیطان، جهنم و… مورد نظر قرار گرفته، با برخی از موضوعهای خرافی مانند جادو، ارواح شریر، دراکولا و… آمیختگی می‌یابند و در مجموع تصویری منفی از مفاهیم مذهبی و مذهب در اذهان مخاطبانشان ارایه می‌کنند.

تاثیرات شوم بازی‌های رایانه ای و خداحافظی با هویت فرهنگی
بازی‌های رایانه ای بر مبنای اهداف سیاسی و فرهنگی خود، هداف اقتصادی نیز بسیار مهم است که در مقوله دیگر باید به آن پرداخته شود) به دنبال تاثیر گذاری بر نسل جدید هستند.

طراحان این بازی‌ها که با هزینه‌های گزاف ساخته می‌شوند به دنبال تغییر هویت فردی و پس از آن هویت اجتماعی در جوامع هستند.

این هدف در کشور اسلامی ایران بیش از پیش نمود دارد چرا که غرب پس از تحمیل ۸ سال جنگ و نقشه‌های شوم در طول سال‌های پس از انقلاب، نتوانست به اهداف خود دست یابد و اینک تنها راه باقی مانده فروپاشی فرهنگی در کشور است.

سایر کشور‌ها در مقایسه با ایران شرایط کاملا متفاوتی دارند و زمینه‌های وابستگی آنها به غرب کاملا نمایان است و در این میان فقط ایران به عنوان کشوری مستقل و قدرتمند در منطقه و جهان در مقابل خواسته‌های غرب ایستاده است.

ضعف و خود باختگی از اثرات مخرب بازی‌های رایانه ای است که تنها نجات دهنده بشریت را سوپر استار‌های غربی می‌داند و مسلمانان را تروریست و خشونت طلب که همواره به یاری و کمک غربی‌ها نیاز دارند.

به هر شکل بازی‌های رایانه ای یکی از ده‌ها ابزار‌های پر قدرت غرب برای تغییر نوع زندگی مردم است که باید با درایت مسئولان چاره ای اندیشیده شود و چه بسی تولید بازی‌های جذاب داخلی، می‌تواند راهکاری مناسب برای خروج از این بحران خاموش باشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccxsq1.2bq1e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما